لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۲۰

پايان کار جشنواره لندن؛ از لوياتان تا دختر همجنس گرای ايرانی


 صحنه ای از فیلم لویاتان
صحنه ای از فیلم لویاتان

برندگان پنجاه و هشتمين جشنواره بين المللی فيلم لندن شامگاه شنبه (هجدهم اکتبر/بيست و ششم مهر) اعلام شد و فيلم روسی لوياتان ساخته آندره ژياگينستف به عنوان بهترين فيلم اين دوره انتخاب شد.

جرمی تامس، احمد عبدالله، اسکات فونداس، لورنا تی و جيمز آيوری هيات داوران جشنواره امسال را تشکيل می دادند. تامس رئيس هيات داوران در بياينه ای در شب اختتاميه اعلام کرد:«ما همه مجذوب دوازده فيلم انتخابی در بخش مسابقه شديم و بسياری از آنها را ستايش می کنيم، اما يک فيلم بود که همه می خواستيم به عنوان بهترين انتخاب کنيم: لوياتان ساخته آندره ی ژياگينستف.»

از اسطوره تا امروز

لوياتان(The Leviathan) که برای اولين بار در جشنواره کن امسال به نمايش درآمد و تحسين شد، قصه جذاب خود را درباره فساد دستگاه اداری در روسيه امروز با داستان های اساطيری و کتاب مقدس می آميزد و حاصل شگفت انگيزی را با تماشاگر قسمت می کند: کوليا با همسرش در نقطه ای دورافتاده در شمال روسيه زندگی نسبتاً آرامی دارد، اما شهردار قصد دارد خانه و زمين های او را به قيمت اندکی تصاحب کند. دوست وکيل اش از مسکو به کمک او می آيد، اما رابطه او با همسر کوليا همه چيز را به هم می ريزد.

فيلم تلخ و تکان دهنده ای درباره قدرت و فساد که موقعيت بغرنج و به شدت درگير کننده ای را با تماشاگر قسمت می کند. دوربين ساکن و ايستا غالباً نظاره گر شرايط دردناکی است که يکی از تم های آثار هيچکاک را به ياد می آورد: بلا از بعيد ترين می تواند نازلش شود.

فيلم از يک آرامش و عشق می آغازد و با يک تلخی بی پايان تمام می شود. ما شاهد خرد شدن ناجوانمردانه يک مرد در برابر زندگی هستيم. فيلم به شدت تقديری است و با نگاه مذهبی مستتر در آن- که در اشاره به داستان های کتاب مقدس نمود می يابد-بی پناهی انسان در برابر زندگی را به تصوير می کشد.

در بخش مسابقه امسال، فيلم پرزيدنت ساخته محسن مخملباف و دختری در شب تنها به خانه می رود ساخته آنا ليلی اميرپور هم حضور داشتند.

قبيله؛ برنده فيلم اول

در بخش بهترين فيلم اول هم يک فيلم درخشان ديگر به عنوان برنده جشنواره اعلام شد: "قبيله" (The Tribe)ساخته ميروسلاو اسلابوشپيتسکی از اوکراين.

اين فيلم طولانی داستان غريب خود را در ميان گروهی از جوانان خلافکار کر و لال روايت می کند. تمام ديالوگ ها به زبان اشاره بيان می شوند و تماشاگر بدون زيرنويس آنها را دنبال می کند و تنها بايد اين ديالوگ ها را حدس بزند: يک ايده شگفت انگيز که فرصت تصويرپردازی درخشانی را به فيلمساز می دهد تا قصه تکان دهنده خود را به بهترين شکل بيان کند.

هرچند خشونت فيلم در انتها تقريباً غير قابل تحمل است( و صحنه آخر تقريباً غيرقابل تماشاست)، اما زمانی که فيلم به خشونت درونی محيط و جبر حاکم بر آن می پردازد، به شدت موفق است و فضايی خلق می کند که می تواند تماشاگر را به راحتی با شخصيت های خود همراه کند بی آن که بداند ديالوگ های آنها دقيقاً چيست.

جايزه افتخاری عضويت در موسسه فيلم بريتانيا( برگزار کننده جشنواره) هم به استيون فريرز فيلمساز شناخته شده بريتانيايی رسيد.

سينمای ايران

جشنواره لندن مجموعه ای از فيلم های تحسين شده در جشنواره های مختلف جهانی را يکجا گرد می آورد، اما دبير بخش خاورميانه آن، علی جعفر، در اين سال ها کمتر به سينمای داخل ايران توجه نشان داده و عمده فيلم های خاورميانه ای جشنواره به کشورهای عربی و اسرائيل اختصاص يافته و فيلم های درخشانی از سينمای اين سال های ايران نظير ماهی و گربه فرصت نمايش در جشنواره لندن را نداشته اند.

امسال تنها فيلمی که از سينمای داخل ايران به نمايش درآمد، قصه ها ساخته رخشان بنی اعتماد بود که پيشتر جايزه بهترين فيلمنامه را در جشنواره ونيز به دست آورد. قصه ها شخصيت های مختلف فيلم های قبلی بنی اعتماد را در ايران امروز دنبال می کند، در حالی که با مشکلات اجتماعی و فقر دست و پنجه نرم می کنند.

آنا ليلی اميرپور فيلمساز ايرانی تبار ساکن آمريکا، با اولين فيلم بلند خود به نام دختری در شب تنها به خانه می رود، توجه زيادی را در جشنواره لندن برانگيخت: يک فيلم متفاوت پرقدرت که فضای ايران را در آمريکا بازسازی کرده و ادای دينی است به سينماگران برجسته ای چون ديويد لينچ و جيم جارموش؛ فيلمی درباره سينما با فضای کاملاً تخيلی که منطق در آن حکمفرما نيست.

ديگر سينماگر ايرانی تبار جشنواره لندن، دزيره اخوان بود که با فيلم "رفتار درخور" در جشنواره حضور داشت؛ درباره دختر همجنس گرای ايرانی/ آمريکايی به نام شيرين که از دوست دختر خود جدا می شود و زندگی جنسی و عشقی تازه ای را تجربه می کند.

فيلم بيشتر به دليل سوژه اش و جسارت های آن در ديالوگ ها و نوع حرف زدنش درباره سکس مورد توجه جشنواره ها قرار گرفته( فيلم با نماهای مختلفی از اين دختر - با بازی خود فيلمساز- در حالی که يک آلت تناسلی منصوعی به دست دارد شروع می شود) و در نهايت در نمايش درونيات يک زن ناموفق است.

XS
SM
MD
LG