لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۸

«هفت نفر از طرفداران کاظمينی بروجردی بازداشت شدند»


سازمان عفو بين الملل می گويد: نيروهای امنيتی ايران طی هفته گذشته هفت نفر از طرفداران آيت الله حسين کاظمينی بروجردی را بازداشت کرده اند.

سازمان عفو بين الملل دربيانيه ای نوشته است: طيبه حسينی، نگار غفار زاده، فروغ همتيار، مريم عظيمی، رويا عراقی و محمدرضا صادقی طرفداران آيت الله بروجردی روز چهارشنبه هفته گذشته در خانه هايشان در تهران توسط نيروهای امنيتی بازداشت شده اند.

طبق اين گزارش، نيروهای امنيتی ايران پس از تفتيش منازل اين افراد کامپيوتر و وسايل شخصی اين افراد را با خود برده اند.

سازمان عفو بين الملل همچنين می گويد: محمد مهمان نواز يکی ديگر از هواداران آيت الله بروجردی نيز روز دوشنبه هفته گذشته به دادگاه ويژه روحانيت احضار شده بود که پس از حضور در اين دادگاه بازداشت شده است.

سازمان عفو بين الملل می گويد: از سرنوشت و محل بازداشت اين افراد اطلاعی در دست نيست.

این سازمان طرفدار حقوق بشر تصریح کرده است که این افراد به دلیل اعتقادات خود بازداشت شده اند.

آيت‌الله کاظمينی بروجردی، از مخالفان تئوری ولايت فقيه و دخالت دين در سياست و موافق بازگشت به اصل دين سنتی است که مهرماه سال ۸۵ و به دنبال حمله نيروهای امنيتی به منزل شخصی او، دستگير و به زندان اوين منتقل شد.

در تيرماه سال ۸۶، آقای کاظمينی بروجردی در نامه‌ای که در رسانه‌ها انتشار يافت خطاب به «پاپ، دبير کل سازمان ملل،‌ پارلمان اروپا، سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشر و دادگاه لاهه، روشنفکران و آزادی‌خواهان جهان و مبارزان دموکراسی» خواستار آن شد تا تدابيری اتخاذ شود که دادگاه وی به صورت علنی و در حضور نمايندگان خبرگزاری‌های بين‌المللی برگزار شود.

آقای کاظمينی بروجردی در آخرين جلسه دادگاه در شهريور ۸۶، به اتهام «محاربه» و «تبليغ عليه نظام»، خلع لباس و به تحمل يک سال حبس در تهران و ۱۰ سال زندان و تبعيد در شهر يزد محکوم شد.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی، اتهام وی را «ادعای رهبری اسلام سنتی و دين سنتی» عنوان کرده است و سايت‌های حامی دولت نظير رجا نيوز، اعلام کرده‌اند که آقای کاظمينی بروجردی به «اقدام عليه امنيت ملی، ارتباط با بيگانگان» و ا«اظهارات دروغين در خصوص ارتباط با امام زمان» متهم شده‌است.
XS
SM
MD
LG