لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۳

«خدای سفيد» برنده بهترين فيلم بخش نوعی نگاه جشنواره کن شد


«خدای سفيد» ساخته کورنل موندروسکو فيلم برگزيده بخش نوعی نگاه جشنواره کن شد. فيلم خدای سفيد محصولی از کشور مجارستان است و داستان دختری را روايت ميکند که به اجبار سگ خود را در بزرگراه رها ميکند و سگ که «هاگان» نام دارد، پس از پشت سر گذاشتن مصائب بسيار برای گرفتن انتقام باز مي گردد.

پس از رقابت ۲۰ فيلم از کشورهای مختلف جهان طی ده روز، سرانجام هيئت داوران پنج نفره بخش نوعی نگاه به رياست پابلو تراپر، فيلمساز آرژانتينی، فيلم «خدای سفيد» را به عنوان فيلم منتخب اين بخش انتخاب کرد.

فيلم خدای سفيد پس از نمايشاش نتوانسته نظر قريب به اتفاق منتقدان را جلب کند و منتقد روزنامه گاردين به اين فيلم چهار ستاره داده بود.

هیئت داوران بخش نوعی نگاه جایزه جمعی خود را به کارگردانان فیلم «دختر مهمانی» دادند. ماری آماچوکلی ـ بارساک، کلر برگر و سموئل تيس هر سه از کشور فرانسه موفق شدند برای ساخت اين فيلم اين جايزه را از آن خود کنند. دختر مهمانی روايتی از زندگی زنی ميانسال است که تمامی عمر خود را در کلاب های استريپتيز گذرانده و سپس در موقعيت ازدواج و تشکيل زندگی خانوادگی قرار ميگيرد.

هيئت داوران بخش نوعی نگاه همچنين ديويد گولپيليل، بازيگر فيلم سرزمين چارلی به کارگردانی رالف فن هيير را به عنوان بهترين بازيگر بخش نوعی نگاه برگزيدند. گوليپيليل در اين فيلم نقش يکی از بوميان اهل استراليا را بازی ميکند که ميخواهد به شکار برود و همچون نياکانش آزادانه در جنگل زندگی کند که «سفيدها» به او اجازه نميدهند و او حس ميکند که خانه اش و سرزمين مادري اش به غارت رفته است.

همچنين جايزه ويژه هيئت داوران بخش نوعی نگاه به فيلم نمک زمين ساخته ويم وندرس و خوليانو ريبرو سالگادو رسيد. وندرس برای دريافت جايزه در سالن حضور نداشت و روز گذشته جشنواره کن را ترک کرده بود، اما پيشتر به يکی از اعضای تيم فيلمسازي اش گفته بود از بودن در کن به شدت خوشحال بوده است.

همچنين جايزه هيئت داوران بخش نوعی نگاه به خاطر درهم آميزی تکنيک و کمدی به فيلم توريست ساخته روبن اوستلاند از کشور سوئد رسيد.

ژيل ژاکوب در مراسم افتتاحيه اين مراسم حضور داشت و در حالی که برای رعايت سن بالايش روی صندلی نشسته بود درباره بخش نوعی نگاه و دلايل راه اندازی اين بخش در جشنواره فيلم کن صحبت کرد و گفت که بخش نوعی نگاه دنبال کشف تفاوت هاست. مرزی نميشناسد، کشوری نميشناسند و تنها در پی يافتن تنوع و تفاوت ها است.

پس از صحبت های ژاکوب تمامی اعضايی که در ده روز گذشته کار کنترل کارت ها و ديگر تدارکات جشنواره را برعهده داشتند روی سن رفتند و مورد تشويق قرار گرفتند.

بخش نوعی نگاه جشنواره کن از سال ۱۹۷۵ توسط ژيل ژاکوب، دبير جشنواره فيلم کن، راه اندازی شد و از سال ۱۹۹۸ به عنوان بخشی موازی با جايزه اصلی و به عنوان بخشی رقابتی رسميت يافت. نوعی نگاه به دنبال يافتن فيلم هايی «متفاوت و اصيل» است و برنده اين بخش علاوه بر دريافت تنديس، مبلغ ۳۰ هزار يورو نيز از بنياد گروپاما دريافت ميکند.

سال گذشته فيلم «تصوير گمشده» ساخته ريتی پان از کشور کامبوج توانست اين جايزه را از آن خود کند.
XS
SM
MD
LG