لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۱

شش برنده صلح نوبل خواستار آزادی نرگس محمدی شدند


نرگس محمدی روز ۱۵ اردیبهشت بار دستگیر شد
نرگس محمدی روز ۱۵ اردیبهشت بار دستگیر شد

جمعی از زنان برنده جایزه صلح نوبل با انتشار بیانیه‌ای بازداشت نرگس محمدی، فعال حقوق بشر در ایران را مغایر با کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق بشر دانستند و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط او شدند.

سایت مرکز حامیان حقوق بشر روز سه‌شنبه پنجم خرداد بیانیه‌ای را که شیرین عبادی همراه با پنج برنده دیگر جایزه نوبل صلح از جمله جودی ویلیامز و توکل کرمان، به امضا رسانده‌اند، منتشر کرد که در آن به چگونگی دستگیری نرگس محمدی می‌پردازد و آن را از نظر حقوقی بررسی می‌کند.

این بیانیه با اشاره به یکی از قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد که ناظر به حمایت از مدافعان حقوق بشر است، تاکید می‌کند که «دولت‌ها نباید مانعی برای فعالیت‌های مدافعان حقوق بشر ایجاد کنند».

نرگس محمدی پیش از این در مصاحبه‌ای با رادیو فردا گفته بود که یکی از اتهامات او تاسیس گروه «لگام» عنوان شده، گروهی که برای لغو مجازات اعدام فعالیت می‌کند.

«اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» نیز از دیگر اتهامات این فعال حقوق بشر است که سه سال قبل به صدور حکم شش سال زندان برای او منجر شد.

خانم محمدی اما این مدت به دلیل بیماری و برای گذراندن دوران درمان با قید وثیقه آزاد بود تا روز ۱۵ اردیبهشت سال جاری که بار دیگر بازداشت شد.

بیانیه برندگان جایزه نوبل صلح به قطعنامه حمایت از زنان مدافع حقوق بشر نیز اشاره دارد که عنوان می‌کند: «احترام و حمایت از فعالیت‌های مدافعان حقوق بشر از جمله زنان مدافع حقوق بشر ضروری است و این قطعنامه همه موارد نقض حقوق بشر و تبعیض علیه افرادی را که در ترویج و دفاع از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی تلاش می‌کنند، محکوم می‌کند».

امضاءکنندگان این بیانیه در نهایت ضمن اعتراض به حکم محکومیت و بازداشت نرگس محمدی تاکید کرده‌اند که خواهان «آزادی فوری و بدون قید و شرط» او هستند.

این بیانیه به امضای شیرین عبادی، مایرد مگوار از ایرلند شمالی، ریگوبرتا مانچو از گواتمالا، لیما گبوی از لیبریا، توکل کرمان از کشور یمن و جودی ویلیامز از آمریکا رسیده است.

پیش از این دو نماینده سوئدی پارلمان اروپا از فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواسته بودند که برای آزادی نرگس محمدی و بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران به جمهوری اسلامی فشار بیاورد.

XS
SM
MD
LG