لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۳

اظهارات ظريف درباره احتمال ارجاع توافق اتمی ايران به شورای امنيت


محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، گفته است، توافقنامه ای که هم اکنون ايران و شش قدرت جهانی درباره آن در حال مذاکره هستند، چنانچه به تصويب شورای امنيت برسد، به يک توافق بين المللی «الزام آور» برای همه کشور ها بدل خواهد شد.

وزير امور خارجه ايران در گفت و گو با هفته نامه «صدا » که شنبه ۱۶ اسفند منتشر شده ، درباره توافق احتمالی کشورهای عضو گروه ۱+۵ گفته است:«اين توافقی است که در يک قطعنامه فصل هفتم منشور ملل مورد تاييد قرار می گيرد و در نتيجه به يک توافق بين المللی و الزام آور برای همه دولت ها تبديل خواهد شد و دولت های فعلی و آتی ايران و آمريکا هم ملزم به رعايت مفاد آن خواهند بود.»

محمد جواد ظريف در پاسخ به اين پرسش که آيا قرار است توافق هسته ای به شکل يک معاهده بين المللی تصويب و مطرح شود؟ گفته است:«اگر شما توجه کنيد من به شورای امنيت و نقشی که آن نهاد می تواند در اين زمينه ايفا کند اشاره کردم.»

وی در ادامه گفته است:«چون من يک ديدگاه دارم اما اين ديدگاه بايد مورد تاييد همه اعضای تيم مذاکره کننده قرار گيرد. زمانی که مورد توافق قرار گيرد شما خواهيد ديد هر توافقی که صورت گيرد هم برای دولت کنونی آمريکا و هم دولت های آينده آمريکا تعهدآور است کمااينکه هم دولت کنونی ايران و هم دولت های آتی ايران آن را خواهند پذيرفت و به مفاد آن احترام خواهند گذاشت.»

وزير امور خارجه ايران در خصوص دستيابی به توافق تا ۲۴ ماه مارس (اوايل فروردين) و يا شکست مذاکرات گفته است:«گفت وگوها ادامه دارد و تا زمانی که همه جزئيات توافق نشده احتمال شکست مذاکرات وجود دارد.»

با اين حال محمد جواد ظريف تصريح کرده است که «احتمال موفقيت را بيش از احتمال شکست» می داند.

وزير امور خارجه ايران در ادامه گفته است:« به اين علت که احساس می کنم هر دو طرف اعتقاد دارند موفقيت و رسيدن به توافق مفيدتر از نرسيدن به تفاهم است. نرسيدن تفاهم پايان دنيا نيست اما هر دو طرف هم زمان و هم حيثيت سياسی خود را برای موفقيت اين گفت وگوها هزينه کردند.»

اين در حالی است که باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، گفته است، اگر مذاکرات هسته ای کنونی با ايران به توافقی قابل قبول منجر نشود، آمريکا ميز مذاکرات را ترک خواهد کرد.

باراک اوباما در مصاحبه ای با شبکه تلويزيونی «سی بی اس» که روز يکشنبه ۱۷ اسفندماه پخش شد گفته است: هرگونه توافقی با ايران می بايست به کشورهای غربی اين اجازه را بدهد که مطمئن شوند که ايران درصدد دستيابی به سلاح اتمی نيست و اگر چنانچه ايران «قصد فريب» داشته باشد، آمريکا و ديگر کشورها فرصت کافی برای اقدام در اين مورد را داشته باشند.

رييس جمهوری آمريکا تصريح کرده است: اگر چنين توافقی قابل حصول نباشد، ما توافقی (که واجد اين شرايط نباشد) را نخواهيم پذيرفت.

هم اکنون مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ برای دستيابی به توافقی نهايی برای مساله هسته ای ايران در جريان است. قرار است ايران و شش قدرت جهانی تا ۲۴ مارس در اين مذاکرات به توافقی سياسی دست يابند.

XS
SM
MD
LG