لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۶

کری بر حمایت آمریکا از متحدانش در خاورمیانه در برابر ایران تاکید کرد


جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا
جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا

جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده گفت که آمریکا به متحدان خود در خاورمیانه کمک می‌کند تا بتوانند برابر هر گونه اقدام مورد حمایت ایران علیه آنها از خود دفاع کنند.

خبرگزاری‌‌های آسوشیتدپرس و فرانسه روز پنج‌شنبه ۲۵ تیرماه این اظهارات آقای کری را بازتاب داده‌اند که پس از گفت‌وگویش با وزیر خارجه عربستان سعودی عنوان شده است.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفته است که او سوم اوت (۱۲ مرداد) به خلیج فارس سفر خواهد کرد تا درباره توافق جامع هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی با رهبران کشورهای شورای همکاری کشورهای خلیج فارس گفت‌وگو کند.

وی اظهار داشت: «من نشستی با همه اعضای شورای همکاری کشورهای خلیج فارس خواهم داشت که به آنها اطلاعات کامل را ارائه می‌دهم و به هر سئوالی هم که دارند پاسخ می‌دهم».

ایران و کشورهای گروه ۱+۵، متشکل از ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان پس از حدود دو سال مذاکره در سطح وزرای خارجه کشورها سرانجام روز سه‌شنبه به توافق هسته‌ای دست یافتند که برنامه اتمی تهران را محدود می‌سازد و از سویی به لغو تحریم‌های ایران منجر می‌شود.

این گزارش به نقل از عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی می‌گوید که نشست جان کری با رهبران شورای همکاری کشورهای خلیج فارس در دوحه، پایتخت قطر انجام می‌شود.

عادل جبیر همچنین به جمهوری اسلامی توصیه کرده که سود اقتصادی حاصل از توافق هسته‌ای را صرف ملت خود کند و نه «ماجراجویی در منطقه».

وی سپس هشدار داد: «اگر ایران بخواهد فتنه‌ای در منطقه به پا کند، آن وقت ما خودمان را متعهد می‌دانیم که با آن قاطعانه برخورد کنیم».

روابط ایران و عربستان سعودی در ماه‌های اخیر به ویژه در رابطه با تحولات یمن به شدت تیره و تار شده است. تهران از شورشیان شیعه مذهب حوثی حمایت می‌کند، اما ریاض با راه انداختن کارزاری نظامی در یمن تلاش می‌کند که این کشور را از تصرف حوثی‌ها خارج کند.

XS
SM
MD
LG