لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۷

معاون وزیر اقتصاد ایران: بدهی‌ها به بانک جهانی پرداخت شد


بهروز علی‌شیری، معاون وزیر اقتصاد ایران
بهروز علی‌شیری، معاون وزیر اقتصاد ایران
یک مقام ارشد وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران می‌گوید که تهران تمام اقساط وام‌های دریافتی خود به بانک جهانی را پرداخت کرده است و دیگر هیچ بدهی به این نهاد اقتصادی ندارد.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، روز شنبه، ۱۳ اردیبهشت سخنان بهروز علی‌شیری، معاون وزیر اقتصاد ایران را بازتاب داده است که از باز شدن راه‌ها برای بازپرداخت اقساط وام بانک جهانی و تسویه کامل بدهی‌های تهران گفته است.

به گفته آقای علی‌شیری، بانک جهانی پس از ماه‌ها مذاکره با ایران یک بانک عامل تعیین کرد و در نهایت توانست مجوز لازم را از خزانه‌داری آمریکا برای تسویه حساب بدهی‌های ایران دریافت کند.

تهران به خاطر تحریم‌های بین‌المللی برای ماه‌ها امکان بازپرداخت بدهی‌های خود به بانک جهانی را نداشت تا جایی که این نهاد اقتصادی، تیر ماه سال گذشته ایران را در شمار کشورهای «غیرفعال» و «بدحساب» قرار دارد، کشورهایی که بیش از شش ماه در پرداخت اقسام وام‌های دریافتی خود تعلل می‌ورزند.

این وضعیت اما از مهر ماه گذشته و زمانی که ایران توانست بازپرداخت بدهی‌های خود به بانک جهانی را از سر بگیرد، تغییر کرد تا این نهاد اقتصادی نیز تهران را از فهرست کشورهای غیرفعال و بدحساب خارج کند.

حال معاون وزیر اقتصاد ایران با اعلام خبر تسویه کامل بدهی‌های ایران به بانک جهانی، امکان اخذ تسهیلات جدید از این نهاد اقتصادی بین‌المللی را مطرح می‌کند.

بهروز علی‌شیری با اشاره به بانک عامل تعیین‌شده از سوی بانک جهانی گفت: «ما از طریق این خط اعتباری می‌توانیم از بانک جهانی تسهیلات دریافت کنیم.»

اواخر فروردین سال جاری نیز علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران، خواستار ارتقا همکاری میان تهران و بانک جهانی شده بود.

وی در جریان دیدار با یکی از معاونان بانک جهانی اظهار امیدواری کرد که این بانک در زمینه اعطای کمک‌های فنی در محیط زیست، آلودگی هوا، امنیت جاده‌ای و مدیریت بلایای طبیعی کمک‌های فنی به ایران ارائه دهد.

بانک جهانی از سال ۲۰۰۵ که محمود احمدی‌نژاد به ریاست دولت جمهوری اسلامی رسید، هیچ وامی به تهران نداده و تمام پروژه‌های آن در ایران متوقف شده است.
XS
SM
MD
LG