لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۸

آغاز اجلاس خبرگان رهبری؛ «انتخاب رییس مهم ترين دستور جلسه »


Ira
Ira

هفدهمین اجلاس خبرگان رهبری روز سه شنبه ۱۹ اسفندماه با حضور اعضا آغاز شده است.

به گزارش «واحد مرکزی خبر» سخنگوی مجلس خبرگان رهبری پيش از اين اعلام کرده بود: مهم ترين دستور جلسه خبرگان انتخاب رئيس و اعضای هيات رئيسه است.

درهمین زمینه، ابراهيم رئيسی، عضو هيات رييسه مجلس خبرگان رهبری، دوشنبه ۱۸ اسفندماه نیز گفته است: در هفدهمين اجلاس خبرگان رهبری صبح روز سه شنبه رييس مجلس خبرگان انتخاب و طرح پيشنهادی ابقای هيات ریيسه و کميسيون ها بررسی می شود.

ابراهيم رئيسی به «واحد مرکزی خبر» گفته است:«اين اجلاس با نطق نائب رئيس اول مجلس خبرگان در ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی آغاز می شود و پس از آن انتخاب رئيس مجلس خبرگان در دستور کار قرار می گيرد زيرا بر اساس آيين نامه اين مجلس چنانچه هريک از اعضای هيئت رئيسه فوت کنند يا استعفا دهند مجلس خبرگان موظف است در نخستين اجلاس برای جايگزينی آنان اقدام کند.»

به گفته ابراهيم رئيسی انتخابات رييس مجلس خبرگان ممکن است به دو صورت انجام شود.

اين عضو هيات رييسه مجلس خبرگان رهبری گفته است: اگر بيش از يک نفر برای تصدی رياست مجلس خبرگان کانديدا شوند طبعاً رأی گيری می شود و انتخاب رئيس مجلس خبرگان بر اساس آرای اکثريت نسبی است يعنی هر کسی رأی بيشتری بياورد رئيس می شود و اکثريت مطلق در اين رأی گيری مطرح نيست و اگر هم فقط يک نفر کانديدا شود با بيشترين رأيی که خبرگان به او بدهند به عنوان رئيس انتخاب خواهد شد.»

مجلس خبرگان رهبری می تواند نقشی اساسی در ساختار سیاسی ایران داشته باشد. این مجلس اختيار عزل و نصب رهبر را برعهده دارد و در صورت مرگ رهبر، جانشين او را انتخاب می کند.

پیش از برگزاری اجلاس هفدهم انتشار اسامی نامزدهای رياست اين مجلس طی هفته های اخير واکنش هايی را در پی داشته است.

در همين زمينه پيشتر محمد علی موحدی‌کرمانی با اشاره به انتخابات هيات رئيسه مجلس خبرگان، گفته بود که امکان دارد محمود هاشمی شاهرودی، محمد تقی مصباح يزدی، احمد جنتی، محمد يزدی و اکبر هاشمی رفسنجانی نامزد رياست اين مجلس شوند.

از آنجا که انتخابات مجلس خبرگان رهبری سال آينده همزمان با انتخابات مجلس برگزار خواهد شد بنابراين رئيسی که روز سه شنبه انتخاب می شود، فقط برای يکسال بر صندلی رياست اين مجلس تکيه خواهد زد.

فردی که روز سه شنبه بتواند اکثريت آرا را از مجلس خبرگان کسب کند چهارمين رييس خبرگان رهبری خواهد شد.

علی مشکينی، اکبر هاشمی رفسنجانی، و محمدرضا مهدوی کنی که سال جاری درگذشت، رياست مجلس خبرگان رهبری را برعهده داشته اند.

در حال حاضر، محمود هاشمی شاهرودی، رياست موقت مجلس خبرگان را بر عهده دارد و از وی به عنوان يکی از شانس های اصلی رياست مجلس خبرگان رهبری ياد می شود.

پيشتر احمد خاتمی، عضو هيات رييسه مجلس خبرگان، گفته بود که اکبر هاشمی رفسنجانی تمايلی برای رياست بر مجلس خبرگان ندارد.

اما اين اظهارات احمد خاتمی تکذيب دفتر رييس مجمع تشخيص مصلحت را درپی داشت.

در ادامه گمانی زنی ها در خصوص نامزدهای انتخابات رياست مجلس خبرگان رهبری، يک منبع نزديک به رييس مجمع تشخيص مصلحت گفته بود که وی در پاسخ به سؤالی گفته است: «درصورتی که بعضی افراد که آنها را برای رياست خبرگان صالح نمی‌دانم قصد کانديدا شدن داشته باشند، آمادگی خود را برای کانديداتوری رياست اين مجلس اعلام خواهم کرد.»

در همین زمینه، روزنامه آفتاب يزد در شماره روز شنبه، ۱۶ اسفند ماه خود از نامه «تعداد قابل توجهی» از نمايندگان مجلس خبرگان رهبری به اکبر هاشمی‌ رفسنجانی برای پذيرش رياست اين مجلس خبر داده است.

هاشم هاشم زاده هريسی، عضو مجلس خبرگان رهبری، نيز روز دوشنبه با بيان اينکه آقای هاشمی رفسنجانی زمينه رای بالايی برای رياست مجلس خبرگان خواهد داشت، افزود: « آن هايی که حمايت نمی کنند و ساکت نشسته اند در دلشان با آيت الله هاشمی هستند. »

XS
SM
MD
LG