لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۵۲

آمريکا و اتحاديه اروپا ورود کاروان روسي به خاک اوکراين را محکوم کردند


دولت اوکراين روز جمعه ۲۲ اوت به دنبال ورود خودروهای روسی به شرق اوکراين، اين اقدام روسيه را «تجاوز» آشکار به خاک اين کشور و نقض قوانین بين المللی خوانده است. سازمان پيمان آتلانيتک شمالی، ناتو،‌ اتحاديه اروپا و آمريکا نيز اين اقدام روسيه را محکوم کرده اند. در همين حال، قرار است نشست شورای امنيت در مورد اوکراين امشب برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری رويترز، ناتو اعلام کرده است که این اقدام روسيه نقض آشکار تعهد بين المللی مسکو است. سازمان پيمان آتلانتيک شمالی همچنين اعلام کرده است،‌ ارتش روسيه در نوار مرزی و همچنين در داخل خاک اوکراين، نيروهای اوکراينی را زير آتش توپخانه خود قرار داده است.

آندرس فوگ راسموسن، دبيرکل سازمان پيمان آتلانتيک شمالی،‌ همچنين استفاده روسيه از نيروی نظامی در شرق اوکراين را تحولی مهم و نگران کننده خوانده است.

اين در حالی است که روسيه نسبت به هرگونه ايجاد اخلال در امر کمک رسانی به شرق اوکراين هشدار داده است. روسيه اعزام کاميون های و خودروها به اواکراين را در راستای ارائه کمک های بشر دوستانه بيان کرده است.

با اين حال روسيه توضيح نداده درصورت حمله احتمالی اوکراين به اين کاروان، چگونه به چنين اقدامی پاسخ خواهد داد.

به گزارش رويترز، پترو پوروشنکو، رييس جمهوری اوکراين، ورود بدون اجازه کاميون های روسی به خاک اين کشور را نقض آشکار قوانين بين المللی دانسته است. با اين حال، يک مقام بلندپايه امنيتی اوکراين گفته است: برای اجتناب از «تحريک»، مانع ورود کاميون های روسی به خاک اوکراين نشده ایم.

وزارت دفاع آمريکا، پنتاگون، نيز از ورود کاميون های روسی به خاک اوکراين ابراز نگرانی کرده و گفته است اين اقدام روسيه نقض استقلال و تماميت ارضی اوکراين است.

پنتاگون همچنين از روسيه خواسته است تا فورا اين کاميون ها را از خاک اوکراين خارج کند وگر نه بهای گزافی برای اين اقدام خود خواهد پرداخت.

با اين حال، اوکراين از متحدان بين المللی خود خواسته است به طور قاطع اقدام و تهاجم غيرقانونی روسيه را محکوم کنند.

در همین زمینه، دبيرکل ناتو به روسيه هشدار داده است که با اين اقدام ، خود را در عرصه بین المللی منزوی تر خواهد کرد.

به گفته رييس جمهوری اوکراين، ۱۰۰ کاميون روسی وارد خاک اوکراين شده اند، در حالی که فقط شماری از آنها مورد بازرسی قرار گرفته اند.

اين در حالی است که مقام های اوکراينی می گويند، فقط ۳۴ يا ۳۵ کاميون روسی به طور دقيق مورد بازرسی قرار گرفته اند.

روسیه می گوید، این کاروان در راستای کمک به مناطق روس زبان جنگزده در شرق اوکراین تدارک دیده شده است و هدف ان ارائه کمک های انساندوستانه به مردم این مناطق است.

دولت اوکراین پیشتر ابراز نگرانی کرده بود که روسیه تحت پوشش کمک های بشردوستانه، سلاح برای جدایی طلبان در شرق این کشور ارسال کند . بهمین دلیل کی یف خواستار بازرسی این محموله توسط صلیب سرخ بود.

در همین حال، خبرگزاری روسی اینترفکس گزارش داده است که این کامیون ها اکنون به منطقه لوهانسک که تحت کنترل جدایی طلبان است، رسیده اند.

XS
SM
MD
LG