لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۷

عراقچی: دستیابی به توافق اتمی در مهلت مقرر چشم‌انداز روشنی ندارد


عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد اتمی و معاون وزارت خارجه ايران روز شنبه سوم آبان گفته است که دستيابی به توافقی در مذاکرات بر سر مناقشه هستهای جمهوری اسلامی در مهلت مقرر از «چشم انداز روشنی» برخوردار نيست.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، عباس عراقچی در واکنش به اظهارات وندی شرمن، معاون سياسی وزير خارجه آمريکا،‌ گفته است: «مذاکرات ايران با کشورهای ۱+۵ در مسير سخت و پرفراز و نشيبی پيش میرود و اتمام آن در مهلت مقرر از چشمانداز روشنی برخوردار نيست.»

معاون وزير امور خارجه ايران اضافه کرده است: «بدون ترديد تلاش برای مذاکره از طريق رسانهها به جای ميز مذاکره و بيان علنی مطالبات سياسی بخصوص چنانچه با زياده خواهیهای غير منطقی همراه باشد نه تنها کمکی به پيشبرد مذاکرات و رسيدن به توافق نهايی تا قبل از موعد مقرر نمیکند بلکه مسير دشوار فعلی را هرچه سختتر و ناپيمودنی می کند.»

خانم شرمن، طی يک سخنرانی در اول آبان گفته بود که اگر توافقی جامع بين تهران و طرف‌‌های مذاکره برای مهار برنامه اتمی آن در برابر رفع تحريم‌ها به دست نيايد، اين ايران است که به طور گسترده‌ای مسئول آن ديده خواهد شد.

ايران و شش کشور طرف مذاکرات اتمی، بريتانيا، فرانسه، روسيه، آمريکا، چين و آلمان، موسوم به گروه ۱+۵، سال گذشته به توافقی موقت در ژنو برای حل مناقشه هستهای ايران دست يافتند. اما پس پايان اين شش ماه، مذاکرات برای دستيابی به توافق جامع ادامه داشته است. مهلت اين مذاکرات سوم آذرماه سال جاری به پايان میرسد.

با اين حال، عباس عراقچی گفته است: «از حقوق هستهای کشور قدمی به عقب نخواهيم رفت اما برای شفاف سازی و اعتماد سازی آمادگی کامل داريم و اين بدان معنی است که هيچ عقبگردی در کار نخواهد بود، تمامی قابليتهای هستهای ايران حفظ خواهد شد و هيچ تاسيساتی تعطيل يا حتی متوقف نخواهد شد، هيچ دستگاهی يا تجهيزاتی از بين نخواهد رفت، هيچ خدشهای به تحقيق و توسعه علمی کشور وارد نخواهد شد.»

معاون وزير امور خارجه ايران تصريح کرده است: «از همه مهمتر غنی سازی صنعتی با قوت و در چهارچوب نيازهای کشور محقق خواهد شد و همزمان تمامی تحريمها بايد رفع و بر چيده شوند و جمهوری اسلامی ايران باقی ماندن حتی يک تحريم را در چهارچوب توافق جامع هستهای نخواهد پذيرفت.»

گزارش ها و اظهارات مقام های دو طرف حاکی از ان است که يکی از مهم‌ترين موارد اختلافی بین جمهوری اسلامی و گروه ۱+۵، ظرفيت غنی‌سازی ايران است.

طی روزها و هفته‌های گذشته، گزارش‌های گوناگونی در مورد شمار پيشنهادی سانتريفيوژهايی که ايران می‌تواند در توافقی جامع از آن ها به طور فعال استفاده کند، يا آنهايی که ممکن است خارج از روند گازدهی و غنی‌سازی بمانند، منتشر شده است.

ايران ۲۰ هزار سانتريفيوژ دارد که به گفته مقام‌های آن کشور در حال حاضر نزديک به ده هزار دستگاه از آنها فعال هستند.

XS
SM
MD
LG