لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۳

نشریه اطلاعات نظامی: ساخت پایگاه در ایران برای آزمایش موشک بالیستیک


آزمایش موشک بالیستیک در ایران؛ این تصویر آرشیوی است
آزمایش موشک بالیستیک در ایران؛ این تصویر آرشیوی است
نشریه جینز که رویدادهای اطلاعاتی و نظامی در جهان را رصد می‌کند از ساخت یک پایگاه پرتاب موشک در ایران خبر داد، پایگاهی که می‌تواند برای آزمایش موشک‌های بالیستیک به ‌کار رود.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، این نشریه روز پنج‌شنبه ۱۷ مرداد نوشت که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد ایران در سه سال گذشته به ساخت و ساز یک پایگاه بزرگ مشغول بوده که حاوی یک سکوی پرتاب موشک و مرکز مراقبت است.

در گزارش نشریه معتبر جینز، محل این پایگاه اطراف شهر شاهرود، ۱۰۰ کیلومتری شمال شرق تهران، عنوان شده است.

گزارش نشریه جینز می‌گوید که پایگاه شاهرود یکی از سه پایگاهی است که ایران قصد دارد از آن برای برنامه فضایی خود استفاده کند.

مقامات جمهوری اسلامی خرداد امسال یک مرکز رهگیری ماهواره و رصد اجسام فضایی را در شهرستان دلیجان استان مرکزی افتتاح کردند، در حالی که تنها چند ماه قبل از آن نیز تلاش ایران برای پرتاب یک موشک حامل میمون به فضا خبرساز شده بود.

در عین حال رئیس سازمان فضایی کشور نیز دی‌ماه گذشته از برنامه ایران برای پرتاب ماهواره‌های «فجر» و «شریف‌ست» به مدار زمین در اسفندماه خبر داده که البته به نظر می‌رسد اجرای این برنامه فعلا به تعویق افتاده است.

اما غرب نگران آن است که تکنولوژی موشک‌های بالیستیک دوربردی که ایران از آن برای پرتاب ماهواره‌های خود به مدار زمین استفاده می‌کند، می‌تواند برای پرتاب موشک‌های حامل کلاهک هسته‌ای نیز به‌ کار گرفته شود.

متیو کلمنتز، دبیر نشریه جینز، با اشاره به پایگاه شاهرود می‌گوید که در بررسی تصاویر ماهواره‌ای به این نتیجه رسیدیم که این پایگاه یک امکان استراتژیک برای آزمایش موشک‌های بالیستیک خواهد بود که باعث می‌شود ایران بتواند از دو پایگاه دیگر خود آزادانه برای «برنامه جاه‌طلبانه» پرتاب ماهواره استفاده کند.

ایران حضور در فضا را جزو اولویت‌های خود اعلام کرده و حتی محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت پیشین، نیز گفته بود که حاضر است به عنوان اولین فضانورد ایرانی به فضا برود.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که نتوانسته نظر مقامات ایران را درباره گزارش نشریه جینز جویا شود، اما این مسئله را یادآور می‌شود که تلاش ایران برای گسترش برنامه موشک‌های بالیستیک خود و آزمایش آنها موجب شده که اسرائیل خواستار حمله پیش‌دستانه به تاسیسات اتمی ایران شود.
XS
SM
MD
LG