لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۲

مشاور بایدن احتمال حضور او در انتخابات ریاست جمهوری را رد نکرد


جو بایدن معاون رییس جمهور آمریکا
جو بایدن معاون رییس جمهور آمریکا

دقیقا زمانیکه دمکرات‌ها فکر می‌کردند جو بایدن قصد شرکت در مبارزات انتخاباتی را ندارد، معاون رییس جمهور آمریکا از زبان مشاوران خود اعلام کرده است که نه تنها در رقابت برای نامزدی دمکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهد کرد بلکه یک استراتژی هم آماده کرده که به اعتقاد او شانس پیروزی دارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پس از ماه‌ها گمانه زنی در مورد احتمال شرکت جو بایدن در رقابت‌ها و شروع اولین مناظره نامزدهای دمکرات در هفته جاری به نظر می‌رسید که موقعیت خانم کلینتون کاملا تثبیت شده و دیگر دلیلی برای شرکت جو بایدن در انتخابات وجود ندارد. اما یکی از مشاوران نزدیک او در نامه‌ای استدلال‌های آقای بایدن برای شرکت در این رقابت را عنوان کرده و افزوده است که او به زودی تصمیم خود را اعلام خواهد کرد.

تد کافمن، سناتور سابق در این‌ای میل که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزاری آسوشیتدپرس قرار گرفته، می‌نویسد: «اگر جو بایدن در این رقابت شرکت کند به این دلیل است که او عمیقا اعتقاد دارد با تغییر تعادل در وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور باید توانایی طبقه متوسط برای پیشرفت را تضمین کرد.»

اگر جو بایدن در این رقابت شرکت کند بلافاصله به رقیب اصلی هیلاری کلینتون بدل خواهد شد. خانم کلینتون تاکنون توانسته است در برابر سایر نامزدهای حزب دمکرات موقعیت خود را به عنوان کاندید اصلی تثبیت کند.

در مقابل در اردوی جمهوری خواهان تاکنون هیچیک از نامزد‌ها نتوانسته‌اند موقعیت خود را به عنوان کاندید بر‌تر تثبیت کند. دونالد ترامپ در حال حاضر بیشترین میزان محبوبیت را دارد ولی معلوم نیست تا زمان انتخاب قطعی نامزد جمهوری خواهان که چندین ماه دیگراست بتواند موقعیت خود را تثبیت کند.

تد کافمن که قبل از اشغال کرسی جو بایدن در مجلس سنا دو دهه رییس دفتر او بود، از ماه مه و مرگ پسر آقای بایدن از نزدیک‌ترین افراد به او بوده است. او و دو مشاور دیگر در این ماه‌ها که موضوع نامزدی آقای بایدن مطرح بود، حلقه اصلی نزدیکان او بوده و تاکنون همه فعالیت‌های خود را در سکوت پیش برده‌اند.

تد کافمن در بخش دیگری از‌ای میل خود خطاب به کارمندان و مشاوران سابق جو بایدن می‌نویسد: «اگر او تصمیم بگیرد در این رقابت شرکت کند ما به تک تک شما نیاز خواهیم داشت» آقای کافمن می‌افزاید: «مطمئن هستم که جو بایدن این نکته را به خوبی می‌داند که به خاطر الزامات عملی باید هر چه سریع‌تر تصمیم خود را علام کند.»

هر چند تیم مشاوران آقای بایدن طی ماههای اخیر طرح کلی یک کارزار انتخاباتی و احتمالا کارمندان اصلی آن را بررسی و تعیین کرده‌اند، این‌ایمیل که خطاب به تمامی مشاوران و کارمندان دفتر جو بایدن در دوران نمایندگی مجلس سنا و معاونت ریاست جمهوری نوشته شده است، واضح‌ترین تقاضای حمایت از یک کمپین انتخاباتی محتمل است.

این خبر در زمانی اعلام می‌شود که بسیاری از رهبران حزب دمکرات از جمله مدیر کارزار انتخاباتی خانم کلینتون نارضایتی خود را از تاخیر جو بایدن ابراز کرده و حتی گفته‌اند که ممکن است برای ورود او به رقابت‌ها دیر شده باشد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، با وجود همه این تردید‌ها از قرار معلوم جو بایدن در این مدت بیکار ننشسته است. به گفته افرادی که از این گفت وگو‌ها خبر دارند ولی ترجیح می‌دهند نام آن‌ها ذکر نشود، آقای بایدن طی هفته جاری با چندین نفر از شخصیت‌های کلیدی حزب دمکرات در ایالت‌های مهمی مثل آیوا و نیوهمشایر تماس گرفته است.

تد کافمن در‌ ایمیل خود به سیاست‌های مشخصی که آقای بایدن در صورت شرکت در رقابت‌ها مطرح خواهد کرد اشاره‌ای نکرده است. اما از توضیح کلی او پیرامون روش برخورد آقای بایدن می‌توان دید که با روش پیشبرد مبارزات انتخاباتی خانم کلینتون تفاوت فاحشی خواهد داشت. برخی از روش خانم کلینتون به عنوان یک کارزار به شدت محاسبه شده و طراحی شده انتقاد کرده‌اند.

تد کافمن در بخشی از‌ای میل خود می‌نویسد: «کارزاری از صمیم قلب. کارزاری براساس ارزش‌های او، ارزش‌های ما و ارزش‌های مردم آمریکا. و به نظرم با‌شناختی که همه ما از او داریم منصفانه است اگر بگوییم این کارزار نسخه از پیش نوشته شده نخواهد بود.»

آقای کافمن می‌نویسد: «بایدن معتقد است که ما باید دراین انتخابات پیروز شویم» و با اشاره به این استدلال که آقای بایدن بهترین فرد برای حفاظت و تداوم میراث باراک اوباما است می‌افزاید: «هر آنچه که او و پرزیدنت اوباما انجام داده و برای آن تلاش کرده‌اند در میان است.»

XS
SM
MD
LG