لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۵

«کاهش تولید خاویار در ایران از ۳۰۰ تُن به سه تُن»


یکی از مدیران صنعت پرورش میگو و ماهی کشور می‌گوید که تولید سالانه خاویار ایران در طول ۱۲ سال از ۳۰۰ تن به فقط سه تن رسیده است.

در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس که روز جمعه، ۲۵ مرداد، منتشر شد، ارسلان قاسمی اظهار داشت، علی‌رغم آن که خاستگاه خاویار ایران است، چینی‌ها در زمینه تولید خاویار از ایران پیشی گرفته‌اند و در این راه حتی از کارشناسان ایرانی نیز کمک می‌گیرند.

به گفته مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی پرورش میگو و ماهی، سال گذشته در ایران تنها ۶۰ کیلوگرم خاویار پرورشی تولید شد، در حالی که چین هم‌اکنون ۱۰ تن خاویار پرورشی تولید می‌کند.

همچنین تولید کل خاویار کشور از دریای خزر نیز ۱۲ سال قبل حدود ۳۰۰ تن بود که سال گذشته به سه تن رسید.

این فعال صنعتی، اجرای ناقص قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها را یکی از عوامل عمده در ایجاد این وضعیت دانسته است.

قانون هدفمندی یارانه‌ها در کشور تعیین می‌کند که ۲۰ درصد از درآمد ناشی از اجرای این برنامه به بخش تولید اختصاص یابد، اما در شرایطی که دولت پیشین به ریاست محمود احمدی‌نژاد مدعی بود سهم این بخش را به‌ طور کامل پرداخت کرده است، دیوان محاسبات کشور اوایل ماه گذشته اعلام کرد که تنها سه درصد از این سهم پرداخت شده است.

به گفته ارسلان قاسمی، این موضوع بر وضعیت تولید محصولات دریایی کشور نیز تاثیری منفی گذاشته که از تبعات آن کمبود نقدینگی است.

آقای قاسمی سپس با انتقاد از بانک مرکزی کشور گفت که این نهاد نیز در تعهدات خود برای ارائه تسهیلات حمایتی از تولیدکنندگان کوتاهی کرده و تنها ۱۰ درصد از این تعهدات را عملی کرده است.

عدم ثبات سیاست‌ها در سازمان شیلات، دلیل دیگری است که این فعال صنعتی اعتقاد دارد در به وجود آمدن چنین موقعیتی نقش داشته است، چنان‌ چه «به‌ طور میانگین در ۷ سال گذشته هر ۹ ماه یک‌ بار مدیر این سازمان تغییر کرده است».

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی پرورش میگو و ماهی در نهایت تاکید می‌کند که در این شرایط «نبودن سازمان شیلات بهتر از بودن آن است».
XS
SM
MD
LG