لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۰

حملات مصباح‌یزدی و قالیباف به حسن روحانی


محمدباقر قالیباف (راست)، شهردار تهران و آیت‌الله مصباح یزدی.
محمدباقر قالیباف (راست)، شهردار تهران و آیت‌الله مصباح یزدی.
آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی و محمدباقر قالیباف از چهره‌های اصول‌گرا، با حمله به حسن روحانی، نامزد برخی گروه‌های اصلاح‌طلب و میانه‌رو در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، او را «نادان» و «سیاست‌باز جبهه‌ ندیده» نامیدند.

بر اساس دو گزارش خبرگزاری فارس که روز چهارشنبه، ۲۲ خرداد منتشر شد، آیت‌الله مصباح‌یزدی که از نامزدی سعید جلیلی حمایت کرده است، با اشاره به اظهارات منتسب به حسن روحانی درباره مذاکره با ایالات متحده و نام بردن از آمریکا به عنوان «کدخدا» گفت: «افرادی که می‌گویند کدخدا را ببینیم تا کار ما راه بیفتد چقدر نادان هستند. زمانی که انسان خدا را فراموش کند، این طور می‌شود.»

محمدباقر قالیباف، دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، نیز در جریان سخنرانی تبلیغاتی خود در شهر اهواز خطاب به کسانی که آنها را «سیاست‌باز جبهه ندیده» نامیده است، گفت: «اگر واقعا کدخدایی ارباب‌تان آمریکا را قبول دارید، باید مثل آنها عمل کنید، زیرا در رقابت‌های انتخاباتی آنجا، نامزدی که در جنگ ویتنام حضور داشت، به خاطر بمباران مردم این کشور بر خود می‌بالید و به طرف مقابل می‌گفت که من این افتخار را داشتم که در این جنگ حضور داشته باشم، ولی شما سرباز فراری این جنگ هستید.»

پیش از این، در جریان سومین مناظره میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، اظهارات منتسب به حسن روحانی درباره آمریکا و این‌که «آمریکا کدخدای جهان است و باید با آن مذاکره کرد»، مورد بحث قرار گرفت، اما آقای روحانی این اظهارات را تکذیب کرد و گفت که حرف او «بد و اشتباه منتقل شده است».

او خطاب به غلامعلی حدادعادل که این نکته را مطرح کرده بود، گفت: «از من سوال کرده بودند که مذاکره با آمریکا راحت‌تر است یا اروپا. من گفتم آمریکا. چون آمریکا کدخدای اروپاست. شما شاید از برخی سایت‌های مغرض این جمله را گرفته‌اید.»

اما به نظر می‌رسد این توضیحات مانع ادامه انتقادات محافظه‌کاران از حسن روحانی نشده است.

خبرگزاری فارس می‌نویسد، آقای قالیباف در توضیح اصطلاح «سیاست‌باز جبهه ندیده» گفته است: «برخی از سیاست‌بازان رنگ جبهه ندیده‌اند و فقط ما را بدرقه می‌کردند. یک بار به خط مقدم نیامدند، رنگ شلمچه، طلاییه، بستان، سعیدیه، فکه، اروند و بهمن شیر را ندیده‌اند، اگر هم به جنوب می‌آمدند فقط تا امیدیه بود که تا خط مقدم فاصله زیادی داشت، در آنجا عکس‌های یادگاری خود را با لباس رزمندگان می‌گرفتند و بر می‌گشتند.»

حسن روحانی در دوران جنگ هشت ساله ایران و عراق سمت‌های مختلفی را در رابطه با جنگ برعهده داشت و از جمله مدت دو سال جانشین فرمانده جنگ بود.

توضیح شورای نگهبان درباره شرط سنی نامزدهای انتخابات

اگرچه دو روز بیشتر به انتخابات ریاست جمهوری یازدهم ایران نمانده است، اما هنوز بحث درباره اقدام شورای نگهبان درباره ردصلاحیت بسیاری از چهره‌های سرشناس که داوطلب حضور در این انتخابات شده بودند، ادامه دارد، به‌ویژه ردصلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام که گفته می‌شود دلیل آن «شرایط جسمانی و سن» او بوده است.

عباسعلی کدخدایی در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس که روز چهارشنبه منتشر شد، اظهار داشت که اگرچه سقف سنی برای نامزدهای انتخابات در قانون پیش‌بینی نشده است، اما شورای نگهبان از اصل ۱۵۵ می‌تواند «به‌طور غیرمستقیم» برداشت کند که سن و سال نامزدها هم ملاک صلاحیت است.

آقای کدخدایی در توضیح این سخن گفت: «می‌توان از اصل ۱۱۵ که یکی از شرایط اصلی احراز صلاحیت را مدیر و مدبر بودن فرد دانسته، به‌طور غیرمستقیم این گونه برداشت کرد که داوطلب باید هم از نظر جسمی و هم از نظر سوابق و تجربه بتواند کشور را اداره کند.»

وی افزود: «برخی از توانایی‌های یک فرد برای مدیریت، مصادف با تحصیل و برخی هم معطوف به موضوع سن است؛ واقعا اگر کسی از نظر جسمی نتواند ساعت‌های متمادی را برای اداره امور کشور صرف کند، قطعاً در مدیریت او خلل ایجاد می‌شود.»

ردصلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم واکنش‌های بسیاری را موجب شده است.

آقای رفسنجانی خود در توضیح این اتفاق گفته است که «یک مقام ارشد امنیتی» با حضور در جلسه شورای نگهبان، اعضا این شورا را «متقاعد کرده که به بهانه شرایط جسمی رای به عدم احراز صلاحیت» او بدهند.
XS
SM
MD
LG