لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۲

ايران قهرمان جام بين قاره‌ای فوتبال ساحلی شد


تيم ملی فوتبال ساحلی ايران در ديدار فينال سومين دوره جام بين قاره‌ای فوتبال ساحلی موفق شد ۴-۳ روسيه را شکست دهد و جام قهرمانی را نصيب خود کند. قهرمانی ايران که تيمی فاقد سابقه در دنيای فوتبال ساحلی است، شگفتی بزرگ جام ۲۰۱۳ بود.

در بازی فينال با حضور هواداران پرتعداد ايرانی و به ميزبانی ساحل جميرا در امارات، در لحظات آغازين بازی، پرتاب توپ توسط پيمان حسينی سنگربان موفق ايران به محمد احمدزاده رسيد و او نيز با ضربه سر توانست گل اول را به ثمر برساند. گلی که در وقت نخست توسط آناتولی پريميتين پاسخ داده شد.

اين دو تيم در مرحله گروهی نيز مقابل هم قرار گرفته بودند که ايران در ضربات پنالتی، قهرمان جام جهانی امسال را شکست داده بود. برتری ايران مقابل روسيه در دور مقدماتی، نتيجه ای بود که مقابل برزيل و ايتاليا هم رقم خورد. شاگردان مارکو اوکتاويو در مرحله نيمه نهايی نيز در غياب سه بازيکن اصلی، امارات را شکست دادند.

ايران و روسيه در وقت دوم هم بازی پاياپايی را به نمايش گذاشتند تا اينکه مصطفی کيانی از روی ضربه خطا توانست دروازه روسها را برای بار دوم باز کند. در ادامه، روسيه حملات خود را روی دروازه ايران بيشتر کرد که در صحنه ای با تعلل علی نادری، روسيه توانست به گل تساوی دست يابد.

ايران در وقت سوم نمايش درخشانی ارائه کرد و محمد احمدزاده از وسط زمين با شوتی زيبا توانست گل دوم خود و گل سوم ايران را ثبت کند. چند ثانيه بعد احمدزاده با هوشياری و سرعت عمل، از فقدان تمرکز روسيه که هنوز در بهت گل دريافتی بودند استفاده کرد و با پاسی که برای علی نادری فرستاد، باعث شد کاپيتان تيم ملی برای بار چهارم دروازه روسيه را باز کند.

روسيه بی محابا حمله ميکرد تا جام را از دست ندهد. اين تيم از ضربه کرنر به گل سوم رسيد. توپ ارسالی با برخورد به بدن مصطفی کيانی درون دروازه ايران قرار گرفت.

ايران درصدد حفظ برتری ۴-۳ بود اما ۱۴ ثانيه مانده به پايان بازی، داور خطای هند کيانی را اعلام کرد و ضمن اعلام يک ضربه پنالتی برای روسيه، کيانی را هم اخراج کرد. گل شدن توپ، ميتوانست سرنوشت جام را تغيير دهد اما بازيکن روسيه که دروازه بان جسوری به نام حسينی را پيش رو داشت، توپ را بيرون زد تا ايران قهرمان شود. حسينی از کليديترين بازيکنان ايران در اين مسابقات بود و در سه بازی کمک کرد ايران در ضيافت پنالتي ها به برتری برسد. او مقابل برزيل نيز موقعيت های فراوانی را از حريف گرفت تا سرانجام، تيمی که سيزده بار قهرمان جهان شده مغلوب قهرمان آسيا شود.

روس ها در هر دو دوره گذشته اين رقابت ها عنوان قهرمانی را از آن خود کرده بودند. در ديدار ردهبندی امارات توانست سوئيس را شکست دهد و عنوان سومی را از آن خود کند. در اين دوره از مسابقات هشت تيم حضور داشتند که جدول پايانی به شرح زير است: ۱- ايران ۲- روسيه ۳- امارات ۴- سوئيس ۵- برزيل ۶- ايتاليا ۷- مکزيک ۸- مراکش.

نحوه برگزاری و پوشش تلويزيونی مسابقات فوتبال ساحلی مانند واليبال ساحلی است. هنگام برگزاری مسابقه، موزيک پخش ميشود و کارگردان تلويزيونی نيز دائم، نماهای بسته ای از تماشاگران را در حين بازی به تصوير ميکشد. در ديدار فينال، موزيک ايرانی نيز پخش شد و بارها تماشاگران ايرانی که بدون حجاب اسلامی بودند نيز با پرچم ايران يا نقاشی پرچم بر روی صورتشان در قاب دوربين قرار گرفتند اما صداوسيمای ايران که بازی را به طور زنده نشان ميداد، هم صداها و هم تصاوير مورد اشاره را سانسور ميکرد.

کميته برگزاری چام، برترين های مسابقات را نيز معرفی کرد که محمد احمدزاده به عنوان بهترين بازيکن انتخاب شد و آندری بوخليستکی از روسيه عنوان بهترين دروازه بان را نصيب خود کرد.

عباس هاشمپور کمک مربی تيم ملی ايران در اين باره گفت: «انتخاب بهترين گلر از پيش تعيين شده بود و نميخواستند که اين عنوان را به پيمان حسينی بدهند، همه از اين انتخاب تعجب کرده بودند و فکر نميکردند کسی جز پيمان حسينی انتخاب شود.»

علی کفاشيان رييس فدراسيون فوتبال ايران درباره اين قهرمانی گفت: ملي پوشان ايران با غيرت و تعصب خود توانستند ضمن برتری مقابل روسيه که قهرمان جهان است، عنوان قهرمانی جام بين قاره‌ای را به دست بياورند، ضمن اينکه آنها در تمام مراحل با قدرت بازی کرده و لياقت اين قهرمانی را داشتند. بازيکنان ما نشان دادند برای پاداش بازی نميکنند، بلکه تعصب در آنها حرف اول و آخر را ميزند.
XS
SM
MD
LG