لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۲

انتقاد وزارت ارشاد از «مداخله نهادهای دیگر» در نمایشگاه کتاب


سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران تایید کرد که امسال در جمع‌آوری برخی کتاب‌ها از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نهادهایی غیر از این وزارتخانه نقش داشته‌اند.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز سه‌شنبه، ۲۲ اردیبهشت، اظهارات حسین نوش‌آبادی، سخنگوی ارشاد، را بازتاب داده است که از اقدام نهادهایی غیر از وزارت ارشاد در جمع‌آوری کتاب‌ها از نمایشگاه کتاب تهران انتقاد می‌کند.

وی اظهار داشت: «ما همواره به مسئولان بخش‌های انتظامی گفته‌ایم که اگر در این زمینه نقطه‌نظری دارند باید آن را از طریق مسئولان نمایشگاه پیگیری کنند؛ چون ما مداخله مستقیم این نهاد‌ها را در نمایشگاه مناسب نمی‌دانیم.»

بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز کار خود تاکنون تقریبا هر روز شاهد توقیف و جمع‌آوری کتاب‌هایی از غرفه‌ها بوده است.

در دومین روز این نمایشگاه مجموعه شعر «منتخبی از شعرهای شاد به همراه چند عکس یادگاری» اثر فاطمه اختصاری توقیف شد که مسئولان ارشاد دلیل آن را استفاده شاهین نجفی از ترانه‌های این شاعر در یکی از آلبوم‌های خود عنوان کرده‌اند. اگرچه ناشر کتاب خانم اختصاری تاکید کرده که هیچ یک از آن ترانه‌ها در کتاب «منتخبی از شعرهای شاد به همراه چند عکس یادگاری» نیامده است.

رمان «من و سیمین و مصطفی» نوشته شیوا ارسطویی، «چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟» اثر دارون عجم اوغلو و جیمز ای رابیسنون با ترجمه محسن میردامادی و محمدحسین نعیمی‌پور، «درآمدی انتقادی درباره خمینی» نوشته آرشین ادیب مقدم چاپ انتشارات کمبریج و مجموعه شعر «به احترام سی و پنج سال گریه نکردن» سروده حامد ابراهیم‌پور از جمله کتاب‌های جمع‌آوری شده از نمایشگاه کتاب تهران هستند.

ایسنا روز دوشنبه نوشت که «مرجعی خارج از حوزه مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» از غرفه‌داران انتشارات فصل پنجم خواسته که مجموعه شعر «به احترام سی و پنج سال گریه نکردن» و یک کتاب دیگر را در نمایشگاه عرضه نکند.

اما سخنگوی وزارت ارشاد تاکید دارد که مسئولیت برگزاری نمایشگاه تنها برعهده این وزارتخانه است و نهادهای دیگر نباید در این موضوع دخالت کنند.

آقای نوش‌آبادی روز سه‌شنبه اظهار داشت: «در طول روزهای گذشته شاهد بوده‌ایم که برخی از نهاد‌ها با ناشران برخورد کرده‌اند، اما ما اجازه ادامه این موضوع را نمی‌دهیم.»

به گفته وی، گزارش‌هایی نیز از سوی «برخی نهاد‌ها در رابطه با برخی کتاب‌ها» به وزارت ارشاد رسیده است که این وزارتخانه از آنها مستندات خواسته‌ و اگر این مستندات کافی بوده به تذکرات آنها ترتیب اثر داده‌ است.

حسین نوش‌آبادی در نهایت عنوان کرده که وزارت ارشاد در نمایشگاه هیئتی برای رسیدگی به تخلفات ناشران دارد و اگر کتاب‌هایی در نمایشگاه عرضه شود که چارچوب‌های عرفی آنها را نداشته باشد خود این وزارتخانه با آنها برخورد می‌کند.

روزهای اخیر علاوه بر جمع‌آوری برخی کتاب‌ها از نمایشگاه، غرفه انتشارات صبح فردا، عرضه‌کننده آثار آیت‌الله محمدرضا نکونام و غرفه انتشارات حیان با مدیریت مهدی خزعلی، از چهره‌های منتقد حکومت ایران، تعطیل شده‌اند، اگرچه دلیل تعطیلی غرفه انتشارات حیان عدم انتشار عناوین کافی کتاب در سال‌های اخیر عنوان شده است.

XS
SM
MD
LG