لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۱

دولت ونزوئلا: چاوز بدون ادای سوگند می تواند دور تازه زمامداری را آغاز کند


نيکلاس مادورو، معاون اول رييس جمهور ونزوئلا
نيکلاس مادورو، معاون اول رييس جمهور ونزوئلا
نيکلاس مادورو، معاون اول رييس جمهور ونزوئلا روز جمعه چهارم ژانویه گفته است، براساس قانون اساسی ونزوئلا در صورتی که هوگو چاوز رييس جمهوری اين کشور به علت بيماری قادر به برگزاری مراسم رسمی ادای سوگند در ۱۰ ژانويه نشود، وی می تواند دور جدید ریاست جمهوری خود را آغاز کند و اين مراسم در زمان ديگری برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری رويترز، اظهارات نيکلاس مادورو نشانه روشنی از قصد دولت ونزوئلا برای به تعويق انداختن مراسم ادای سوگند دور تازه رياست جمهوری هوگو چاوز است.

هوگو چاوز ۵۸ ساله از سال ۱۹۹۹ رياست جمهوری ونزوئلا را برعهده دارد. وی در ماه اکتبر سال ۲۰۱۲ سه ماه پس از آنکه اعلام کرد آزمايش‌های پزشکی جديد نشان می‌دهد که بيماری سرطان وی درمان شده است بار ديگر در انتخابات رياست جمهوری ونزوئلا به پيروزی رسيد.

هوگو چاوز از سه هفته پیش برای معالجه بیماری سرطان به کوبا رفته است.

به گزارش رويترز، مخالفان سياسی ، هوگو چاوز می گويند،‌ وی بيمار است و در کوبا به سر می برد به همين دليل قادر نيست در مراسم ۱۰ ژانويه شرکت کند، بنابر اين هوگو چاوز می بايست از سمت خود کناره گيری کند.

اين در حالی است که نيکلاس مادورو با دردست داشتن يک نسخه جيبی از قانون اساسی اين کشور، ‌در مصاحبه با تلويزيون دولتی اين کشور تصريح کرد که مشکل قانونی برای برگزاری مراسم تحليف هوگو چاوز در زمان ديگری وجود ندارد.

معاون رييس جمهوری ونزوئلا گفته است: تفسير ارائه شده اين است که دوره قانونی رياست جمهوری ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹ از روز ۱۰ ژانويه آغاز می شود. اما در مورد هوگو چاوز، وی رييس جمهوری است که برای يک بار ديگر برای اين سمت انتخاب شده است، بنابر اين به کار خود ادامه خواهد داد.

به گفته وی رییس دولت و دادگاه عالی می توانند در خصوص تشریفات مراسم ادای سوگند توافق کنند

نيکلاس مادورو که هفته جاری برای ديدار به هوگو چاوز به هاوانا، پايتخت کوبا، سفرکرده بود، همچنين گفته است: هوگو چاوز هوشيار است و برای سلامتی و بهبود مبارزه می کند.

نيکلاس مادورو ضمن هشدار به مخالفان گفته است: رييس جمهور (هوگو چاوز) در حال حاضر رييس جمهور است. با مردم در نيفتيد و به دمکراسی احترام بگذاريد.

هوگو چاوز قبل از سفر به کوبا برای انجام چهارمين عمل جراحی به احتمال بروز خطر برای سلامتی خود اذعان کرد. وی، نيکلاس مادورو را به عنوان معاون رييس جمهوری و جانشين خود معرفی کرده و از هوادارانش خواست که در صورت برگزاری يک انتخابات رياست جمهوری جديد به وی رای دهند.

متخصصان پزشکی می‌گويند بيماری سرطانی که چند بار عمل جراحی روی آنها انجام شده است در بسياری از موارد به عفونت مجاری تنفسی دچار می‌شوند. نحوه مقابله بيماران با اين عارضه قابل پيش‌بينی نيست، برخی از آنها ظرف چند روز بهبود پيدا می‌کنند اما برخی ديگر ممکن است به همين دليل با خطر مرگ روبرو شدند.
XS
SM
MD
LG