لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۵

مصادره اسناد کمیته پیگیری امور بازداشت‌شدگان با حکم دادستان


علیرضا بهشتی، رئیس کمیته پیگیری امور بازداشت‌شدگان
علیرضا بهشتی، رئیس کمیته پیگیری امور بازداشت‌شدگان
در پی حمله روز دو‌شنبه به دفتر کمیته پیگیری امور بازداشت‌شدگان که توسط میرحسین موسوی و مهدی کروبی راه‌اندازی شده بود، ماموران امنیتی با حکم دادستانی تهران اسناد و مدارک موجود در دفتر را مصادره کردند.

علیرضا بهشتی، سخنگوی این کمیته پیگیری، در گفت‌وگو با سایت اینترنتی سحام‌نیوز، متعلق به حزب اعتماد ملی، گفت: «عصر دیروز ماموران امنیتی با اطلاع قبلی به دفتر کمیته آمدند و بنابر آن چه که گفته شده بود قرار بود سوالاتی را درباره برخی از مسایل از مسئول دفتر این کمیته بپرسند، ولی با ارائه حکمی که از دادستانی تهران داشتند وسایل و اسناد و مدارک و یک لپ‌تاپ را با خود بردند.»

وی همچنین خبر داد که کمیته قرار است «طی جلسه‌ای فوق‌العاده درباره ادامه فعالیت‌ها و پیگیری این اتفاق» تصمیم‌گیری کند.

خبر حمله به این دفتر عصر روز دوشنبه از سوی سایت نوروز، متعلق به حزب جبهه مشارکت، منتشر شد که پس از آن مورد تایید منابع دیگر خبری از جمله سایت کلمه که متعلق به نزدیکان میرحسین موسوی است نیز قرار گرفت.

بنابر همین گزارش «نیروهای امنیتی در پاسخ به این که باید طبق قانون برای اموال و اسناد توقیفی صورت‌جلسه نوشته شود گفته‌اند اصلا قرار نیست این اموال بازگردانده شود که لازم باشد صورت‌جلسه کنیم.»

کمیته پیگیری امور بازداشت‌شدگان و آسیب‌دیدگان حوادث پس از انتخابات به ریاست علیرضا بهشتی فعالیت خود را زیر نظر ستاد میرحسین موسوی آغاز کرده بود. از سوی مهدی کروبی نیز مرتضی الویری به عضویت این کمیته انتخاب شده بود.

کمیته مذکور در طول دوران فعالیت خود به جمع‌آوری اطلاعات و آمار و اسناد از کشته‌شدگان، بازداشتی‌ها و آسیب‌دیدگان وقایع پس از انتخابات پرداخته است. این کمیته تاکنون مشخصات و مدارک ۷۲ تن از کشته‌شدگان اعتراضات پس از انتخابات را ثبت و اعلام کرده است.

هر چند مقامات دولتی و نظامی و امنیتی آمار ارائه شده توسط این کمیته را تکذیب می‌کنند، اما اعضای این کمیته معتقدند آن چه به ثبت رسیده تنها بخشی از اسناد و مدارک است که افراد به کمیته ارائه کرده‌اند و برخی خانواده‌ها نیز به دلیل «ترس» همچنان حاضر به پیگیری چنین مسایلی نیستند.
XS
SM
MD
LG