لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۵۹

هاشمی رفسنجانی و خاتمی از نامزدی روحانی در انتخابات حمايت کردند


اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت، و محمد خاتمی ، رییس جمهوری سابق ایران، روز سه شنبه ۲۱ خردادماه از نامزدی حسن روحانی در انتخابات رياست جمهوری حمايت کردند.

به گزارش خبرگزاری کار ايران ايلنا، اکبر هاشمی رفسنجانی در ديدار با جمعی از جوانان فعال دانشجويی از تهران، قم و ديگر استان‌ها ايران درباره انتخابات ریاست جمهوری ایران گفته است: « آقای دکتر حسن روحانی با مشورت بنده قدم در راه انتخابات گذاشت و با احترامی که برای کانديدا‌های ديگر قائلم به دکتر روحانی رای می‌دهم و ايشان را برای تصدی قوه مجريه مناسب‌تر می‌دانم.»

ساعاتی پيشتر نيز محمد خاتمی، رييس جمهوری سابق ايران از حسن روحانی حمايت کرد.

در نامه‌ای به قلم محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران و از رهبران جریان اصلاحات، که وب‌سایت شخصی او روز سه‌شنبه، ۲۱ خرداد، منتشر کرد، آمده است: «به حکم وظیفه سنگینی که نسبت به کشور و سرنوشت ملت شریف دارم رای خود را به جناب آقای دکتر روحانی خواهم داد.»

آقای خاتمی همچنین از همگی «اصلاح‌طلبان و تحول‌خواهان» خواسته است حضور حسن روحانی در عرصه انتخابات را «فرصتی مناسب برای رسیدن به خواست‌ها و مطالبات خود بدانند» و از او حمایت کنند.

این در حالی است که محمدرضا عارف ، از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بامداد سه شنبه اعلام کرد که به خواسته محمد خاتمی «در مقام رهبری اصلاحات» از صحنه انتخابات کناره‌گیری می‌کند تا بدین ترتیب راه اجماع اصلاح‌طلبان درباره نامزدی حسن روحانی هموار شود.

محمد خاتمی از این اقدام محمدرضا عارف تشکر کرده او را مصداقی از «ترجیح مصالح کلی بر منافع شخصی و تلاش برای جلوگیری از تشتت آرا» عنوان کرده است.

اکبر هاشمی رفسنجانی نیز ضمن تقدير از شخصيت محمدرضا عارف گفته است: آقای عارف «برای جلوگيری از تفرقه، اين مسير را انتخاب کرد چرا که ايشان از ابتدا نيز برای هوا و هوس قدم در اين ميدان نگذاشته بود و شخصيتی نجيب و با اصالت و متدين دارد.»

رييس مجمع تشخيص مصلحت سپس به پيشنهاد گروه مشاوران محمد خاتمی برای کناره گيری محمدرضا عارف و حمايت از حسن روحانی اشاره کرده است.

با کناره گیری محمدرضا عارف و غلامعلی حداد عادل، شش نامزد در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری حضور خواهند داشت. این انتخابات روز جمعه برگزار و جانشین محمود احمدی نژاد تعیین خواهد شد.

«حضور مقام ارشد امنيتی» در شورای نگهبان

اکبر هاشمی رفسنجانی روز سه شنبه همچنین به چگونگی رد صلاحيت خود توسط شورای نگهبان پرداخته و به نقش يک مقام ارشد امنيتی در رد صلاحيتش اشاره کرده است.

رييس مجمع تشخيص مصلحت گفته است:«يک مقام ارشد امنيتی، برخلاف عرف و قانون، شخصا در جلسه بررسی صلاحيت‌ها در شورای نگهبان حضور يافت که ابتدا مورد اعتراض برخی از اعضای شورای نگهبان نيز قرار گرفت و نهايتا به اعضای شورای نگهبان گفت: که حضور هاشمی در انتخابات می‌تواند موجب پيروزی قاطع و با رای بالای مردم شود که با راه و رسم آن‌ها سازگار نيست و لذا اين شورا را متقاعد کرد که به بهانه شرايط جسمی رای به عدم احراز صلاحيت بنده دهند.»

اکبر هاشمی رفسنجانی نام این مقام ارشد امنیتی را نگفته است ولی پيشتر «سحام نيوز»، نزديک به مهدی کروبی، نوشته بود که حيدر مصلحی، وزير اطلاعات به همراه چهارتن از معاونينش وارد جلسه شورای نگهبان شدند و بعد از مخالفت شديد با حضور اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات، اعلام می کنند که با شروع تبليغات، موجی برای آقای هاشمی به راه خواهد افتاد و ايشان بيش از هفتاد درصد رای خواهد آورد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت در خصوص واکنش خود به رد صلاحیتش گفته است:« البته به رغم اطلاع کافی از موانع ايجاد شده و مباحث انجام شده در محافل مختلف عليه بنده بويژه در شورای نگهبان، هيچ وقت بخاطر مصالح نظام اسلامی نخواسته‌ام با اختلاف و دعوا‌های سياسی وحدت جامعه مخدوش شود ولی برخی واقغيت‌ها بايد در تاريخ ثبت شود.»

در همین زمینه، فائزه هاشمی، دختر اکبر هاشمی رفسنجانی پیشتر گفته بود، پيش از رد صلاحيت پدرش، «افرادی» تلاش کردند تا وی از حضور در انتخابات رياست جمهوری انصراف دهد از اين طريق «هزينه» اين اقدام متوجه خود او شود.

فائزه هاشمی گفته بود: «در واقع می خواستند يک ردصلاحيت بدون هزينه و بدون پاسخگويی برای آنها باشد. ردصلاحيت و واکنش های صورت گرفته به آ ن از بيانيه ها و سيل نامه طيف های مختلف در تاريخ ثبت می شود. اين ردصلاحيت چيزی نيست که بشود از آن به آسانی گذشت. مجموعه ای که اين کار را کردند نه تنها الان بلکه بعدها هم بايد در مورد آن به تاريخ پاسخگوباشند.»

در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ايران ۶۸۶ دواطلب ثبت نام کرده بودند که تنها صلاحيت هشت نفر از آنها توسط شورای نگهبان تاييد شد.
XS
SM
MD
LG