لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۸

کشتی فرنگی قهرمانی جهان؛ اميد نوروزی به مدال نقره رسيد


اميد نوروزی با کسب مدال نقره وزن ۶۶ کيلوگرم، اولين مدال تيم ملی کشتی فرنگی ايران در مسابقات جهانی ۲۰۱۴ که به ميزبانی ازبکستان در حال برگزاری است را نصيب خود کرد.

او پس از استراحت در دور اول، با نتيجه ۱۰ بر صفر ديويد کاسکاويلا از ايتاليا را شکست داد. در دور سوم مقابل فرانک استابلر از آلمان نفر سوم جهان در سال ۲۰۱۳ در يک کشتی نزديک و پر هيجان با نتيجه ۴ بر ۳ به برتری دست يافت تا راهی مرحله يک چهارم نهايی شود.

نوروزی که قهرمان المپيک لندن است، در اين مرحله با کنسنتاتين استاس از بلغارستان سرشاخ شد و با نتيجه ۳ بر ۲ و به زعم سايت رسمی فدراسيون کشتی ايران، "عليرغم ناداوری" به پيروزی رسيد تا راهی نيمه نهايی شود.

قهرمان سال ۲۰۱۱ جهان در اين مرحله با نتيجه ۴ بر يک از سد تاماش لورينچ دارنده مدال نقره المپيک لندن و قهرمان اروپا گذشت تا به فينال راه يابد. تاماش لورينچ از مجارستان در اصطلاح، گربه سياه فرنگی کاران ايرانی است و پيش از اين هرگز مغلوب رقبای ايرانی نشده بود.

او سابقه غلبه بر محمدرضا قضايی، افشين بيابانگرد (سه بار)، علی محمدی، سعيد عبدولی و برومند اصلان را دارد و به تنهايی، چندين مدال مهم را از چنگ ايرانيها خارج کرده.

فدراسيون کشتی ايران، ديدار پايانی را همراه با ناداوری دانسته. اين مسابقه با نتيجه ۷ بر ۳ به سود داوور اشتفانک از صربستان به پايان رسيد. رياست فدراسيون جهانی کشتی هم به عهده نناد لالوويچ از صربستان است. نوروزی با اين شکست صاحب مدال نقره شد.

نوروزی که اهل استان فارس است، پيش از سفر به ازبکستان در ملاقات وزير ورزش با اعضای تيم ملی، از بی توجهی اين وزارتخانه به مشکلات کشتي گيران تيم ملی انتقاد کرد. وقتی وزير ورزش گفت خزانه اين وزارتخانه خالی است و اگر چيزی بود برای شما، نوروزی پاسخ داد: پس چرا آمده ايد اردو؟

اين موضوع که باعث ناراحتی و خروج محمود گودرزی از اردو شد، بازتاب رسانه ای گسترده ای در ايران داشت. نوروزی پس از کسب مدال طلای المپيک لندن نيز در اعتراض به وعده های تحقق نيافته مسئولين ورزش گفت از دنيای قهرمانی خداحافظی کرده. او در اين باره يادآور شد: "رفتارهای مدير کل مسکن وشهر سازی استان فارس، مرا به جايی رسانده که آرزو ميکنم کاش به جای اين قهرماني ها، کنج خيابان يک دکه داشتم و با آن اموراتم را ميگذراندم."

در ۸۰ کيلوگرم حبيب اخلاقی در دور نخست با نتيجه ۳ بر ۲ مقابل عظمت کاستوبايف از قزاقستان به پيروزی رسيد. دور بعد مقابل نيکولائوس وارکاس از يونان ۵ بر صفر پيروز شد اما در مرحله يک چهارم نهايی با نتيجه ۳ بر يک به سلجوق جبی دارنده نشان طلای جهانی از ترکيه باخت. با توجه به شکست اين کشتي گير مقابل ساليف از روسيه، اخلاقی هم از دور مسابقات حذف شد.

در ۱۳۰ کيلوگرم بهنام مهدي زاده در دور اول با نتيجه ۳ بر يک از سد الکساندر چرنيتسکی از اوکراين گذشت. او که دارنده مدال طلای آسياست، در دور دوم نيز با نتيجه يک بر صفر نورماخان تيناليف نفر سوم جهان از قزاقستان را شکست داد.

حريف مهدي زاده در مرحله يک چهارم نهايی، ميخان لوپز قهرمان جهان و المپيک بود.

اين مسابقه با نتيجه ۶ بر صفر به سود فرنگی کار کوبايی و سه اخطار شدن نماينده ايران شکست خورد. مهدي زاده با توجه به پيروزی لوپز کوبايی مقابل بلال ماخوف از روسيه (قهرمان سابق کشتی آزاد جهان) به گروه شانس مجدد راه يافت اما در اين گروه هم مقابل ادوارد پاپ از آلمان ۶ بر صفر شکست خورد تا از دور رقابتها کنار برود.

نفرات برتر سه وزن دوم اين رقابت ها در ادامه آمده است.

۶۶کيلو: ۱- داوور استفانک (صربستان) ۲- اميد نوروزی (ايران) ۳- تاماش لورينچ (مجارستان) و ادگاراس ونسکايتيس (ليتوانی)

۸۰کيلو: ۱- پيتر باسکی (مجارستان) ۲- يوگنی سالييف (روسيه) ۳- سلجوق جبی (ترکيه) و جيم پترسون (سوئد)

۱۳۰کيلو: ۱- ميخان لوپز (کوبا) ۲- رضا کايالپ (ترکيه) ۳- هايکی نابی (استونی) و بلال ماخوف (روسيه)

در روز پايانی مسابقات، در ۵۹ کيلوگرم حميد سوريان دارنده شش مدال طلای جهان و المپيک در دور نخست به مصاف آلکس آنچتی از رومانی ميرود و در صورت پيروزی، در دور بعد با برنده مسابقه نماينده مصر و اندونزی سرشاخ خواهد شد. در اين وزن ۳۶ نفر حضور دارند.

در ۷۱ کيلوگرم افشين بيابانگرد پس از استراحت در دور اول، به مصاف ها يونگ کيم از کره جنوبی ميرود و اگر برنده شود، با پيروز مسابقه بالينت کورپاسی از مجارستان و آرمن واردانيان از اوکراين مبارزه خواهد کرد.

در ۹۸ کيلو قاسم رضايی قهرمان المپيک لندن به مصاف کارل اسچون از سوئد خواهد رفت و در صورت پيرزوی، با برنده کشتی ميان موسی اولويف از روسيه و يوگنی آچکاسوف از ازبکستان رويارو خواهد شد.

XS
SM
MD
LG