لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۷

تمدید مذاکرات اتمی و موضع اسرائیل در قبال توافق احتمالی با ایران


در حالی که با به پايان رسيدن ضرب الاجل مذاکرات اتمی ايران و قدرت های جهانی، طرف ها از تمديد اين گفت و گوها برای يک هفته ديگر خبر داده اند، اسرائيل پيشاپيش اعلام کرده که با توافق احتمالی نهايی مخالف است زيرا «يک توافق بد» در حال تنظيم است.

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل دوشنبه هشتم تير در نشست کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس اسرائيل گفت «توافقی که در گفت و گوهای جاری در وين در حال تنظيم است، تمامی خاورميانه را به سوی مسابقه تسليحات اتمی می کشاند».

نتانياهو اين را نيز گفت که دولت او ناخشنود است از اينکه «چرا در گفت و گوها با ايران، موشک های دوربرد ايران و ماهيت تروريست پروری حکومت ايران مطرح نمی شود؟».

نتانياهو، به سبک هراس افکنی های هميشگی شناخته شده خود، اين ادعا را تکرار کرد که «موشک های ايران بزودی به غرب آمريکا نيز خواهد رسيد».

به ادعای نخست وزير اسرائيل، از اطلاعاتی که دولت او از مذاکرات اتمی در وين گرفته، چنين برمی آيد که «مطالبات ايران بيشتر شده و کشورهای بزرگ عقب نشينی کرده اند...و ايران بزودی به قدرت منطقه مبدل می شود».

به گفته نتانياهو، «نبايد به چنين توافقی تن در داد».

نخست وزير اسرائيل اين قياس تازه خود را نيز تکرار کرد که ايران و داعش فرقی ندارند؛ به گفته او «کسی ترديد ندارد که داعش نبايد سلاح هسته ای داشته باشد؛ اين قاطعيت بايد در مورد ايران هم نشان داده شود».

ژنرال موشه يعلون، وزير دفاع اسرائيل، نيز دوشنبه هشتم تير در جمع خبرنگاران نظامی رسانه های اسرائيل، گفت بنظر می رسد که قدرت های جهانی نمی خواهند که اين بار مذاکرات با ايران شکست بخورد.

يعلون افزود «اسرائيل تلاش می کند بر نتيجه اثر بگذارد...و می خواهد که اهرم های فشار سياسی و اقتصادی بر ايران حفظ شود».

اهود باراک، نخست وزير و وزير دفاع اسبق اسرائيل نيز در روزهای گذشته به فاکس نيوز در آمريکا گفت او هم مانند دولت کنونی اسرائيل نگران است که آمريکا در توافق هسته ای نهايی با ايران، از درخواست برای نظارت و بازرسی از برخی تاسيسات ايران عقب نشينی کند.

به گزارش رسانه های اسرائيل، اسحاق هرتصوگ، رهبر اوپوزيسيون اسرائيل نيز در روزهای اخير در تماس تلفنی با شماری از مقامات کشورهای بزرگ به آنها گفته است، در مورد «خطرات ناشی از برنامه اتمی ايران، اختلافی ميان دولت و اوپوزيسيون اسرائيل وجود ندارد».

اسرائيل در سالهای گذشته مدعی بوده که برنامه اتمی ايران «ماهيت نظامی» دارد و «خطری حياتی» برای اسرائيل است.

ايران می گويد «رژيم صهيونيستی» با داشتن صدها بمب اتمی، مشروعيت قانونی و اخلاقی برای اظهار نظر در مورد ايران را ندارد و برنامه هسته ای ايران، مسالمت جويانه است.

اسرائيل در مذاکرات طولانی اتمی ايران و قدرت ها حضوری ندارد اما سايه پررنگ اسرائيل همواره بر سر اين مذاکرات سنگينی کرده است.

نتانياهو توافق موقتی ژنو ميان ايران و قدرت ها را «اشتباه تاريخی» ناميد و سپس تفاهم لوزان را هم بشدت نکوهش کرد.

در اين ميان، تارنمای خبری اسرائيلی «والا» دوشنبه هشتم تير مدعی شد که ارتش اسرائيل به دستور رييس ستاد کل نيروهای مسلح اين کشور يک «تيم ويژه» را برای بررسی احتمال گزينه نظامی در مورد تاسيسات اتمی ايران، «پس از توافق نهايی اتمی ايران و قدرت ها» تشکيل داده است.

«والا» مدعی شده بود که ژنرال يائير گولان، معاون رياست ستاد کل ارتش اسرائيل، به عنوان سرپرست اين «تيم ويژه» انتخاب شده است.

بنوشته «والا»، اسرائيل «در سالهای گذشته دهها ميليارد شِکِل (واحد پول اسرائيل) برای احتمال عملی شدن گزينه نظامی هزينه کرده است».

بخش عبری راديو اسرائيل نيز چهارشنبه دهم تير صدای کليپی را پخش کرد که وزارت خارجه اسرائيل تهيه کرده و در آن به زبان انگليسی آمده است که «تفاوتی ميان ايران و داعش» نيست.

اين گزارش می گويد که وزارت خارجه اسرائيل اين کليپ را برای نشان دادن آن در ملاقات نتانياهو با سفيران کشورهای خارجی در اسرائيل تهيه کرده است.

اين ها در حالی است که ارتش اسرائيل به تازگی در ارزيابی خود گفته بود که توافق اتمی با ايران می تواند برای اسرائيل نيز مفيد باشد.

به گزارش خبرگزاری ها، اين ارزيابی بار ديگر نشان داد که در نهادهای مهمی مانند ارتش اسرائيل، اختلاف نظر با نخست وزير اسرائيل در مورد ايران وجود دارد.

XS
SM
MD
LG