لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۳

توافق اولیه اتحاديه اروپا برای تشدید تحريم‌ها عليه روسيه


دپيلمات های اروپايی روز جمعه ۲۵ ژوئيه گفته اند که سفرای کشورهای عضو اتحاديه اروپا برای اعمال تحريم‌های بيشتر اقتصادی عليه روسيه به توافقی مقدماتی دست يافته اند، اما قرار است رايزنی ها برای مشخص کردن جزييات اين تحریم ادامه يابد.

به گزارش خبرگزاری رويترز،‌ کشورهای عضو اتحاديه اروپا پس از سرنگونی يک هواپيمای مسافربری مالزيايی در منطقه تحت کنترل جدايی طلبان طرفدار روسيه ، مواضع سختگيرانه تری در قبال مسکو اتخاذ کرده اند.

طبق اين گزارش سفرای کشورهای عضو اتحاديه اروپا پس از مذاکرات خود در روز های پنجشنبه و جمعه از کميسيون اجرايی اتحاديه اروپا خواستند تا متنی قانونی را تنظيم کند که زمينه را برای اعمال تحريم‌های اقتصادی عليه روسيه، فراهم کند.

به گفته اين ديپلمات ها،‌ تحریم های پيشنهادی شامل بستن پايتخت های اروپايی بر روی بانک های دولتی روسيه، تحريم فروش تسليحات به مسکو و همچنين محدوديت در عرضه انرژی و انتقال فناوری ها با استفاده دوگانه خواهد بود.

طبق اين گزارش اين تحريم هاشامل واردات نفت و گاز و ساير کالا ها از روسيه نخواهد بود.

يک ديپلمات اروپايی گفته است که به طور کلی توافق اوليه در خصوص تحريم وجود دارد ولی سفرا هفته آينده در خصوص مباحث حقوقی مربوط به پيش نويس تحريم ها رايزنی خواهند کرد.

مايا کوسيانچيچ، سخنگوی کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا گفته است، هنوز در اين زمينه بايد رايزنی و مذاکره کرد.

سخنگوی کاترين اشتون با اين حال تصريح کرده است که مسير حرکت در اين خصوص مشخص است.

به گزارش رويترز با اين حال قرار است اواخر روز جمعه اتحاديه اروپا ۱۵ شخص حقيقی اوکراينی و روسی و ۱۸ شخص حقوقی را به دليل دخالت‌شان در بحران اوکراين به فهرست تحريمی‌های خود اضافه کند.

تصميم به تشديد تحريم‌ها عليه روسيه پس از نشست وزيران خارجه اتحاديه اروپا در روز سه‌شنبه گذشته در بروکسل اتخاذ شد.

در اين نشست به روسيه «چند روز» فرصت داده شد تا حمايت خود از جدايی‌طلبان اوکراين را متوقف کرده، نيروهای ارتش خود را از مرز با اوکراين عقب کشيده، و در مورد رسيدگی به سانحه هواپيمای مالزيايی به طور کامل همکاری کند.

روسیه تاکنون اقدامی در راستای فراهم کردن شرایط برای اجرای این شروط انجام نداده است.

XS
SM
MD
LG