لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۹

اوباما: نشانه‌ای از قصد کشورهای عربی برای رقابت اتمی با ايران وجود ندارد


باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، در مصاحبه‌ای گفته است، نشانه‌ای از اينکه عربستان و کشورهای عرب منطقه قصد راه‌اندازی برنامه هسته‌ای و رقابت اتمی با ايران داشته باشند، دیده نمی شود.

رييس جمهوری امريکا در گفت‌وگو با نشريه «آتلانتیک» که روز سه‌شنبه انجام و روز پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت منتشر شد، در پاسخ به پرسشی در خصوص قصد کشورهای عرب خاورميانه برای رقابت اتمی با ايران، گفته است: «هيج نشانه‌ای از اينکه سعودی‌ها يا ديگر اعضای شورای همکاری (خليج فارس) قصد راه‌اندازی برنامه هسته‌‌ای خودشان را داشته باشند، دیده نمی شود».

وی افزوده است: «بخشی از دليل اينکه آنها به دنبال برنامه هسته‌ای خود نخواهند رفت -با فرض اين که مانع دستيابی ايران به سلاح هسته‌ای خواهيم شد- اين است که آنچه ما برای حفاظت از آنها به عنوان شريک و همکار تهيه می‌کنيم از قدرت بازدارندگی بيشتری برخوردار خواهد بود تا آنچه که با توسعه و ظرفیت‌سازی هسته‌ای اميدوار به دستيابی به آن هستند. و البته آنها خود به اين مسئله آگاهند».

آقای اوباما همچنين در خصوص نشست آمریکا با سران کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس در کمپ ديويد گفته است: «آنچه ما در این نشست با اعضای شورای همکاری مشاهده کرديم، بدبينی و نگرانی مشروع نه تنها درباره برنامه هسته‌ای ايران، بلکه همچنین در خصوص پيامدهای کاهش تحريم‌ها بود. ما در اين نشست برای آنها چهار مسير (به منظور جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح هسته‌ای) را توضيح داديم که در هر توافقی با ايران که من آن را امضاء کنم لحاظ خواهند شد».

اجلاس کمپ ديويد هفته گذشته به دعوت ریيس جمهوری آمريکا برگزار شد و در جريان آن مقامات عالی و نمايندگان شش کشور عضو شورای همکاری خليج فارس، متشکل از بحرين، کويت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی حضور يافتند.

آقای اوباما در این اجلاس هم به کشورهای عرب حاشيه خليج فارس اطمينان داده بود که واشنگتن از آنها در برابر هر گونه تهديد نظامی دفاع خواهد کرد. او بر تقويت همکاری امنيتی با اعراب نيز تاکيد کرد.

رييس جمهوری آمريکا با اشاره به خشنودی کشورهای حاضر در نشست کمپ دیوید از معيارهای مطرح شده برای توافق هسته‌ای با ايران به «آتلانتیک»گفت: «بر همين مبنا، آنها به اين درک رسيده‌اند که در نهايت امنيت و دفاع آنها در صورت همکاری با ما به نحو بهتری تضمين می‌شود».

باراک اوباما در بخشی ديگری از اين مصاحبه تصريح کرده است که در سياست های آمريکا برای حصول توافق با ايران و جلوگيری از دستيابی اين کشور به سلاح هسته ای به نوعی حثيت و اعتبار او نيز در ميان است.

رييس جمهوری آمريکا گفته است: به خواست خداوند تا ۲۰ سال ديگر زنده ام و چنانچه طی اين سال ها ايران به سلاح هسته ای دست يابد، اين مساله به اسم من نوشته خواهد شد.

بارک اوباما تصريح کرده است: اين منصفانه است که بگويم، علاوه بر منافع امنيت ملی، دلايل شخصی دارم که در اين مساله نتيجه بگيريم.

ایران و شش قدرت جهانی در حال مذاکره برای دستیابی توافقی جامع و نهایی برای حل و فصل مساله برنامه هسته ای ایران هستند.

ايران و کشورهای آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه به همراه آلمان (اعضای گروه ۱+۵ ) روز ۱۳ فروردين در لوزان سوييس با انتشار بيانيه‌ای اعلام کردند که «چارچوب»های توافق نهايی را مشخص کرده‌اند.

بر اساس تفاهم لوزان، دامنه برنامه هسته‌ای ايران محدود خواهد شد تا در قبال آن تحريم‌های اتحاديه اروپا و ايالات متحده و قطعنامه‌های شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه جمهوری اسلامی لغو شود.

اوباما: در حال شکست از حکومت اسلامی نيستيم

باراک اوباما همچنين تصرف شهر رمادی عراق توسط گروه حکومت اسلامی، داعش، را يک عقب‌نشينی تاکتيکی توصيف کرد و گفت که جنگ عليه اسلامگرايان افراطی شکست نخورده است.

وی در مصاحبه خود با «آتلانتيک» تاکيد کرد: «فکر نمی‌کنم در حال شکست خوردن هستیم».

باراک اوباما اضافه کرده است: «ترديدی نيست که اين يک عقب‌نشينی تاکتيکی بود، هرچند رمادی از خيلی وقت پيش وضعيت آسيب پذيری داشت».

نيروهای گروه حکومت اسلامی هفته جاری توانستند شهر رمادی، مرکز بزرگترين استان عراق، را تصرف کنند و همزمان با تصرف شهر باستانی پالميرا در سوریه به سمت مناطق مرکزی و غربی این کشور در حال پيشروی هستند. این گروه هم اکنون کنترل نيمی از خاک سوريه را در اختيار دارد.

از تابستان سال گذشته ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمريکا اقدام به حمله هوايی عليه مواضع گروه حکومت اسلامی در عراق و سوريه کرده است و به گزارش خبرگزاری فرانسه تاکنون بيش از شش هزار حمله هوايی عليه مواضع اين گروه انجام شده است.

طبق اين گزارش، هدف اين حملات تضعيف توان گروه حکومت اسلامی اعلام شده است. اين در حالی است که آمريکا تاکنون از اعزام نيروی زمينی به عراق برای مقابله گروه یاد شده خودداری کرده است.

با اين حال، باراک اوباما دليل تصرف رمادی به دست گروه حکومت اسلامی را استفاده از نيروهايی بدون آموزش لازم و همچنين تقويت نکردن نيروهای امنيتی مدافع اين شهر دانسته است.

رييس جمهوری آمريکا تاکيد کرد: نيروهای عراقی بدون پشتيبانی کافی يکسال در اين شهر بودند.

وی اضافه کرده است: اين نشان دهنده آن است که آموزش نيروهای امنيتی، تقويت استحکامات، نظام و سيستم فرماندهی و کنترل در استان انبار و بخش‌های سنی‌نشين کشور از سرعت لازم برخوردار نيست.

باراک اوباما با اين حال تصرح کرده است: بی‌شک در مناطق سنی‌نشين نه تنها می‌بايست سرعت آموزش نيروها افزايش يابد، بلکه بايد مسئله تعهد را نيز تقويت کرد و بهتر است ما به عشاير و قبايل سنی نقش فعالتری واگذار کنيم.

XS
SM
MD
LG