لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۰

قهرمانی استقلال در جام حذفی فوتبال ايران


استقلال تهران با برتری مقابل شاهين بوشهر، جام حذفی فوتبال ايران را نصيب خود کرد تا حضورش در فصل آينده ليگ قهرمانان آسيا را هم مسجل کند.

اين بازی در ورزشگاه حافظيه شيراز برگزار شد. دو تيم در پايان ۹۰ دقيقه به تساوی بدون گل رسيدند، ۳۰ دقيقه وقت اضافه نيز گلی در بر نداشت تا ضيافت پنالتی ها، تعيين کننده قهرمان اين دوره از رقابت ها باشد.

بازيکنان استقلال در ضربات پنالتی با تجربه تر عمل کردند و رقيب سختکوش خود را از پيش را برداشتند.

مهدی رحمتی دروازه بان اين تيم که با پيراهن قديمی مرحوم ناصر حجازی درون دروازه قرار گرفته بود، در ضربات پنالتی عملکرد موفق تری نسبت به وحيد طالب لو همتای خود در تيم شاهين داشت.

رحمتی پيراهنی را به تن کرده که حجازی در رقابت های مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۴ در بازی ايران و کره شمالی پوشد. پشت اين پيراهن نام حجازی درج شده بود.

مهدی رحمتی، حنيف عمران‌زاده، پژمان منتظری، جی لويد ساموئل، ميثم حسينی، مهدی امير آبادی، علی حمودی، فريدون زندی، خسرو حيدری، اسماعيل شريفات و آرش برهانی ۱۱ مرد اصلی استقلال در اين مسابقه بودند.

در وقت اضافه ميلاد ميداودی و محسن يوسفی جانشين شريفات و حسينی شدند. گوران يرکوويچ هم آخرين تعويض پرويز مظلومی بود.

وحيد طالب‌لو، علی انصاريان، محسن ايران‌نژاد، هادی شکوری (مهدی کيانی)، مهدی نوری، لک چيرا، امجد شکوه مقام، مرتضی عزيز محمدی (مهرزاد رضايی)، عباس پورخسروانی، ايوان پترويچ و منصور تنهايی (بابک لطيفی) نيز بازيکنان سراپا سفيدپوش شاهين بوشهر بودند.

در حاشيه بازی، خبرگزاری فارس گزارش داده است که ابهام در کارت های صادر شده از سازمان ليگ برتر با کارت های خبری وزارت ورزش، باعث شد برخی خبرنگاران دچار مشکل شوند و به خاطر اصرار برای ورود به جايگاه خبرنگاران، "با باتوم و گاز اشک آور" پذيرايی شوند.

حوادث مهم بازی

در دقيقه ۱۳ شاهينی‌ها صاحب مهم ترين موقعيت خود در کل مسابقه شدند. آن ها از سمت چپ دروازه رحمتی صاحب ضربه کرنر شده و در شرايطی که رحمتی ايستاده بود و نگاه می کرد، توپ ارسالی به تير عمودی خورد.

در دقيقه ۳۰ خسرو حيدری از سمت چپ دروازه شاهين توپ را سانتر کرد و ساموئل هرچه تلاش کرد نتوانست به توپ برسد. دو دقيقه بعد هم همين صحنه برای شاهين تکرار شد که متقابلاً بی نتيجه ماند.

در دقيقه ۳۳ ايوان پتروويچ از ميانه‌های زمين شوت کرد که دروازه‌بان آبی‌پوشان توپ را جمع کرد.
در دقيقه ۴۰ باز هم حيدری سانتر کرد و آرش برهانی به سمت توپ رفت اما دخالت وحيد طالب‌لو نگذاشت که او گلزنی کند. سپس حمودی سانتر کرد و زندی توپ را زد که با فاصله ای کم بيرون رفت.
در نيمه دوم و پس از حملات دامنه دار استقلالی که هيچ کدام منجر به خلق موقعيت جدی نشد، در دقيقه ۷۷ منصور تنهايی در محوطه جريمه آبی پوشان می توانست گلزنی کند اما ضربه برگردانش از کنار دروازه رد شد.

در دقيقه ۸۴ اميرآبادی توپ را ارسال کرد و زندی قصد داشت با ضربه سر توپ را بزند اما دخالت هادی شکوری از سرعت توپ زندی کاست و اين موقعيت هم از دست رفت.

با شروع وقت‌های اضافی و در همان دقيقه اول، يوسفی موقعيت خطرناکی را روی دروازه استقلال ايجاد کرد.

ميداودی در نخستين دقيقه از وقت اضافی دوم موقعيت خوبی برای گلزنی پيدا کرد اما دروزاه‌بان با تجربه شاهين برای مهار توپ کار دشواری نداشت.

در دقيقه ۱۰۷ ساموئل در موقعيت تک به تک با طالب‌لو قرار گرفت اما باز هم دروازه‌بان سابق استقلال موفق عمل کرد. طالب‌لو در دقايق پايانی بازی نيز عملکرد خوبی داشت و آشفتگی های خط دفاعی تيمش را پوشش می داد.

ضربات پنالتی

*محسن يوسفی زننده نخستين ضربه پنالتی برای استقلال بود که اين توپ به گل تبديل شد. او توپ را دقيقاً به وسط دروازه زد و اگر طالب لو در جای خود ايستاده بود، يوسفی ناکام می ماند.

*مهدی نوری اولين پنالتی شاهين را هدر داد. او توپ را از بالای دروازه به بيرون زد، شليک نوری به تير افقی ساييد و راهی به چارچوب پيدا نکرد.

*فريدون زندی از برترين های استقلال در اين سابقه، ضربه ای دقيق را نواخت تا پنالتی دوم استقلالی‌ها را به گل تبديل کند.

* امجد شکوه مقام هم پنالتی دوم شاهين را وارد دروازه نکرد. ضربه او نه محکم بود و نه دقيق. رحمتی جهت توپ را تشخيص داد و با کف دست مهارش کرد.

*ساموئل ديگر بازيکن با تجربه استقلالی ها نيز توپ را به تور دروازه شاهين رساند.

*علی انصاريان از برترين های شاهين در اين بازی که سابقه عضويت در تيم ملی، استقلال و پرسپوليس را هم دارد، سومين پنالتی‌زن شاهين بود. او با خونسردی اولين و آخرين گل شاهين را به ثمر رساند.

مشخص نبود چرا حميد درخشان اين پنالتی زن قهار را برای نواختن نخستين ضربه انتخاب نکرده بود.

*با ضربه گوران يرکوويچ استقلال قهرمان جام حذفی شد. او چهارمين گل استقلال را در ضربات پنالتی به ثمر رساند تا حلقه شادی استقلالی ها در زمين شکل بگيرد.

ماجرای هميشگی بی نظمی در برپايی جشن قهرمانی در شيراز هم تکرار شد.

دويدن صدها نفر به داخل زمين، صحنه ای بود که بلافاصله پس از ضربات پنالتی اتفاق افتاد و صداوسيما نيز ترجيح داد از پوشش جشن قهرمانی و مراسم توزيع جوايز خود داری کند.

استقلالی ‌ها پس از قهرمانی در جام حذفی به صورت دسته جمعی نماز خواندند
XS
SM
MD
LG