لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۴

«مخالفت ایران و واتیکان» در کنفرانس حقوق زنان و کودکان


مریم مجتهدزاده، مشاور محمود احمدی‌نژاد در کنفرانس سازمان ملل متحد از کارنامه ایران در زمینه حقوق زنان دفاع کرد.
مریم مجتهدزاده، مشاور محمود احمدی‌نژاد در کنفرانس سازمان ملل متحد از کارنامه ایران در زمینه حقوق زنان دفاع کرد.
خبرگزاری فرانسه به نقل از «دیپلمات‌ها» روز دوشنبه، ۱۴ اسفند، نوشت که ایران، واتیکان و روسیه مخالف تلاش‌های کنفرانس جدید سازمان ملل متحد در رابطه با حقوق زنان و کودکان هستند.

این کنفرانس سالانه از روز دوشنبه، ۱۴ اسفند، در حالی آغاز شد که بیش از شش هزار گروه و سازمان غیردولتی در آن نقش داشته‌اند و همین امر آن را به یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌هایی تبدیل می‌کند که در مقر سازمان ملل متحد برگزار می‌شود.

اما نشست امسال به‌ویژه تحت تاثیر اخبار مربوط به افزایش افراد متجاوز به زنان در هند و آفریقای جنوبی و نیز حادثه حمله به ملاله یوسف‌زی، دختر پاکستانی ۱۵ ساله، قرار گرفته است که به خاطر دفاع خود از حق تحصیل دختران در پاکستان هدف حمله طالبان قرار گرفت.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد، شرکت‌کنندگان در این کنفرانس خواستار تعیین معیارهای جهانی‌تری به منظور جلوگیری از خشونت علیه زنان و کودکان شده‌اند، اما در همین حال به گفته چند دیپلمات‌ واتیکان، ایران و روسیه از مخالفان اصلی بیانیه نهایی کنفرانس هستند که در آن گفته می‌شود مذهب، عرف یا سنت نباید دستاویز حکومت‌ها برای فرار از تعهدات خود نسبت به مقابله با خشونت قرار گیرد.

در همین رابطه اینگا مارته تورکیلدسن، وزیر کودکان و برابری اجتماعی نروژ، اظهار داشت: «خشونت علیه زنان باید به عنوان یک مسئله حقوق بشری در نظر گرفته شود و هیچ ارتباطی با فرهنگ و مذهب ندارد.»

او ضمن پیش‌بینی دشواری مذاکرات در جریان این کنفرانس دو هفته‌ای گفت: «واتیکان، نیروهای مذهبی ایالات متحده و اروپا و کشورهای کاتولیک و مسلمان به نیروهایی ملحق می‌شوند که می‌خواهند مانع دستیابی زنان به حقوق جنسی خود شوند.»

خانم تورکیلدسن در ادامه گفت: «این مسئله‌ای مربوط به قدرت و میل به نادیده گرفتن ارزش‌های زنان نسبت به مردان است.»

به گفته او، امکان تدوین یک بیانیه قدرتمند در این کنفرانس وجود دارد، اما توافق بر سر آن دشوار است.

تورکیلدسن گفت: «کسانی که مخالف چنین بیانیه‌ای هستند، بهتر است وقتی که درباره ارزش‌های اخلاقی صحبت می‌کنند از خود درباره ارزش‌های واقعی اخلاقی که در دوران ما به مخاطره افتاده است بپرسند، مسائلی که میلیون‌ها زن و کودک را از حق زندگی محروم می‌کند.»

در همین حال مریم مجتهدزاده، مشاور محمود احمدی‌نژاد در امور زنان، که در این کنفرانس حضور یافته از سوابق ایران در این زمینه دفاع کرده است.

به گفته خانم مجتهدزاده، ایران در سال گذشته قانونی را در جهت محافظت از زنان تصویب کرده و همچنین با تاسیس مرکز مشاوره در ادارات پلیس، اجرای برنامه‌های آموزشی برای زنان و در نظر گرفتن وجوه کمکی برای زنانی که مورد خشونت قرار گرفته‌اند، به آنان یاری رسانده است.

این در حالی است که احمد شهید، گزارش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره ایران، در گزارش‌های خود از اعمال تبعیض علیه زنان ایرانی سخن گفته است و از حکومت ایران خواسته قوانینی را که مانع برابری جنسیتی می‌شوند اصلاح کند.

مریم مجتهدزاده در ادامه سخنان خود تاکید کرده است که هدف این کنفرانس باید تقویت «ارزش‌های معنوی و اخلاقی و احترام به منزلت انسان و تنوع فرهنگی» باشد.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد، در این کنفرانس به گزارش بانک جهانی استناد بسیاری شده است که بیان می‌کند تعداد زنان ۱۵ تا ۴۴ ساله‌ای که بر اثر خشونت به قتل می‌رسند بیش از تعداد مرگ و میر آنها ناشی از مجموع بیماری‌های مالاریا، ایدز، سرطان یا رویدادهایی مثل جنگ و تصادفات رانندگی است.

از این رو بسیاری از حاضران در کنفرانس، خواستار تعیین معیارهای جهانی جدی دراین‌باره شده‌اند، چنان‌چه لین فیدرستون، وزیر توسعه بین‌المللی بریتانیا، می‌گوید: «ما باید اطمینان حاصل کنیم که جامعه جهانی موافق تعیین معیارهای جهانی برای محافظت از زنان و دختران جهان در برابر خشونت‌هاست.»

این گزارش می‌گوید که نمایندگان واتیکان و روسیه در سازمان ملل متحد از اظهارنظر درباره این کنفرانس خودداری کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG