لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۳

دستکم «۱۵ تن» در درگیری های یکشنبه در مصر کشته شدند


یکی از مجروحان درگیری های روز یکشنبه در قاهره
یکی از مجروحان درگیری های روز یکشنبه در قاهره

منابع دولتی در مصر اعلام کردند که در درگيری بين نيروهای امنيتی و معترضان در چهارمين سالگرد تظاهرات ۲۵ ژانويه که به سرنگونی حکومت حسنی مبارک منجر شد، دست کم ۱۵ نفر کشته شده اند.

به گزارش خبرگزاری رويترز،‌ اعتراضات روز یکشنبه ۲۵ ژانویه يکی از مرگبارترین اعتراضات از زمان انتخاب ژنرال السيسی به عنوان رييس جمهوری مصر بوده است.

احزاب اسلام‌گرا، هواداران اخوان المسلمين و فعالان چپ از مردم دعوت کرده بودند روز يکشنبه ۲۵ ژانويه به خيابان‌ها بيايند، اما به گزارش خبرگزاری‌ها وزارت کشور مصر عليه هر نوع تجمعی هشدار داده‌ بود و ماموران امنيتی به‌سرعت، اندک تظاهرکنندگان را در قاهره و اسکندريه متفرق کرده‌اند و خيابان‌های منتهی به ميدان «تحرير» در قاهره و چند ميدان بزرگ ديگر بسته‌اند.

به گزارش رويترز، براساس گزارش وزارت بهداشت مصر دستکم ۹ نفر در مطاريه، يکی از محلات قاهره که يکی از پايگاه های اصلی اخوان المسلمين بشمار می رود، کشته شده اند.

طبق اين گزارش هشت غيرنظامی و يک نظامی در اين اعتراضات کشته شده اند.

همچنين گزارش ها حاکی است که تظاهر کنندگان در اين محله به سوی نيروهای دولتی کوکتل مولوتف پرتاپ کرده اند.

به گزارش رویترز، شش تن دیگر در اعتراضات در اسکندریه و دیگر شهرهای مصر کشته شده اند.

منابع امنیتی می گویند، انفجار یک بمب در قاهره دو پلیس را مجروح کرده است.

روز شنبه هم يک فعال زن چپ‌گرا در تجمعی اعتراضی در آستانه سالگرد «انقلاب» مصر و به ياد حدود ۹۰۰ نفری که در جريان آن کشته شدند، مورد اصابت گلوله‌ای ساچمه‌ای قرار گرفت و کشته شد. معترضان پليس را عامل تيراندازی معرفی کرده‌اند، همزمان داستانی مصر اعلام کرده‌است که تحقيقاتی در اين باره آغاز شده‌است.

در پی سرنگونی حکومت حسنی مبارک، اخوان‌المسلمين به قدرت رسيد و محمد مرسی، در خرداد سال ۲۰۱۲ بر سر کار آمد اما با برخاستن موج اعتراض‌های جديد عليه حکومت اسلام‌گرايان، ارتش مصر به رهبری عبدالفتاح السيسی، حدود يک سال بعد با سرنگونی محمد مرسی قدرت را به‌دست گرفت.

محمد مرسی و بسياری از رهبران و اعضای اخوان‌المسلمين از آن زمان در حبس‌اند و اخوان‌المسلمين هم سازمانی «تروريستی» اعلام شده‌است.

XS
SM
MD
LG