لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۳

واکنش روحانی به شعار آزادی زندانیان سیاسی: به وعده‌های خود پایبندم


حسن روحانی در واکنش به شعارهای دانشجویان برای آزادی رهبران جنبش سبز و زندانیان سیاسی گفت که دولت او به وعده‌های خود پایبند است
حسن روحانی در واکنش به شعارهای دانشجویان برای آزادی رهبران جنبش سبز و زندانیان سیاسی گفت که دولت او به وعده‌های خود پایبند است
سخنرانی حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در دانشگاه شهید بهشتی تهران با شعارهای متقابل دانشجویان در مورد رخدادهای سال ۱۳۸۸ و وضعیت زندانیان سیاسی همراه بود که او در واکنش به شعاردهندگان توصیه کرد «آستانه تحمل خود را بالا ببرند».

آقای روحانی روز شنبه، ۱۶ آذر، به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی تهران سخنرانی کرد که تصاویر و گزارش‌های منتشر شده از این سخنرانی حکایت از آن دارد که اعتراضات سال ۱۳۸۸، حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی، وضعیت زندانیان سیاسی و توافق موقت اتمی ایران و قدرت‌های جهانی در ژنو، موضوع رویارویی دو گروه از حاضران در مراسم بود.

شعار گروهی از حاضران در مراسم «فتنه‌گر منافق اعدام باید گردد» بود که اشاره به معترضان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ داشت و در برابر نیز گروهی دیگر با شعارهای «موسوی و کروبی، آزاد باید گردند» و «یا حسین، میرحسین» به آنها پاسخ دادند که حسن روحانی در واکنش به آنها تاکید کرد: «ما نیاز به اجماع داخلی و همدلی داریم.»

وی افزود: «اگر نتوانیم یک مسئله داخلی را با آرامش و عقلانیت در چارچوب قانون و با ایجاد اجماع داخلی حل کنیم، چطور می‌توانیم معضلات پیچیده جهان را حل کنیم و بنابراین باید آستانه تحمل یکدیگر را بالا ببریم.»

این سخنان به فاصله یک روز پس از نماز جمعه تهران بیان می‌شود که سخنران اصلی آن، آیت‌الله احمد خاتمی، نسبت به فعالیت سیاسی گروهی از اصلاح‌طلبان و معترضان سال ۱۳۸۸ هشدار داد و گفت، آنها به‌ این خاطر که «برخی از دوستان سابق و شرکای جرم‌شان پست گرفته‌اند، پررو و طلبکار شده‌اند».

برخی از چهره‌های دولت حسن روحانی کسانی هستند که در دولت محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران و از منتقدان کنونی سیاست‌های جمهوری اسلامی، حضور داشتند.

اما سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه اخیر تهران نیز کامران دانشجو، وزیر علوم دولت محمود احمدی‌نژاد و از مجریان اصلی انتخابات سال ۱۳۸۸، بود که نسبت به آن‌ چه «نفوذ اهالی فتنه در دانشگاه» خواند، هشدار داد و گفت که نباید چنین اجازه‌ای را به آنها داد.

به گفته او، اگر «اهالی فتنه» در دانشگاه باشند، مردم نمی‌توانند سرنوشت خود را به دانشگاه بسپارند، در حالی که «انتظار می‌رود دانشگاه در طول نظام و جنبش دانشجویی برای قوام نظام باشد».

با این حال حسن روحانی در سخنرانی امروز خود بر لزوم «منتقد بودن» دانشجویان تاکید کرد و گفت: «دانشجویان عزیز ما علاوه بر این که حق مسلم آنهاست تا از دولت انتقاد کنند و راه بهتر را به دولتمردان نشان بدهند، باید نقاد جامعه و فرهنگ هم باشند.»

وی همچنین در واکنش به شعارهای گروهی از دانشجویان که خواستار آزادی میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران جنبش سبز، و دیگر زندانیان سیاسی کشور شدند، گفت که «دولت به تمام وعده‌های خود پایبند است».

آقای روحانی وعده باز شدن فضای سیاسی کشور را داده است و از حامیان او در انتخابات ریاست جمهوری اخیر برخی از گروه‌های و چهره‌های اصلاح‌طلب مانند محمد خاتمی و حتی تعدادی از زندانیان سیاسی بودند.

به تازگی نیز سخنگوی دولت اعلام کرده که آقای روحانی در سکوت خبری برای رفع حصر رهبران جنبش سبز تلاش می‌کند.

از گردش سانتریفیوژها تا گردش چرخ معیشت مردم

اما بخشی از سخنرانی روز شنبه حسن روحانی به توافق موقت هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ اختصاص داشت که او درباره آن تعبیر «باز شدن گره سیاست خارجی» را به کار برد.

به گفته او، این توافق به اسرائیل ضربه وارد آورد و همین‌ طور باعث شد «برخی از کشورهایی که منافع بلندمدت خود را در آن توافق نمی‌بینند، عصبانی شوند».

این بخش از سخنان آقای روحانی نیز واکنش دوگانه حاضران در مراسم را در پی داشت به‌ طوری که برخی شعار «کیهان، اسرائیل، تسلیت، تسلیت» را سر دادند و برخی دیگر نیز شعار «مرگ بر آمریکا».

روزنامه کیهان از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی انتقاد کرده، چنان‌ چه فردای امضا توافق‌نامه نوشت که «توافق ژنو یک ساعت دوام آورد».

«انرژی هسته‌ای، حق مسلم ماست» شعار دیگری بود که گروهی از حاضران در مراسم امروز سر دادند که حسن روحانی نیز آن را تایید کرد، اما این تایید با توضیحی هم همراه بود: «شعار ما این است که سانتریفیوژ باید بچرخد، اما زندگی مردم و اقتصاد هم باید بچرخد. دولت به این وعده‌ای که به مردم داده تا آخر ایستاده است.»

حسن روحانی در مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ نیز در واکنش به سخنان سعید جلیلی، مسئول پیشین مذاکرات هسته‌ای، شعار گردش سانتریفیوژ در کنار گردش چرخ معیشت مردم را بیان کرده بود.

تحریم‌های غرب علیه ایران که با هدف بازداشتن آن از ادامه گسترش برنامه اتمی خود صورت گرفته، تاثیرات منفی شدیدی بر اقتصاد کشور گذاشته است.
XS
SM
MD
LG