لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۳

درگیری فیزیکی و «گاز اشک آور» در لیگ بسکتبال ایران


در هفته ششم ليگ حرفه‌ای بسکتبال ايران، جنجال‌های بی سابقه‌ای رخ داد که شامل سه بار توقف بازی، درگيری فيزيکی، پرتاب ترقه و مواد دودزا، استفاده از گاز اشک آور و سرانجام دستگيری دو نفر از مربيان بود.

تصاوير ويدئويی ماجراهای عصر پنجشنبه در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شده. ديدار تيم‌های شهرداری گرگان و مهرام تهران در کوارتر دوم به دليل پرتاب مواد دودزا از سوی تماشاگران و سپس استفاده از گاز اشک آور در سالن متوقف شد.

وقتی مهرام از ميهمان خود پيش بود. بازيکن خارجی شهرداری گرگان با بازيکنان مهرام درگير شد. سپس تماشاگران منتسب به تيم شهرداری، مواد انفجاری به محوطه سالن پرتاب کردند که جلوی پای فريد اصلانی بازيکن مهرام به زمين خورد.

اصلانی روی زمين افتاد. در حالی که جو سالن متشنج شده بود، فحاشی تماشاگران به خانواده اين بازيکن حتی از شبکه "شما" در صداوسيما که اين بازی را پخش می‌کرد هم شنيده می‌شد.

او بلند شد و از محوطه زمين بيرون آمد. اما اين تازه آغاز ماجرا بود. خبرگزاری فارس نوشته "استفاده از گاز اشک آور" در سالن باعث شد داوران بازی را متوقف کنند. در اين لحظات، بازيکنان با پوشاندن صورت خود و سرفه‌‌های شديد به سمت رختکن می‌دويدند.

بازی تا اواسط کوارتر سوم به سود مهرام در جريان بود و پس از ۱۵ دقيقه توقف دوباره از سر گرفته شد. نيمه نخست ۵۰ بر ۲۷ به سود مهرام به پايان رسيد. شهرداری گرگان در کوارتر سوم توانست فاصله را کم کند.

درگيری بازيکنان، اعتراض‌ها به داوری و فحاشی‌ تماشاگران ادامه يافت. در کوارتر چهارم، بازيکنان شهرداری اختلاف را به پنج امتياز هم رساندند. ۱۳ ثانيه به پايان بازی، باز هم پرتاب اشيا به داخل زمين باعث شد بازی برای سومين مرتبه متوقف شود.

در نهايت مهرام به برتری رسيد اما غائله ختم نشد و از جمله حوادث بی سابقه اين بازی، دستگيری مصطفی هاشمی ستاره سابق تيم ملی و سرمربی مهرام بود. او و يکی از ديگر مربيان مهرام به اتهام "توهين و برخورد فيزيکی با ماموران نيروی انتظامی" پس از پايان بازی توسط پليس دستگير و به کلانتری منتقل شدند.

نيروی انتظامی که در جريان بازی توان برقراری نظم در سالن کوچک را نداشت، خود به عنوان شاکی، سرمربی مهرام را بازداشت کرده. تصوير انتقال هاشمی به اتومبيل پليس در خبرگزاری‌ها منتشر شده.

فارس نيوز نوشته: «هاشمی پس از هر سوت با عصبانيت به سمت به ميز داوری آمده و اعتراض شديد می‌کرد.» با اين حال، دخالت در چنين موضوعی جزو وظايف نيروی انتظامی نيست و کميته انضباطی فدراسيون بسکتبال بايد تصميم‌گيرنده باشد.

اعضای کادر فنی تيم شهرداری گرگان اعتقاد داشتند سرمربی مهرام در حال جو‌سازی به سود تيم خودش و واکنش‌های او باعث شده تشنج حاکم بر زمين به سکوهای هواداران منتقل شود.

در جريان بازی، کاوه نورافزا با اعتراض به داوران معتقد بود اوشين ساهاکيان ملی‌پوش مهرام به او اهانت کرده که البته تصاوير نشان می‌داد هر دو بازيکن مشغول درگيری لفظی هستند. همين اتقاق هم توقف چند دقيقه‌ای بازی را در پی داشت.

زمانی که بازی متوقف بود، پليس تعدادی از نيروهای خود را در حاشيه زمين مستقر کرد. در همين هنگام يکی از مامورين انتظامی به مصطفی هاشمی پرخاش کرد که منجر به برخورد فيزيکی بين آنها شد. اين درگيری، برهم خوردن بيش از پيش جو سالن و تندتر شدن اعتراض هواداران را در پی داشت.

ديدار دانشگاه آزاد و هفت الماس قزوين هم جنجال آفرين بود. بازيکنان هفت الماس در لحظاتی از بازی در اعتراض به داوری زمين را ترک کردند.

تيم قزوينی که با ترکيب ناقص به تهران آمده بود، ۷ نفر از بازيکنانش را به خاطر قانون پنج خطا از دست داد تا در اتفاقی بی سابقه، فقط با سه بازيکن به مسابقه ادامه دهد و متحمل شکستی سنگين با نتيجه ۹۲ بر ۴۰ شود!

در ديگر بازی برگزار شده، دو تيم خوزستانی نفت آبادان و صنايع ماهشهر مقابل هم قرار گرفتند که اين ديدار نزديک با برتری ۹۴ بر ۹۳ صنايع به پايان رسيد. در اين بازی هم نفتی‌ها بارها به داور اعتراض کردند و علت باخت خود را اشتباهات داوری می‌دانستند.

XS
SM
MD
LG