لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۸

هاشمی رفسنجانی؛ تنزل رتبه از «آیت الله» به «حجت الاسلام»


اکبرهاشمی رفسنجانی، رییس مجلس خبرگان رهبری
اکبرهاشمی رفسنجانی، رییس مجلس خبرگان رهبری
خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، طی دستورالعملی با امضای معاون خبری این سازمان از گروه های خبری این خبرگزاری خواست که برای اکبر هاشمی رفسنجانی فقط از پیشوند «حجت الاسلام» استفاده کنند و عنوان کاری وی را نیز «رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام» معرفی نمایند.

عبدالرضا داوری که سمت معاون خبری خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی را بر عهده دارد دلیل صدور این دستورالعمل را «وحدت رویه در مورد عناوین» اکبر هاشمی رفسنجانی ذکر کرده است.

تاکید خبرگزاری جمهوری اسلامی بر ترجیح این عنواین در حالی صورت می گیرد که بسیاری از رسانه ها و خبرگزاری ها خبرهای آقای هاشمی رفسنجانی را با پیشوند «آیت الله» منتشر می کنند.

«ایرنا» در حالی عنوان اکبر هاشمی رفسنجانی را «رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام» اعلام کرد که وی سمت بالاتری تحت عنوان «رییس مجلس خبرگان رهبری» را بر عهده دارد.

ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام سمتی انتصابی است که با حکم آیت الله علی خامنه ای و زیر نظر وی قرار دارد اما ریاست مجلس خبرگان رهبری، سمتی انتخابی است که اهمیت آن به دلیل در اختیار داشتن مسئولیت نهادی است که انتخاب و نظارت بر عملکرد رهبری در جمهوری اسلامی را بر عهده دارد.

اقدام اخیر ایرنا در تعیین عناوین مذهبی و سیاسی اکبر هاشمی رفسنجانی در حالی روی داده است که اختلاف ها بین رییس مجلس
خبرگان و رییس دولت دهم که خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) زیر نظر همفکران وی اداره می شود، سابقه ای طولانی دارد.

انتخابات دهم و شعله ور شدن اختلافات

هر چند آغاز رسمی اختلافات بین دو مقام ارشد جمهوری اسلامی ایران به دوره نهم انتخابات ریاست جمهوری و رو در رویی این دو در دور دوم انتخابات باز می گردد اما اوج گیری آن به انتخابات دهم ریاست جمهوری در روز ۲۲ خرداد سال ۱۳۸۸ مربوط مى شود.

جایی که محمود احمدی نژاد در اولین مناظره تلویزیونی خود در دوران تبلیغات انتخاباتی، حملات شدیدی را علیه اکبرهاشمی رفسنجانی و نزدیکانش آغاز کرد و صریحا او و خانواده اش را به «فساد» متهم کرد.

در پی این حملات، اکبر هاشمی رفسنجانی با انتشار نامه ای سرگشاده به آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، اعتراض خود به رفتار محمود احمدی نژاد را اعلام کرد.

اما این همه ماجرا نبود. زیرا در پی اعلام نتایج انتخابات و عدم پذیرش آن از سوی نامزدهای اصلاح طلب اعتراضات رنگ و بوی جدی تری به خود گرفت.

اکبر هاشمی رفسنجانی در ابتدا با سکوت و عدم پذیرش تلویحی نتایج انتخابات، و سپس با اعلام مواضع منتقدانه در تنها نماز جمعه ای که پس از انتخابات اقامه کرد هر چند کاملا در صف هواداران نامزدهای معترض قرار نگرفت اما با عدم همراهی با جریان مقابل، مورد هدف حملات حامیان دولت بود.

عدم شرکت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس مجلس خبرگان رهبری، در مراسم تنفیذ و تحلیف محمود احمدی نژاد و غیبت های مکرر وی در نشست هایی که با حضور رییس دولت دهم همراه بود عملا هاشمی را در جبهه معترضان به وضع موجود قرار داد.

از انتخابات تا به امروز، اکبر هاشمی رفسنجانی تنها در نماز عید فطر سال جاری در نشستی عمومی با محمود احمدی نژاد دیده شده است.

هاشمی؛ سوژه همیشگی رسانه های دولتی

روزنامه کیهان، خبرگزاری فارس و خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) هر از چند گاهی علیه این مقام ارشد جمهوری اسلامی حملاتی را سامان داده اند.

آخرین نمونه حملات این رسانه های همسو علیه اکبر هاشمی رفسنجانی زمانی صورت گرفت که وی در سفر اخیر خود به مشهد در جمعی از ملاقات کنندگان بار دیگر مواضع پیشین خود را تکرار و از وضعیت موجود انتقاد کرد؛ مواضعی که به کام حامیان دولت خوش نیامد و وی را «دنباله روی آشوب طلبان» و «فتنه گر» خواندند.

آقای رفسنجانی روز پانزدهم آذرماه در مشهد، با انتقاد از برخورد سپاه و بسیج با مردم در جریان وقایع پس از انتخابات خرداد ماه، گفته بود که «اگر مردم ما را بخواهند حکومت می‌کنیم و اگر نخواهند می‌رویم.»

