لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۰

برگزاری انتخابات رياست جمهوری مصر پيش از انتخابات پارلمانی


عدلی منصور، ریيس‌جمهوری موقت مصر، روز يکشنبه ۲۶ ژانويه گفته است، انتخابات رياست جمهوری اين کشور پيش از انتخابات پارلمانی برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، براساس نقشه راه آينده که پس از برکناری محمد مرسی از رياست جمهوری در ژوئيه سال ۲۰۱۳ اعلام شد، قرار بود که ابتدا انتخابات پارلمانی در مصر برگزار شود.

رييس جمهوری موقت مصر گفته است: من تصميم را در خصوص اصلاح نقشه راه آينده گرفته ام، بنابراين ابتدا انتخابات رياست جمهوری را برگزار می کنيم و بعداز آن انتخابات پارلمانی برگزار خواهد شد.

پيشتر شماری از فعالان سیاسی مصر خواهان برگزاری انتخابات رياست جمهوری پيش از انتخابات پارلمان مصر شده بودند.

طبق اين گزارش انتظار می رود ژنرال عبدالفتاح السيسی، وزير دفاع، طی روز های آينده آمادگی خود را برای شرکت در انتخابات رياست جمهوری اعلام کند.

گروه اخوان الملسمين و مخالفان عبدالفتاح السيسی را عامل اصلی کودتا عليه محمد مرسی می دانند. انها وی را به نقض حقوق بشر و سرکوب مخالفان متهم می کنند.

به گزارش رويترز در حالی که نيروهای ارتش و امنيتی مصر توانسته اند عملا گروه اخوان المسلمين را زمين گير کنند، اما در مهار اعتراضات و همچنين رشد چشم گير حملات شبه نظاميان ناکام مانده اند.

قانون اساسی جديد مصر که هفته گذشته به تصويب رسيد راه را برای برگزاری انتخابات رياست جمهوری پيش از انتخابات پارلمانی باز کرد.

به گزارش رويترز، تصميم در خصوص تغيير زمان برگزاری انتخابات رياست جمهوری احتمالا اختلافات در مصر را تشديد خواهد کرد. اين در حالی است که در درگيری ها و خشوت در روز گذشته در اين کشور دست کم ۴۹ نفر کشته شدند.

این درگيری ها همزمان با سومين سالگرد قیامی که به برکناری حسنی مبارک، رئيس جمهور سابق منجر شد، رخ داد.

گزارش ها حاکی بود که شديدترين درگيری ها در قاهره، المنيا، اسکندريه و جيزه رخ داده است.طبق اين گزارش ها، هواداران محمد مرسی هدف اين خشونت ها بوده اند.

از زمانی که ارتش مصر در ژوئيه سال گذشته ميلادی محمد مرسی را از کار برکنار کرد،‌ شهرهای مختلف اين کشور شاهد تظاهرات اعتراضی طرفداران وی بوده است.
XS
SM
MD
LG