لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۹

رهبران بیش از ۴۰ کشور جهان به داووس می‌روند


چهل و پنجمین مجمع جهانی اقتصاد در روزهای اول تا چهارم بهمن برگزار می‌شود
چهل و پنجمین مجمع جهانی اقتصاد در روزهای اول تا چهارم بهمن برگزار می‌شود

چهل و پنجمین مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس از روز یک بهمن در حالی آغاز می‌شود که وزیر خارجه ایران از احتمال دیدار با همتای آمریکایی خود در حاشیه این اجلاس خبر داده است.

محمدجواد ظریف روز دوشنبه، ۲۹ دی با اشاره به حضور خود و جان کری، وزیر خارجه آمریکا و وزرای خارجه دیگر کشورها در اجلاس داووس گفت که این امر می‌تواند فرصتی برای مذاکراتی کوتاه پیرامون برنامه هسته‌ای ایران به‌وجود بیاورد، اما هنوز برنامه‌ریزی قطعی در این باره نشده است.

محمدجواد ظریف روز دوشنبه، ۲۹ دی با اشاره به حضور خود و جان کری، وزیر خارجه آمریکا و وزرای خارجه دیگر کشورها در اجلاس داووس گفت که این امر می‌تواند فرصتی برای مذاکراتی کوتاه پیرامون برنامه هسته‌ای ایران به‌وجود بیاورد

این دوره مجمع جهانی اقتصاد میزبان سران برخی کشورهای گروه ۱+۵ خواهد بود که مذاکرات دامنه‌دار اتمی با ایران را از چند سال قبل تاکنون پیش می‌برند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه، لی کاگیانگ، نخست وزیر چین و جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا از جمله سران گروه ۱+۵ هستند که در این اجلاس حضور دارند به همراه رهبران حدود ۴۰ کشور دیگر جهان از جمله داوود احمداوغلو، نخست وزیر ترکیه، جاکوب زوما، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی، نواز شریف، نخست وزیر پاکستان، ماتئو رنزی، نخست وزیر ایتالیا، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، عبدل فتاح السیسی، رئیس جمهوری مصری، ملک عبدالله، پادشاه اردن و مسعود بارزانی، رئیس جمهور اقلیم کردستان عراق.

گزارش وبسایت رسمی مجمع جهانی اقتصاد همچنین از حضور هزار و ۵۰۰ نفر از روسای شرکت‌های تجاری و ۳۰۰ چهره فرهنگی و مذهبی و فعال مدنی در این اجلاس حکایت دارد.

این گزارش تعداد جلساتی را که در این مجمع چهار روزه برگزار می‌شود، بیش از ۲۸۰ جلسه عنوان کرده که گستره وسیعی از مسائل اقتصادی تا بحران تغییرات آب و هوا، آینده تکنولوژی و برقراری امنیت در جهان را شامل می‌شود.

«حل بحران‌های ژئوپلتیک» عنوان یکی از این نشست‌هاست که با حضور رهبران مصر، اردن، عراق، کردستان عراق و اوکراین برگزار می‌شود.

برخی دیگر از این نشست‌ها عبارتند از «پیش‌گیری از تغییرات آب و هوا»، «بیماری‌های همه‌جاگیر و سلامتی»، «آینده تکنولوژی»، «شرایط جدید انرژی» و «اختلافات پیرامون رشد اقتصادی و سیاست‌های پولی».

مراسم افتتاحیه این اجلاس روز سه‌شنبه انجام می‌شود یک روز پس از آن که موسسه آکسفام اعلام کرد تا سال آینده میلادی یک درصد مردم مالک نیمی از ثروت جهان خواهند شد.

XS
SM
MD
LG