لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۷

لاوروف: حل مناقشه هسته‌ای ایران به ثبات در خاورمیانه کمک می‌کند


 سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه

دومین روز از آخرین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در حالی دنبال می‌شود که وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرده است که حل این مناقشه به ایجاد ثبات در منطقه خاورمیانه کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری روسی ایتارتاس، سرگئی لاوروف روز چهارشنبه ۲۸ آبان با اشاره به مذاکرات هسته‌ای در وین گفت: «پیشرفت در این زمینه می‌تواند تاثیر مثبتی بر شرایط خاورمیانه داشته باشد و کمک کند تا تلاش‌هایی که برای ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح کشتار جمعی صورت گرفته است، موفقیت‌آمیز باشد».

سرگئی ریابکوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه، نیز روز سه شنبه گفته بود که ایران و شش قدرت جهانی در نیمه راه حل مناقشه هسته‌ای قرار دارند.

آقای ریابکوف تاکید کرده که وزیر خارجه روسیه در صورتی در این دور از مذاکرات حضور می‌یابد که پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در گفت‌وگوها به دست آمده باشد.

گزارش‌ها از وین در دومین روز مذاکرات هسته‌ای حکایت از آن دارد که هیات دیپلماتیک ایران شامل عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی با هیات‌ مذاکره‌کنندگان روسیه در وین دیداری دوجانبه داشت.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، همچنین خبر داده که دیپلمات‌های ایرانی قرار است در این روز دیداری نیز با نمایندگان کشورهای آلمان، فرانسه و بریتانیا داشته باشند.

در همین حال چین، یکی از اعضای گروه ۱+۵، تاکید کرد که ایران می‌تواند در این دور از مذاکرات به توافق با قدرت‌های جهانی دست یابد.

به گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس، هونگ لی، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه گفت: «آن‌چه در این دور از مذاکرات برای همه طرف‌ها ارجحیت دارد این است که به توافق بیندیشند و بر کاهش اختلافات تمرکز کنند و به دنبال راه‌حل‌هایی برای مسائل محوری توافق‌نامه جامع باشند».

وی سپس از طرفین خواست که این «فرصت تاریخی» را غنیمت بدانند و اراده سیاسی خود را برای حل مناقشه هسته‌ای به نمایش بگذارند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز روز سه شنبه پس از دیدار با کاترین اشتون، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات گفته بود که «از این پس دیگر به اراده سیاسی نیاز است تا به نتیجه برسیم».

ایران و گروه ۱+۵ تا روز سوم آذر مهلت دارند که به یک توافق جامع درباره مناقشه هسته‌ای تهران دست یابند. در این شرایط وزارت امور خارجه ایران، تاکید داشته که خبرهایمنتشر شده در مورد تمدید مذاکرات صحت ندارد.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین فضای این مذاکرات را «جدی و فشرده» توصیف کرده است.

XS
SM
MD
LG