لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۴

«سنگسار» گوزن زرد ایرانی و جنینش در لرستان


 گوزن زرد ایرانی که در لرستان کشته شد
گوزن زرد ایرانی که در لرستان کشته شد

بازدیدکنندگان باغ‌وحش کاسیت استان لرستان یک‌ گوزن زرد ایرانی از گونه‌های با ارزش و درخطر انقراض را سنگسار کردند.

این گوزن زرد ایرانی در حالی از سوی این گروه از بازدیدکنندگان مورد اصابت سنگ قرار گرفت که جنینی در شکم داشت.

گوزن زرد ایرانی باردار باغ‌وحش کاسیت خرم‌آباد وقتی قصد داشت فرار کند با حصار اطراف محل نگهداری‌اش به‌شدت برخورد کرد و از ناحیه گردن آسیب دید.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:57 0:00
لینک مستقیم

ابراهیم توکلی مدیرکل دامپزشکی استان لرستان به خبرگزاری فارس گفته است که آنها تلاش کردند تا با تنفس مصنوعی این‌گونه کمیاب و جنین نارسش را از مرگ نجات دهند.

رضا جوالچی سخنگوی انجمن حمایت از حیوانات ایران:«تمام باغ‌وحش سطح کشور جمع‌آوری شود، یک پارک حیات‌وحش توسط متولی که سازمان حفاظت محیط‌ زیست است درست شود و تمام حیواناتی که در حال حاضر در باغ‌وحش‌ها نگهداری می‌شوند به این باغ‌وحش منتقل شوند.»

رضا جوالچی سخنگوی انجمن حمایت از حیوانات ایران در تهران با تأکید بر نبود هیچ باغ‌وحش استانداردی در ایران می‌گوید که درباره این مکان‌ها باید از واژه اسفناک و اسفناک‌تر استفاده کرد: «هیچ باغ‌وحشی در کشور ما نمی‌تواند وجود داشته باشد برای اینکه این قضیه ثابت‌شده، به خاطر اینکه نه نظارتی بر روی این باغ‌وحش‌ها هست و نه کسی مدیریت و مسئولیت چنین کارهایی را می‌پذیرد».

او در ادامه می‌افزاید: «اصلاً این باغ‌وحش‌ها برای کسانی که آن را تأسیس می‌کنند صرفه اقتصادی هم ندارد و بعد از یک مدت خیلی کوتاهی به مشکلاتی برخورد می‌کنند و توان رسیدگی به آن حیواناتی که نگهداری می‌کنند را ندارند».

آن‌گونه که این مقام مسئول در دامپزشکی استان لرستان می‌گوید نظارت بر باغ‌وحش کاسیت از ۴ سال پیش به دلیل «بالا بودن هزینه‌ها و مسئولیت سنگین نگهداری از حیوانات» به اداره کل دامپزشکی این استان سپرده‌شده است.

اداره این باغ‌وحش در ابتدا بر عهده شهرداری خرم‌آباد بود که پس از چندی آن را به دانشکده دامپزشکی این استان سپرد.

مدیرکل دامپزشکی استان لرستان ضمن تأیید «شرایط غیراستاندارد» باغ‌وحش کاسیت برای نگهداری از حیوانات می‌گوید که در زمان احداث این باغ‌وحش «هیچ‌گونه نظارتی از سوی سازمان حفاظت محیط‌ زیست» بر آن صورت نگرفته است.

به گفته ابراهیم توکلی سازمان حفاظت محیط‌ زیست «هر از گاهی با ارسال نامه خواستار افزایش مساحت جایگاه‌ها می‌شود»، چیزی که این مقام مسئول نه «میسر» می‌داند و نه «در حیطه اختیارات دامپزشکی».

خرس قهوه‌ای باغ وحش ارم در تهران عکس از تانیزی
خرس قهوه‌ای باغ وحش ارم در تهران عکس از تانیزی

رضا جوالچی ازآنچه قانون دراین‌باره مقرر کرده است می‌گوید: «در مورد فضا مسئولیت با شهرداری است و درباره حیواناتی که در باغ‌وحش‌ها نگهداری می‌شوند مسئولیت با سازمان حفاظت محیط‌ زیست است، سازمان دامپزشکی قانونا هیچ مسئولیتی درباره اتفاقی که در این باغ‌وحش افتاده نداشته است».

مدیرکل دامپزشکی استان لرستان در حالی از درخواست این اداره برای فراهم کردن « مقدمات تعطیلی این باغ‌وحش» از سوی سازمان حفاظت محیط‌ زیست پرده برمی‌دارد که تیرماه سال گذشته مهرداد فتحی بیرانوند مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان به خبرگزاری ایسنا گفته بود اگر مشکل این باغ‌وحش برطرف نشود، ممکن است تعطیل شود.

او همچنین از پیشنهاد این سازمان برای واگذاری باغ‌وحش کاسیت به بخش خصوصی خبر داده بود.

درحالی‌ که متولی نظارت بر این باغ‌وحش می‌گوید ۹ شیر آفریقایی در مساحتی در حدود ۸۰ متر در باغ‌وحش کاسیت نگهداری می‌شوند مساحتی که به گفته مدیرکل دامپزشکی استان لرستان برای نگهداری از «یک شیر هم مناسب نیست».

رضا جوالچی سخنگوی انجمن حمایت از حیوانات ایران در تهران به تنها راه‌حل دراین‌باره اشاره می‌کند: «تمام باغ‌وحش سطح کشور جمع‌آوری شود، یک پارک حیات‌وحش توسط متولی که سازمان حفاظت محیط‌ زیست است درست شود و تمام حیواناتی که در حال حاضر در باغ‌وحش‌ها نگهداری می‌شوند به این باغ‌وحش منتقل شوند.»

آقای جوالچی در ادامه می گوید: «این‌طوری شاید به‌صورت متمرکز کنترل و اداره شود و بتواند وضعیت بهتری را برای حیواناتی که در حال حاضر در باغ وحش‌ها هستند فراهم کند.»

مهرداد فتحی بیرانوند مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان لرستان با اشاره به غذای حیوانات این باغ‌وحش که به گفته او از «ضایعات مرغداری‌ها و نان تأمین می‌شود»، پرده‌ای دیگر از واقعیت‌های این باغ‌وحش را آشکار کرده است.

XS
SM
MD
LG