لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۰

وزیر امور خارجه آمریکا وارد قاهره شد


جان کری، وزير خارجه آمريکا، عصرشنبه اول اوت برای مذاکره درباره افزايش همکاری های استراتژيک با مصر، وارد قاهره شد. وی یکشنبه به قطر سفر خواهد کرد تا در خصوص توافق هسته ای با ايران با مقام های کشورهای عرب حاشيه خليج فارس گفت وگو کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، قرار است جان کری روز يکشنبه در قاهره با سامح شکری، وزير خارجه مصر ديدار و درباره همکاری استراتژيک دو کشور مذاکره کند. مذاکرات بر سر همکاری های استراتژيک با مصر با آغاز اعتراضات عليه حکومت حسنی مبارک، رييس جمهوری اسبق مصر، در سال ۲۰۰۹ متوقف شد.

طبق این گزارش دور تازه حملات پيکارجويان اسلامگرا به نيروهای دولتی مصر در صحرای سینا باعث افزايش نگرانی در اين کشور شده است.

در همین حال گزارش ها حاکی است که جان کری در سفر خود به خاورمیانه برنامه‌ای برای دیدار از اسرائیل ندارد؛ کشوری که مهم‌ترین متحد آمریکا در منطقه اما مخالف جدی توافق هسته‌ای با ایران است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس وزير امور خارجه آمريکا روز يکشنبه مصر را به مقصد قطر ترک خواهد کرد و در مسقط با مقام های کشورهای عرب حاشيه خليج فارس در خصوص توافق هسته ای با ايران مذاکره می کند.

طبق اين گزارش، مقام های آمريکايی می گويند، ديدار جان کری با وزيران امور خارجه شش کشور عضو شورای همکاری خليج فارس در راستای ادامه مذاکرات مقام های اين کشورهای با باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا در کمپ دیوید درباره «تهديد های» ايران است.

يک مقام آمريکايی که خواست نامش فاش نشود در اين باره گفته است، در مذاکرات قطر آقای کری در خصوص توافق هسته ای با ايران با وزاری خارجه شش کشور عضو شورای همکاری خليج فارس گفت گو خواهد کرد.

اين مقام آمريکايی اضافه کرده است: جان کری در اين نشست پرسش های احتمالی اعضای شورای همکاری خليج فارس پاسخ خواهد داد.

در همين حال گزارش ها حاکی است که وزير خارجه آمريکا در جريان سفر خود به قطر با سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه و عادل الجبير، وزير خارجه عربستان سعودی برای بررسی مساله درگيری ها در ليبی، سوريه و يمن ديداری سه جانبه خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG