لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۳

رایس:‌ روحانی از اوباما خواست تلفن بزند؛ ایران: غیرمنتظره بود


عکسی که کاخ سفید می‌گوید باراک اوباما را در حال گفت‌وگوی تلفنی با حسن روحانی نشان می‌دهد
عکسی که کاخ سفید می‌گوید باراک اوباما را در حال گفت‌وگوی تلفنی با حسن روحانی نشان می‌دهد
در حالی که سوزان رایس، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، می‌گوید تماس تلفنی باراک اوباما و حسن روحانی به پیشنهاد طرف ایرانی انجام شده است، رئیس جمهور ایران در بازگشت به کشور اظهار داشت که این طرف آمریکایی بود که تماس تلفنی را برقرار ساخت.

خانم رایس روز جمعه، پنج مهر، ساعاتی پس از این مکالمه تلفنی تاریخی به شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت: «امروز، آنها [نمایندگان ایران] با ما تماس گرفتند که بگویند رئیس جمهور روحانی تمایل دارد در مسیر خود [به فرودگاه] خارج از شهر، گفت‌وگویی تلفنی با رئیس جمهور اوباما داشته باشد که تا حدی غافلگیرکننده بود و ما هم توانستیم این تماس را برقرار کنیم.»

آقای روحانی نیز که پس از حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، صبح امروز، شنبه از نیویورک به تهران بازگشت در فرودگاه اظهار داشت: «دیروز، لحظه‌ای که در حال حرکت به فرودگاه بودیم، آمریکایی‌ها تماس گرفتند که چند دقیقه‌ای را به صورت تلفنی با آقای اوباما گفت‌وگو داشته باشم که این مکالمه انجام گرفت.»

گفت‌وگوی تلفنی حسن روحانی و باراک اوباما نخستین تماس میان روسای جمهور دو کشور ایران و آمریکا در طول ۳۴ سال حیات جمهوری اسلامی محسوب می‌شود که در پی بالا گرفتن مناقشه هسته‌ای ایران انجام شد.

این مکالمه تلفنی حدود ۱۵ دقیقه به طول انجامید که با واسطه مترجم انجام شد، اما با این حال مشاور امنیت ملی ایالات متحده می‌گوید همین «مکالمه کوتاه کافی بود که دو طرف بتوانند پیام خود را به یکدیگر منتقل کنند».

خانم رایس این مکالمه را «محترمانه» و «سازنده» توصیف کرد و اظهار داشت: «وقتی رهبران دو کشور در ۳۵ سال گذشته هیچ وقت در این سطح با یکدیگر ارتباط نداشته‌اند، بدیهی است که چنین اتفاقی کاملا نامعمول و تازه باشد.»

اما علی‌رغم این توضیحات بحث درباره این که مکالمه تلفنی روسای جمهور ایران و آمریکا پیشنهاد کدام طرف بوده است، همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع نزدیک به حسن روحانی نوشته است که تماس باراک اوباما «کاملا غیرمنتظره» بوده است.

آقای روحانی نیز چنان‌چه در گزارش خبرگزاری مهر آمده ماجرا را تا حدی مبهم گذاشته و تنها گفته است طرف آمریکایی با او تماس گرفته که این نافی سخنان سوزان رایس نمی‌تواند باشد.

اما در همین حال یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران نیز از نقش رهبر جمهوری اسلامی در انجام این مکالمه تلفنی سخن گفته است.

کمال‌الدین پیرموذن، نماینده اردبیل، روز شنبه به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت: «تماس تلفنی اوباما با دکتر روحانی در دقیقه ۹۰ با کیاست رهبری و منش، منطق و تدبیر رییس‌جمهور [ایران]‌ اتفاق افتاد.»

او سپس تاکید کرد که با توجه به سخنان رهبر جمهوری اسلامی درباره «نرمش قهرمانانه در دیپلماسی» از حسن روحانی نیز انتظار همین رویکرد می‌رفت و این که تماس تلفنی رئیس جمهور آمریکا با جمهوری اسلامی ایران را به فال نیک می‌گیرد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای اواخر شهریورماه عبارت «نرمش قهرمانانه در دیپلماسی» را به کار برد که همان زمان احتمال دستیابی به توافق هسته‌ای میان ایران و غرب را قوت بخشید و اکنون نیز به دیدار وزرای امور خارجه ایران و آمریکا و مکالمه تلفنی روسای دولت دو کشور پس از ۳۴ سال انجامیده است.
XS
SM
MD
LG