لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۴

سفیران نروژ و فيليپين در سانحه سقوط هلی‌کوپتر در پاکستان کشته شدند


تصاویر تلویزیونی از محل سقوط هلی‌کوپتر نظامی پاکستان.
تصاویر تلویزیونی از محل سقوط هلی‌کوپتر نظامی پاکستان.

گزارش‌ها حاکی است که در سقوط یک هلی‌کوپتر نظامی در شمال پاکستان در روز جمعه ۱۸ اردیبهشت دستکم هفت نفر از جمله سفیران نروژ و فیلیپین کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تعدادی از دیپلمات‌های خارجی مقیم پاکستان برای شرکت در مراسمی در یک مجموعه توریستی عازم منطقه «گلگیت» در شمال پاکستان بودند که هلی‌کوپتر آن‌ها سقوط کرد. همسران سفیران مالزی و اندونزی از جمله کشته شدگان این حادثه هستند.

دفتر نخست‌وزیر پاکستان اعلام کرده است که به هنگام سقوط این هلی‌کوپتر، نواز شریف، نخست‌وزیر این کشور نیز با یک هلی‌کوپتر دیگری عازم این منطقه بود.

یک سخنگوی نظامی پاکستان در توئیتر خود اعلام کرده است علاوه بر سفیران نروژ و فیلیپین و همچنین همسران سفیران اندونزی و مالزی، دو خلبان و یک خدمه این هلی‌کوپتر نیز کشته شده‌اند.

عاصیم بواجا گفته است گزارش‌های اولیه حاکی است که علت سقوط این هلی‌کوپتر نقص فنی بوده است.

به گزارش رویترز، در حالی که گروه طالبان مسئولیت سرنگونی این هلی‌کوپتر را به عهده گرفته است، اما شاهدان عینی و همچنین سرنشینان دیگر هلی‌کوپتر‌ها اعلام کرده‌اند به هنگام سقوط این هلی‌کوپتر هیچ نشانه‌ای از تیراندازی مشاهده نکرده‌اند.

به گزارش «سی‌ان‌ان» شماری از مقام‌های پاکستانی و دیپلمات‌های مقیم این کشور در چهار هلی‌کوپتر عازم منطقه «گلگیت» بودند.

رسانه‌های اندونزی اعلام کرده‌اند در این سانحه برهان محمد، سفیر این کشور در پاکستان مجروح شده ولی همسر وی هری لیسایاوی، کشته شد.

در همین حال، سخنگوی نظامی پاکستان گفته است که سفیران لهستان و هلند در این سانحه مجروح شده‌اند.

به گزارش رویترز، سفیران لبنان، آفریقای جنوبی و رومانی از جمله سرنشینان این هلی‌کوپتر بوده‌اند.

این در حالی است که یک مقام محلی در «گلگیت» گفته است که در این سانحه ۹ نفر کشته‌اند و تعدادی از جنازه‌ها به علت سوختگی شدید قابل تشخیص نیستند.

وزارت امورخارجه پاکستان می‌گوید، این هلی‌کوپتر ۱۷ سرنشین داشت و به هنگام سقوط به ساختمان مدرسه‌ای اصابت کرد و آتش گرفت.

XS
SM
MD
LG