لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۷

کری: جهان نمی‌تواند نظاره‌گر گسترش «شرارت» خلافت اسلامی بماند


جان کری، وزیر خارجه آمریکا در دیدار با حیدر العبادی، نخست وزیر جدید عراق
جان کری، وزیر خارجه آمریکا در دیدار با حیدر العبادی، نخست وزیر جدید عراق

جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، در میانه جنگ آمریکا و حکومت عراق با گروه «حکومت اسلامی» روز چهارشنبه، ۱۹ شهریور وارد بغداد شد، سفری که هدف از آن رایزنی‌های سیاسی و نظامی برای شکست شبه‌نظامیان اسلام‌گرای داعش عنوان شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان کری در یک کنفرانس خبری در بغداد گفت: نه ایالات متحده و نه دیگر کشورهای جهان نمی‌توانند نظاره‌گر گسترش شرارت گروه «خلافت اسلامی» بمانند.

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: «این جنگی‌ست که مردم عراق باید پیروز آن باشند، اما در عین حال بقیه جهان نیز نیاز دارند که در این جنگ پیروز بشوند. این جنگی است که ایالات متحده و بقیه جهان باید از هر قدم آن پشتیبانی کنند».

جان کری در ادامه سفر خود به خاورمیانه و جلب حمایت اعراب برای اقدام علیه گروه «خلافت اسلامی» قرار است از عربستان سعودی نیز بازدید کند.

وی روز چهارشنبه پس از دیدار با نخست وزیر جدید عراق گفت که تحت تاثیر برنامه‌های آقای عبادی برای بازسازی ارتش عراق و انجام اصلاحات سیاسی در این کشور قرار گرفته است.

حیدر العبادی ماه گذشته علی‌رغم اعتراضات اولیه نوری المالکی، نخست وزیر پیشین عراق، با حکم رییس جمهور این کشور جایگاه نخست‌وزیری را تصاحب کرد.

کابینه او نیز روز دوشنبه همین هفته توانست رای اعتماد پارلمان عراق را کسب کند، امری که با استقبال واشینگتن مواجه شد، طوری که جان کری آن را گامی بلند برای مبارزه با گروه «خلافت اسلامی» دانست و ابراز امیدواری کرد که دولت جدید عراق بتواند از تنش‌های قومی در این کشور بکاهد.

رویترز در گزارشی از دیدار روز چهارشنبه جان کری با حیدر العبادی نوشت، وزیر خارجه آمریکا به نخست وزیر جدید عراق گفته است که طرح‌های او برای بازسازی ارتش و تعهدش برای «اصلاحات گسترده» را دلگرم‌کننده دانسته و تاکید کرده که این مسئله برای یک‌پارچه کردن جامعه عراق ضرورت دارد.

حیدر العبادی نیز خواستار کمک جامعه جهانی به عراق برای جنگ با گروه «خلافت اسلامی» و اقدام بلافاصله آنان برای متوقف کردن این «سرطان» شده است.

وی اظهار داشت: «البته که وظیفه ما دفاع از کشورمان است، اما جامعه جهانی هم مسئول حمایت از عراق و عراقی‌ها و تمام منطقه است.»

۱۹ کشته در پی انفجار بمب در بغداد

اما در حالی که جان کری همچنان در عراق به‌سرمی‌برد، شهر بغداد صحنه یک رخداد تروریستی و انفجار بمب بود که به مرگ ۱۹ نفر منجر شد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از مقامات عراق نوشت که این انفجار نزدیکی یک ایستگاه پلیس در منطقه شلوغ شرق بغداد رخ داده که دست‌کم ۵۲ نفر دیگر را نیز زخمی کرده است.

این خبرگزاری حمله تروریستی امروز در بغداد را انتحاری دانسته و نوشته که هنوز هیچ گروهی مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است.

با این حال حملات انتحاری نظیر حمله امروز در بغداد از جمله روش‌های معمول گروه‌هایی مانند «خلافت اسلامی» است.

XS
SM
MD
LG