لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۱

وضعیت قاچاق دارو در ایران «تکاندهنده» است


علیرضا جمشیدی٬ رئیس سازمان تعزیرات حکومتی٬ وضعیت قاچاق دارو و تجهیزات پزشکی در ایران را «تکاندهنده» توصیف کرده و بازرس انجمن داروسازان هم خواستار طرح شکایت علیه هلال احمر ایران به صلیب سرخ جهانی به خاطر ورود «غیرقانونی» به تجارت دارو شده است.

به گزارش روز جمعه چهارم دیماه خبرگزاری «تسنیم» ٬ آقای جمشیدی در جلسه مشترک «بررسی و تحلیل مبارزه با قاچاق دارو و تجهیزات پزشکی» از «وفور داروهای قاچاق» در جامعه خبر داده است.

وی با انتقاد از فقدان نظارت و برخوردهای «شایسته» با قاچاقچیان دارو٬ خواستار «بازبینی» در قوانین و مقررات مربوط به قاچاق دارو شده است.

جمشیدی اضافه کرده «تخلفات مربوط به قاچاق تجهیزات پزشکی از جمله مسائل و تخلفاتی جدی به شمار می‌روند کهگاه این تخلفات تکاندهنده هستند.»

به گفته معاون وزیر دادگستری در حال حاضر در بحث مبارزه با قاچاق دارو و تجهیزات پزشکی از «دو منظر قوانین و مقررات و تعدد متولیان امر مبارزه با این تخلفات٬ مشکلات جدی» وجود دارد.

در حال حاضر حجم قاچاق کالا به ایران بیش از ۲۰ میلیارد دلار است که به گفته جمشیدی «دارو و تجهیزات پزشکی بخش قابل توجهی از این میزان قاچاق را به خود اختصاص» داده است.

مهدی قدمی، رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز ناجا هم در این جلسه اعلام کرده «حجم بالایی از تخلفات مرتبط با قاچاق دارو و تجهیزات پزشکی از سوی شرکتهای پخش کننده استانی رخ می‌دهد.»

قدمی از این شرکت‌ها به عنوان «یکی از مهم‌ترین مشکلات در حوزه مبارزه با قاچاق دارو و تجهیزات پزشکی» نام برده است.

حفیظ الله پورحیدر بروجنی٬ بازرس انجمن داروسازان هم دوم دی ماه در اظهارتی کم سابقه از ورود «غیرقانونی» سازمان هلال احمر ایران به «تجارت دارو» خبر داده است.

وی گفته «در هیچ جای دنیا، صلیب سرخ وارد حوزه توزیع دارو نمی‌شود٬ ولی هم اکنون هلال احمر به جای پرداختن به وظایف اصلی خود براساس اساسنامه اش وارد تجارت دارویی شده است.»

پورحیدر بروجنی اضافه کرده از این سازمان به کنوانسیون جهانی صلیب سرخ شکایت شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرده «برخی شرکتهای توزیعی دارو به کالای سلامت محور دارو با دید سودآوری نگاه می‌کنند» و این مساله موجب شد که دارو در مناطق محروم «عادلانه» توزیع نشود.

این مقام مسئول همچنین از «توزیع انحصاری» دارو از سوی بخش های دولتی از جمله دانشکده های داروسازی و هلال احمر نیز انتقاد کرده است.

براساس گزارشهای آبان ماه سال جاری در کنگره بین المللی «کیفیت، ایمنی، تجویز و مصرف منطقی دارو» ٬ ایران یکی از بالا‌ترین مصرف کننده های دارو در مقایسه با کشورهای همسایه است.

آنطور که خبرگزاری «تسنیم» نوشته در این کنگره اعلام شده که «بودجه دارویی ایران در ۱۰ سال گذشته، از ۵۰۰ میلیون به سه میلیارد دلار رسیده است.»

گزارشهای دیگر حکایت از آن دارد که ایران در بین ۲۰ کشور نخست دنیا از نظر مصرف دارو قرار دارد و در آسیا بعد از چین رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

این گزارش‌ها همچنین می‌افزایند که «۲۰ درصد داروی مصرفی در ایران خودسرانه مصرف می‌شود و چهل درصد مردم ایران خودسرانه دارو مصرف می‌کنند.»

در این گزارش‌ها آمده «هر ایرانی در سال ۳۳۹ بار دارو می‌خورد که چهار برابر استاندارد جهانی است.»

XS
SM
MD
LG