لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۳

اتحاديه اروپا برای احمدی نژاد پيام تبريک نمی فرستد


يک مقام اتحاديه اروپا روز پنجشنبه اعلام کرد: اين اتحاديه پيام تبريکی برای آغاز دور دوم رياست جمهوری محمود احمدی‌نژاد نخواهد فرستاد.

آمادئو تارديو، سخنگوی اتحاديه اروپا، در گفت و گو با خبرنگاران گفت: اين اتحاديه «تاکنون پيام تبريکی نفرستاده و قصد اين کار را نيز ندارد.»

پیشتر فرانسه، آمریکا، بریتانیا و آلمان نیز اعلام کرده بودند که به محمود احمدی نژاد تبریک نخواهند گفت.

همزمان با مراسم تحليف محمود احمدی نژاد که روز چهارشنبه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، معترضان به نتیجه انتخابات در برخی از خيابان های تهران دست به تظاهرات زدند.

به رغم حضور گسترده نيروهای امنيتی و ضد شورش در تهران، ۵۴ روز پس از انتخابات پايتخت ايران همچنان شاهد تجمع های اعتراضی است.

ميرحسين موسوی و مهدی کروبی دو نامزد معترض انتخابات رياست جمهوری، می گويند: به دليل تخلفات و تقلب گسترده در انتخابات، دولت بر آمده از انتخابات رياست جمهوری نا مشروع است.

اظهارات وزیر امور خارجه سوئد

در همین زمینه، کارل بيلت، وزير امور خارجه سوئد که کشورش رياست دوره ای اتحاديه اروپا را برعهده دارد، نيز روز چهارشنبه در وبلاگ خود نوشته است: سوئد به نمايندگی از اتحاديه اروپا قصد ندارد به محمود احمدی نژاد تبريک بگويد.

اتحاديه اروپا به طور سنتی پيام تبريک برای کسانی که در سراسر جهان به عنوان جمهور انتخاب می شوند، می فرستد.

اما به رغم اين که اتحاديه اروپا می گويد قصد ندارد برای احمدی نژاد پيام تبريک بفرست، سفير سوئد در تهران روز چهارشنبه در مراسم تحليف محمود احمدی نژاد شرکت کرده بود.

وزير امور خارجه سوئد در اين باره در وبلاگ خود نوشته است: سفير ما به عنوان ناظر در مراسم تحليف حضور داشت. حاضر بودن ديپلمات ها که هميشه بهترين پيام رسانان هستند، بهتر است از آنکه غايب باشند.

کارل بيلت افزوده است: اتحاديه اروپا به «صراحت» خشونت ها عليه معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهوری را «محکوم» کرده است.

به گفته مقامات دولتی ايران، در جريان اعتراضات مسالمت آميز به نتايج انتخابات دست کم ۳۰ نفر کشته شده اند. اين در حالی است که گروه های طرفدار حقوق بشر می گويند تعداد کشته شدگان اين وقايع بسيار بيشتر از تعداد اعلام شده است.
XS
SM
MD
LG