لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۷

شرکت نفتی ايتاليا به فعاليت‌های خود در ايران پايان می‌دهد


در حالی که شرکت ملی نفت ايران از ادامه مذاکره با شرکت نفتی «انی» ايتاليا برای مرحله سوم توسعه ميدان نفتی دارخوين خبر داده است، مدير اجرايی اين شرکت روز پنج‌شنبه اعلام کرد که «انی» قرارداد تازه‌ای با ایران امضا نخواهد کرد.

پائولو اسکارونی، مدير اجرايی «انی»، در عین حال که گفته است اين شرکت به قرارداد خود برای توسعه دو ميدان نفتی ايران که در سال ۲۰۰۱ آن امضا کرده هم‌چنان پایبند خواهد بود، تاکید کرده است که انی دیگر قراردادی با ايران امضا نخواهد کرد.

ايتاليا روابط نزديک اقتصادی با ايران دارد، اما سيلويو برلوسکونی، نخست وزير این کشور، روز سه‌شنبه خواستار تشديد تحريم های ايران شد و گفته بود که از سال ۲۰۰۷ تاکنون حضور شرکت های ايتاليايی در بازا ايران به يک سوم کاهش يافته است.

دولت ايتاليا ۳۰ درصد از سهام شرکت «انی» که بزرگ‌ترين شرکت نفتی اين کشور است را در اختيار دارد.

سيلويو برلوسکونی که برای ديدار با مقام های اسرائيل به اين کشور سفر کرده است روز سه شنبه گفته بود: «انی» از مذاکرات برای توسعه فاز سوم ميدان نفتی دارخوين کناره گيری کرده است.

در واکنش به اين اظهارات، سيف الله جشن ساز، مديرعامل شرکت ملی نفت ايران، روز چهارشنبه از ادامه مذاکره با شرکت نفتی «انی» برای مرحله سوم توسعه ميدان نفتی دارخوين خبر داد.

ولی به گزارش آسوشيتدپرس، پائولو اسکارونی تاييد کرد که شرکت «انی» از مذاکرات کناره گيری کرده است. اماسيف الله جشن ساز می گوید: شرکت «انی» در حال تحويل مرحله دوم توسعه ميدان نفتی دارخوين است.

ميدان نفتی دارخوين در ۴۵ کيلومتری شمال آبادان قرار دارد و به گزارش منابع خبری ايران، ذخيره نفتی درجای آن حدود سه ميليارد و ۶۰۰ ميليون بشکه برآورد شده است.

توسعه مرحله اول ميدان نفتی دارخوين در سال ۲۰۰۵ به پايان رسيد و به گزارش خبرگزاری فارس فاز دوم توسعه اين ميدان در جريان است.

در همين زمينه، فرانکو فراتينی، وزير امور خارجه ايتاليا، در جريان سفر به اسرائيل گفته است: ايتاليا تضمين های اعتباری شرکت هايی که در ايران سرمايه گذاری می کنند را معلق می کند.

آقای فراتينی تاکيد کرده است: «ما در تصميم خود برای جلوگيری از سرمايه گذاری جديد در بخش نفت و گاز ايران قاطع هستيم.»

درهمين حال يک تحليلگر اقتصادی به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است: ملغی شدن توسعه فاز سوم ميدان دارخوين زيان چندانی برای «انی» در پی نخواهد داشت.

به دنبال افزايش تنش بين ايران و کشورهای غربی بر سر برنامه هسته ای اين کشور، شرکت های اروپايی طرف تجاری ايران از انعقاد قراردادهای جديد با جمهوری اسلامی خودداری می کنند.

درهمين زمينه، شرکت آلمانی زيمنس، هفته گذشته، اعلام کردکه از ماه اکتبر و پس از پايان سفارشات قبلی ديگر هيچ سفارشی را از سوی ايران نخواهد پذيرفت.

پيتر لوشِر، مدير اجرايی شرکت زيمنس در نشست سهامداران زيمنس گفته بود که به جهت حساسيت بالای تجارت با ايران، اين شرکت تصميم به قطع روابط تجاری خود با ايران گرفته است.

وی همچنين تاکيد کرد که تجارت زيمنس با ايران همواره غير نظامی بوده است.
XS
SM
MD
LG