وی در سخنان خود با اشاره به اینکه حکومت پول و نیرو دارد و می‌تواند در خیابان آدم جمع کند ولی گروه مقابل یک عده استاد، دانشجو، کارگر، مدیر، صنعت‌گر هستند، گفته بود: «درست نبود که بسیج و سپاه در مقابل مردم قرار داده شوند.»

بیان این سخنان واکنش تند هواداران دولت را به همراه داشت و حملات تا جایی پیش رفت که حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت محمود احمدی نژاد، در سخنانی در قم که خبرگزاری ایرنا پوشش وسیعی به آن داد، گفت: «ایشان در سفر اخیر خود به مشهد مقدس اعلام کرد که مواضع من همان است که در نماز جمعه تهران بیان کردم و تکان دهنده این است که مباحثی را که در بیانیه‌های سران فتنه مطرح می‌شود بیان می‌کند.»

آقای مصلحی در انتقاد از سخنان رفسنجانی افزود: «آقای هاشمی در یکی از ادعاهایش گفته که در کشور سه میلیون دانشجوی فرهیخته با نظام همراه نیستند. هاشمی همچنین ادعا کرده است تا زمانی که مردم ولی فقیه را بخواهند باید باشد و اگر مردم او را نخواهند باید کنار برود.»

خبرگزاری جمهوری اسلامی که از لحاظ سازمانی زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادراه می شود ولی مدیر آن با دستور مستقیم رییس جمهوری تعیین می شود در ماه های گذشته سابقه بلند بالایی از حملات علیه اکبر هاشمی رفسنجانی از خود بر جای گذاشته است.

در ابتدای شهریور ماه سال جاری محمد جعفر بهداد، مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی که پیش از این، سمت معاونت ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد ریاست جمهوری را بر عهده داشت، طی یادداشتی که هم در «ایرنا» و هم در روزنامه «ایران» منتشر شد حملاتی را علیه مجمع تشخیص مصلحت نظام تدارک دید.

وی در یادداشتی با عنوان «مردودی‌های عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام» بخشی از ترکیب اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام را «عوامل طراحی و اجرای پروژه کودتای انتخاباتی» دانست و تداوم حضورشان را سوال برانگیز خواند.

مدیر عامل ایرنا نوشته بود: «پذیرفتن این گمانه دشوار است كه اعضای شاخص ائتلاف نه به احمدی نژاد و نقش آفرینان پروژه كودتای انتخاباتی می‌توانند در فرایند تشخیص مصلحت نظام ، درست و دلسوزانه عمل كنند.»

در ادامه همین موضع گیری ها، در آبان ماه نیز خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در گزارشی با عنوان «تشخیص مصلحت در كدام مجمع؟» برخی از اعضای این نهاد را با ذکر نام مورد حمله قرار داد.

محمد هاشمی رفسنجانی (برادر و رییس دفتر اکبر هاشمی رفسنجانی)، میرحسین موسوی (نامزد اصلاح طلبان در انتخابات)، حسن روحانی (رییس مرکز تحقیقات استراتژیک و دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی) و محسن رضایی (نامزد دوره دهم انتخابات ریاست جمهوری) افرادی بودند که در گزارش ایرنا مورد انتقاد و حمله قرار گرفته بودند.

گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی این پرسش را مطرح کرده بود که «آیا مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران در چنین مجمعی و با حضور چنین نگرش هایی قابل تشخیص هست یا نه؟»

در همین ایام این خبرگزاری در مقاله ای دیگر نوشته بود که «هاشمی دیدگاه انحرافی دارد و باید آن را اصلاح کند.»

گزارش نویس ایرنا نوشته بود: «مردم توقع دارند که حداقل این سه جمله را از آقای هاشمی رفسنجانی بشنوند: انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم کاملا قانونی و سالم برگزار شد و هیچ خدشه ای به نتیجه آن وارد نیست /خرابکاری های خیابانی پس از انتخابات، کار اوباش و اغتشاشگران بود نه «معترضین» / حساب فرزندانم از من جداست و تخلفات و خیانت های سیاسی یا اقتصادی آنها باید رسیدگی شود.»

همین گزارش از اکبر هاشمی رفسنجانی خواسته بود که «ضمن عذرخواهی به خاطر کجروی ناشی از «فعل» یا «ترک فعل» به تصحیح دیدگاه های غلط و انحرافی خود» بپردازد.

این حملات به هاشمی رفسنجانی در حالی صورت می گیرد که آیت الله خامنه ای در چندین موضع گیری علنی تلاش کرد تا حامیان دولت را از «حمله» به رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام باز دارد.

در آخرین نمونه تنها چند روز پیش از سفر اکبر هاشمی رفسنجانی به مشهد، آیت الله خامنه ای از رسانه ها خواسته بود تا حرمت سران سه قوه و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام را حفظ کنند.

اما این توصیه ها ظاهرا به مذاق رسانه های دولتی و هوادار محمود احمدی نژاد خوش نیامده و به فاصله کمی از سخنان رییس مجلس خبرگان در مشهد موج جدیدی علیه وی آغاز شد؛ موجی که نشان از عمق اختلافات در سطح عالی سران نظام جمهوری اسلامی دارد که در پی تحولات پس از انتخابات تشدید شده است.
XS
SM
MD
LG