لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۳

از حالا تا روز اسباب‌کشی صاحبخانه بعدی کاخ سفید


اگر انتخابات آمریکا، یک لیگ فوتبال بود، این هفته‌ها، هفته‌های یارگیری و بازی‌های دوستانه، قبل از رقابت اصلی محسوب می‌شد؛ دوره‌ای که پنجره نقل و انتقال باز است و تیمها تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا بازیکنان بهتری را به تیم‌شان منتقل کنند و خودشان را برای رقابت‌های اصلی آماده کنند.

در این مقطع، مناظره‌های انتخاباتی درون حزبی، همه حکم بازیهای دوستانه را دارند. تا اینکه نخستین بازی رسمی هر نامزدی، حدود چهار ماه دیگر، در روز اول فوریه سال ۲۰۱۶ (۱۲ بهمن امسال) برگزار شود. در آن روز، اولین انتخابات مقدماتی درون حزبی در ایالت آیووا برپا می‌شود. از آن زمان عملاً لیگ شروع می‌شود و هفته به هفته، بازیها دنبال می‌شوند.

در جریان این رقابت‌ها، در هر ۵۰ ایالت آمریکا، نامزد دو حزب اصلی دموکرات و جمهوریخواه از طریق انتخابات درون حزبی یا گردهمایی حزبی، برگزیده می‌شوند. تا اینکه سرانجام نامزد اصلی هر دو حزب مشخص شوند و با سلام و صلوات در کنگره ملی حزب معرفی شوند.

از زمان روشن شدن دو نامزد نهایی عملا بازی فینال شروع می‌شود که یک رقابت نفس‌گیر و معمولا پر زد و خورد است. تا روز موعود یعنی هشتم نوامبر سال ۲۰۱۶ (۱۸ آبان سال آینده). در آن روز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار می‌شود و جانشنین باراک اوباما و صاحبخانه بعدی کاخ سفید برای چهار سال انتخاب خواهد شد.

بدین ترتیب، یکی از قدیمی‌ترین جمهوری‌های جهان، تکلیف انتقال قدرت را روشن می‌کند؛ با یک روند طولانی، اما در عین حال پرماجرا و پرحاشیه.

این میان کم نیستند کارشناسان علوم سیاسی که معتقدند کلید موفقیت دموکراسی آمریکایی و ثبات استثنایی نظام سیاسی ریاستی آمریکا را باید در همین روند پر پیچ و خم یافت؛ روندی که در آن به جای شورای نگهبان، دموکراسی درون حزبی تکلیف بازیگران نهایی را روشن می‌کند و ترکیب تیم، دست مردم است.

ضمن اینکه موقعیت ایالات متحده در مسایل منطقه‌ای کشورهای مختلف جهان و تفاوت دیدگاههای نامزدهای این انتخابات در قبال این تحولات موجب می‌شود تا عملا، سرنوشت بخشی از غیرآمریکایی‌های جهان هم از این انتخابات تاثیر بگیرد.

از اینکه این روش چطور کار می‌کند و قدم به قدم چه خبر است، تا حواشی خبرسازی مانند ستاره اقبال دونالد ترامپ یا موفقیت دور از انتظار برنی سندرز و موضوعات دیگر، همه موضوعات این وبلاگ هستند که از امروز، در دل وب سایت رادیو فردا منتشر می‌شوند.

همچنین برای نخستین بار در جریان پوشش‌ اخبار یک رویداد خبرساز، متن کامل پست‌های این وبلاگ در صفحه فیس‌بوک رادیو فردا نیز منتشر می‌شوند (شبیه به همین پست که اگر کاربر فیس‌بوک هستید و هنوز بر روی لینک مطلب کلیک نکرده‌اید، در حال خواندن متن کامل آن هستید.) به همین دلیل اگر با خواندن هر پستی تصمیم گرفتید که شما هم نظرتان را برای باقی ملت بنویسید، هم می‌توانید در فیس‌بوک در بحثها مشارکت کنید و هم در خود وبلاگ (که بخشی از وب سایت رادیو فرداست) نظرتان را بنویسید. فقط خواهش می‌کنم که به کسی فحش ندهید. جز فحش و بد و بیراه، هر چه دل تنگتان می‌خواهد بنویسید.

این وبلاگ یار انتخاباتی شماست از امروز تا روز ۱۸ آبان سال دیگر. تا لحظه‌ای که دقیقه ۹۰ از راه برسد و کاخ سفید، صاحبخانه چهار سال آینده خود را بشناسد ...

پی‌نوشت: (در حال حاضر همه نگاه‌ها به دومین مناظره نامزدهای جمهوریخواه است که روز چهارشنبه توسط CNN برگزار می‌شود. این پست را برای معرفی وبلاگ نوشتم. درباره مناظره دوم و انتظارهای بسیار درخشش دوباره ترامپ، فردا شب خواهم نوشت.)

XS
SM
MD
LG