لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۰

تظاهرات ضد دولتی در لبنان به خشونت کشیده شد


تظاهرات اعتراضی ماه گذشته در بیروت
تظاهرات اعتراضی ماه گذشته در بیروت

صدها تن از شهروندان لبنانی روز پنجشنبه ۱۶ مهر در بیروت پایتخت این کشور دست به تظاهرات اعتراضی زدند که در ‌‌نهایت این راهپیمایی به درگیری بین نیروهای امنیتی و تظاهر کنندگان منجر شد.

همزمان جلسه گفت‌وگوی ملی لبنان که قرار بود با حضور رهبران گروه های سیاسی مختلف این کشور با هدف پایان دادن به بحران سیاسی موجود برگزار شود، به تعویق افتاد.

از ساعت پنج بعد از ظهر به وقت محلی، معترضان تجمع در مرکز بیروت را برای اعتراض به اوضاع بد اقتصادی و معیشتی و آن‌چه «حاکمین فساد بر سازمان‌های کشور» می‌نامد، آغاز کردند.

شهروندان و فعالانی وابسته به اصناف کارگری و گروه‌های جامعه مدنی همچون «می‌خواهیم مجازات کنیم» و «بوی گندتان در آمده است» در تظاهرات بیروت شرکت کردند.

رسانه‌های محلی، شمار تظاهر کنندگان را «صد‌ها تن» برآورد کرده‌اند.

همزمان با آغاز تجمع معترضان، نیروهای ارتش، سازمان امنیت داخلی و پلیس ضد شورش، در مرکز تجاری بیروت مستقر شدند تا مانع رسیدن تظاهر کنندگان به «میدان نجمه» که ساختمان پارلمان در آن قرار دارد، شوند.

اما با تاریک شدن هوا، تظاهر کنندگان موفق به ایجاد شکاف در موانع سیمانی شدند که نیروهای امنیتی از روز چهارشنبه آن‌ها را در ورودی خیابان‌های منتهی به پارلمان قرار داده بودند. این مساله باعث شد که نیروهای ضد شورش برای متفرق کردن تظاهر کنندگان، از آب با فشار و گاز اشکاور استفاده کنند.

به گزارش رسانه‌های محلی لبنان از جمله تلویزیون‌های‌ «ام. تی. وی»، «الجدید »و «ال. بی. سی» به نقل از منابع بیمارستانی، دستکم ۳۶ تن که در اثر شلیک گاز اشک اور آسیب دیده بودند، به بیمارستان منتقل شدند. همچنین منابع امنیتی می‌گویند که شش نیروی پلیس در این درگیری‌ها زخمی شدند.

تصاویر تلویزیونی رسانه‌های محلی لبنانی، برخی تظاهر کنندگان را نشان داد که دوستان آسیب دیده خود را به سمت خودروهای آمبولانس مستقر شده در خیابان‌های نزدیک به منطقه درگیری‌ها، منتقل می‌کنند.

خبرگزاری رسمی لبنان گزارش داده است: «نیروهای امنیتی در معرض سنگ پراکنی گسترده قرار گرفتند که در نتیجه آن شش تن از نیروهای ضد شورش زخمی شدند.»

بنا بر این گزارش، یکی از تظاهر کنندگان با بلندگو از نیروهای امنیتی خواست «شلیک گاز اشک اور و آب با فشار را متوقف کنند تا تظاهر کنندگان نیز دست از پرتاب سنگ بردارند.»

این گزارش می‌افراید که شماری از نظاهر کنندگان بازداشت و به مراکز امنیتی منتقل شده‌اند.

این در حالی است که نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان شامگاه چهارشنبه آخرین جلسه از گفت‌وگوی ملی را که قرار بود به منظور بررسی راه‌های دست یابی به راه حلی برای پایان دادن به بحران سیاسی در کشور که در نتیجه شکاف‌های عمیق میان گروه‌های حاضر در پارلمان و دولت به وجود آمده است، به تعویق انداخت.

این بحران باعث شده است که انتخاب رئیس جمهوری و همچنین مقام‌های امنیتی بلندپایه، از بیش از یک سال پیش، نا‌ممکن شود.

تظاهرات در لبنان از هفته پیش در اعتراض به انباشت زباله در خیابان‌های بیروت و مناطق اطراف آن پس از بسته شدن محل دفن زباله‌ها و دست نیافتن به توافقی بر سر جایگزین برای آن آغاز شد.

درخواست‌های معترضان اما پس از درگیری با نیروهای امنیتی بیشتر شد و تا مطالبه استعفای وزرای محیط زیست و کشور و پس از آن، استعفای دولت و برگزاری انتخابات پارلمانی، پیش رفت.

در دولت تمام سلام نخست وزیر لبنان، احزاب رقیب لبنانی از جمله گروه المستقبل به ریاست سعد حریری، گروه حزب‌الله و برخی از گروه‌های مسیحی رقیب حضور دارند.

لبنان در نتیجه گسترش پیامدهای جنگ داخلی در سوریه، از بحران اقتصادی شدیدی رنج می‌برد که خشونت سیاسی و بحران آوارگان، به آن افزوده شده است.

XS
SM
MD
LG