لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۶

دبیرکل ناتو: روسیه اقدامات غیرقانونی خود در اوکراین را متوقف کند


آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل سازمان ناتو
آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل سازمان ناتو

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، اقدامات نظامی روسیه در اوکراین را محکوم کرده و خواستار توقف آن شد.

گزارش خبرگزاری رویترز در روز جمعه، ۷ شهریور، بیان می‌کند که آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل سازمان ناتو، در نشست اضطراری این سازمان که در رابطه با بحران اوکراین برگزار شده، انتقدات شدیدی را متوجه روسیه کرده است.

آقای راسموسن در این نشست اظهار داشت: «روسیه همچنان تعهدات بین‌المللی خود را نادیده می‌گیرد که ما این امر را به شدت محکوم می‌کنیم.»

وی در ادامه افزود: «ما از روسیه می‌خواهیم که اقدامات نظامی غیرقانونی خود را متوقف کند و از حمایت جدایی‌طلبان مسلح [در اوکراین] دست بردارد و بی‌درنگ در جهت کاهش این بحران عمیق گام بردارد.»

ناتو روز پنج‌شنبه اعلام کرده بود که روسیه دست‌کم هزار نیروی نظامی برای کمک به شورشیان هوادار مسکو به اوکراین فرستاده و ۲۰ هزار نیروی دیگر نیز در مرز این کشور مستقر کرده است.

این در حالی است که اوکراین نیز روسیه را به اشغال شهر مرزی نووآزوفسک متهم کرده، اتهامی که مسکو آن را مطلقا رد می‌کند.

اما دبیرکل ناتو روز پنج‌شنبه تاکید کرد که «علی‌رغم تکذیب‌های غیرواقعی مسکو، اکنون واضح است که نیروهای روسی با تجهیزات خود به‌طور غیرقانونی از مرز عبور کرده و وارد بخش جنوب شرقی اوکراین شده‌اند.»

وی افزود: «این تنها اقدام مسکو نبوده، بلکه جزئی از طرح خطرناکی است که ماه‌هاست آن را برای بی‌ثبات کردن اوکراین به عنوان یک کشور مستقل اجرا می‌کند.»

دبیرکل ناتو در نهایت گفت که اگر پارلمان اوکراین تصمیم به پیوستن این کشور به ناتو بگیرد، او از چنین تصمیمی استقبال خواهد کرد.

پیش از این، دولت آمریکا نیز روسیه را به وضع تحریم‌های جدید تهدید کرده بود. باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، تاکید کرده که روسیه مسئول تشدید خشونت‌ها در اوکراین است.

در همین حال شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین اعلام کرد ظرف ۲۴ ساعت گذشته، ۱۰ سرباز ارتش این کشور در جنگ با جدایی‌طلبان کشته و ۳۰ نفر هم مجروح شده‌اند.

نبرد میان نیروهای حکومت اوکراین و شورشیان در روزهای اخیر به شکل قابل توجهی شدت یافته است. آخرین آماری که سازمان ملل متحد از شمار کشته‌شدگان این جنگ ارائه کرده دو هزار و ۵۹۳ نفر است.

XS
SM
MD
LG