لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۹

دست‌کم «۵۰ نفر» در درگیری‌های مصر کشته شدند


گزارش ها حاکی است تظاهرات مخالفان حکومت مصر در روز يکشنبه ۱۴ مهر به مناسبت چهلمين سالگرد جنگ اعراب و اسرائيل در شهر های مختلف مصر به خشونت کشيده شده و دست کم ۵۰ شهروند کشته و بیش از ۲۶۰ تن نیز زخمی شده اند.

پیشتر احمد خطيب، يک مقام بلندپايه وزارت بهداشت مصر در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی این کشور، منا، گفته بود که در درگيری های روز يکشنبه دست کم ۴۰ نفر در قاهره و چهارنفر ديگر در جنوب قاهره کشته شده اند.

اما تازه‌ترین خبرها حکایت از افزایش شمار کشته‌شدگان دارد.

وب‌سایت روزنامه اهرام، چاپ مصر، از کشته شدن دست‌کم ۵۱ نفر و خبرگزاری‌های بین‌المللی از کشته شدن ۵۰ نفر گزارش داده‌اند.

به گفته وزیر بهداشت دولت موقت مصر بیشترین تلفات به اعتراضات در قاهره و جیزه، سومین شهر بزرگ مصر، باز می‌گردد.

منابع بیمارستانی و امنیتی مصر نیز به رویترز گفته اند، اکثر قربانیان بر اثر اصابت گلوله کشته شده اند.

وزارت کشور دولت موقت مصر نیز از بازداشت ۴۲۳ نفر در پی اعتراضات روز یک‌شنبه خبر داده است.

هواداران محمد مرسی، رييس جمهوری برکنار شده مصر، مانند اعتراضات در هفته‌های گذشته، کوشيده اند تا به سمت ميدان «تحرير» راهپيمايی کنند. اما نيروهای پليس با پرتاپ گاز اشک آور و شليک هوايی آنها را متفرق کرده اند.

اين در حالی بود که هزاران نفر از طرفداران حکومت و نظاميان مصر در ميدان «تحرير» برای گراميداشت سالگرد جنگ اعراب عليه اسرائيل را در سال ۱۹۷۳ تجمع کرده بودند.

گزارش ها حاکی است نیروهای ارتش سازماندهی مراسم در میدان تحریر را برعهده داشتند و تدابیر شدید امنیتی را در مسیر های منتهی به این میدان اتخاذ کرده بودند.

يک مقام بيمارستانی در شهر «دلگا» در جنوب قاهره گفته است که پليس برای متفرق کردن تظاهر کنندگان از گلوله جنگی استفاده کرد و يک نفر در اين شهر کشته شده است.

ارتش مصر سوم ژوئيه سال جاری پس از گسترش اعتراضات عليه محمد مرسی، رييس جمهور وقت مصر، وی را از قدرت برکنار کرد و ضمن تعليق قانون اساسی يک رييس جمهوری موقت تعيين کرد. از آن زمان تاکنون شهر های مختلف مصر صحنه درگيری هواداران وی و نيروهای امنيتی شده است.

به گزارش رویترز، از زمان برکناری محمد مرسی تا کنون صدها نفر در درگيری بين نيروهای امنيتی و هواداران وی کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG