لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۴

بسکتبال ایران روی سکوی سوم آسیا


تیم ملی بسکتبال ایران
تیم ملی بسکتبال ایران

تیم ملی بسکتبال ایران با برتری مقابل ژاپن، عنوان سوم جام ملت‌های آسیا را کسب کرد. جام قهرمانی مسابقات هم نصیب چین شد.

صمد نیکخواه بهرامی کاپیتان ایران همراه با جیسون کاسترو از فیلیپین، ژو، جیان لیان و آیلون (چین) به عنوان پنج بازیکن بر‌تر این مسابقات معرفی شدند. جیان لیان ۲۷ ساله که سابقه سال‌ها بازی در NBA را دارد، برای دومین بار عنوان ارزشمند‌ترین بازیکن جام را به خود اختصاص داد.

بیست و هشتمین دوره این مسابقات را میزبان پرسابقه فتح کرد تا شانزدهمین قهرمانی خود را رقم بزند. چین در دهسال گذشته موفق به شکست ایران نشده بود اما این بار در مرحله نیمه نهایی از سد مدافع عنوان قهرمانی عبور کرد.

چین با این قهرمانی توانست سهمیه مستقیم آسیا برای حضور در المپیک ریو را دریافت کند. پیش از این برزیل میزبان المپیک، آمریکا قهرمان جهان، نیجریه قهرمان آفریقا، استرالیا قهرمان اقیانوسیه، ونزوئلا و آرژانتین از قاره آمریکا، اسپانیا و لیتوانی هم از اروپا موفق به حضور در المپیک ۲۰۱۶ شده بودند.

تابستان آینده تکلیف سه سهمیه باقی مانده نیز مشخص خواهد شد. فیلیپین، ایران و ژاپن تیم‌های دوم تا چهارم آسیا در سه گروه با سه میزبان متفاوت تقسیم می‌شوند تا تیم‌ بر‌تر هر گروه به المپیک برسد.

فرانسه، صربستان، یونان، ایتالیا، جمهوری چک، کانادا، مکزیک، پرتوریکو، آنگولا، تونس، سنگال، نیوزلند و سه کشور میزبان که هنوز مشخص نشده‌اند، دیگر تیم‌های مرحله آخر گزینشی المپیک هستند.

از سال ۱۹۹۹ تاکنون، چین همیشه در صدر جام ملت‌ها قرار گرفته و فقط ایران توانسته سه بار مانع از قهرمانی این تیم شود. تیم پرسابقه فیلیپین که آخرین بار در سال ۱۹۸۵ روی سکوی نخست آسیا ایستاد، برای دومین دوره متوالی به نشان نقره رضایت داد.

ایران که سه بار به فینال رسیده و هر سه بار به پیروزی رسیده، توانست نخستین مدال برنز خود را در تاریخ بسکتبال آسیا کسب کند. سال ۱۹۹۳ در جاکارتا نیز ایران به بازی رده‌بندی رسید اما مغلوب کره جنوبی شد.

ایران در دیدار ژاپن با ترکیب حامد حدادی، مهدی کامرانی، اوشین ساهاکیان، صمد نیکخواه بهرامی و بهنام یخچالی وارد زمین شد. جواد داوری به خاطر مصدومیت نتوانست بازی کند. حامد آفاق هم که مقابل چین مصدوم شده بود، فقط یک دقیقه بازی کرد. بقیه بازیکنان به تناوب فرصت حضور در زمین را پیدا کردند.

ایران که در پایان کوار‌تر سوم عقب افتاده بود، با درخشش صمد در کوار‌تر پایانی با نتیجه ۶۸ بر ۶۳ به پیروزی دست یافت. نیکخواه بهرامی به تنهایی ۳۵ امتیاز کسب کرد که از نصف امتیازات ایران هم بیشتر بود.

در پایان مسابقات و هنگام توزیع جوایز، هفت هزار تماشاگر چینی، ایستاده ملی‌پوشان خود را تشویق می‌کردند. ایران نخستین تیمی بود که روی سکو قرار گرفت و مدال‌ برنز را دریافت کرد. حدادی حاضر نشد مدال را دور گردنش نگه دارد.

سرمربی ایران در پایان مسابقات گفت: در کل مسابقات فقط یک نیمه بد مقابل فیلیپن داشتیم که فینال را از ما گرفت. می‌خواستیم با طلا به خانه برویم اما برنز هم از دست خالی برگشتن بهتر است.

درک بائرمن تیمش را از نظر دفاعی بهترین تیم جام دانست و یادآور شد: بسیار ناراحتیم اما نباید سر خود را پایین بیاندازیم. درباره داوری نکاتی هست که نمی‌خواهم به عنوان بهانه مطرح کنم. داوری را نمی‌توان کنترل کرد و تنها عملکرد تیم در حمله و دفاع قابل کنترل است.

سرمربی ایران درباره تداوم همکاری با تیم ملی گفت: پیشنهاداتی از اروپا دارم ولی اولویتم ادامه کار در ایران است. بازیکنان خود را دوست دارم و از کار در ایران لذت بردم. اما نمی‌دانم فدراسیون هم علاقه‌ای به نگه داشتن من دارد یا خیر.

اوشین ساهاکیان که از بهترین بازیکنان ایران در این مسابقات بود، به خبرنگاران گفت: امیدوارم برنامه خوبی را برای انتخابی المپیک تنظیم کنند. شانس داریم که بهتر ظاهر شویم. البته مسابقات انتخابی واقعاَ سخت‌تر اما تمام تلاشمان را می‌کنیم که به المپیک برسیم.

XS
SM
MD
LG