لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۲

مصر رئيس دفتر حفاظت منافع ايران در قاهره را احضار کرد


وزارت امور خارجه مصر روز دوشنبه ۱۶ ديماه اعلام کرد، در اعتراض به اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه ايران در قبال رويدادهای اين کشور رئيس دفتر حفاظت منافع ايران در قاهره را احضار کرده است.

به گزارش رويترز، بدر عبدالعاطی، سخنگوی وزارت خارجه مصر، گفته است، مجتبی امانی، رئيس دفتر حفاظت منافع ايران در مصر به دليل اظهارات مرضيه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران در خصوص درگيری بين تظاهر کنندگان و نيروهای پليس مصر به وزارت امور خارجه مصر فراخوانده شده است.

بدر عبدالعاطی اظهارات سخنگوی وزرات امور خارجه ايران را «غیر قابل قبول» و دخالت در اوضاع داخلی مصر دانسته است.

به گزارش «العربیه» سخنگوی وزارت امور خارجه مصر تصريح کرده است که اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه ايران نشان می دهد که مقامات ايرانی از واقعيت های مصر بی اطلاع هستند.

به گزارش رویترز، در درگيری های بين هواداران محمد مرسی، رييس جمهوری برکنار شده مصر، و نيروهای پليس در روز جمعه ۱۷ نفر کشته شدند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران در واکنش به اين درگيری ها گفته بود: جمهوری اسلامی ايران با نگرانی تحولات اخير مصر را که به کشته و مجروح شدن جمعی از مردم اين کشور منجر شده رصد کرده و از روند رو به افزايش درگيری‌ها بين نيروهای نظامی و امنيتی و تظاهرکنندگان ابراز تاسف می‌کند.

مرضيه افخم اضافه کرده بود: « جمهوری اسلامی ايران ضمن دعوت طرف‌های درگير به آرامش و لزوم حفظ ثبات و استقرار مصر، خواهان حل و فصل اختلافات از طريق گفت‌وگوی ملی و به صورت مسالمت‌آميز است و به طور قطع در اين شرايط گزينه گفت‌وگوهای مسالمت‌آميز مناسب‌ترين و دورانديشانه‌ترين گزينه پيش روی مصر است.»

طی يکسال حکومت محمد مرسی نشانه هايی از بهبود روابط بين مصر و ايران پس از سه دهه قطع رابطه بروز کرده بود. نخستين پرواز رسمی ميان دو کشور پس از سه دهه برقرار شده بود.

محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری ايران ، در سال ۱۳۹۱ برای شرکت در نشست سران کشورهای اسلامی به مصر رفت. به گزارش رويترز اين نخستين بازديد يک رييس جمهوری ايران از مصر بود.

در جريان این سفر، ايران یکجانبه مقررات اخذ رواديد (ويزا) را برای شهروندان مصر لغو کرد. ایران و مصر همچنین تفاهمنامه گردشگری امضا کردند.

پس از برکناری محمد مرسی از قدرت، دولت جدید مصر در شهریورماه سال جاری این تفاهمنامه را لغو کرد.

ايران پيشتر از اعتراضات عليه حکومت حسنی مبارک، رييس جمهوری اسبق مصر، و آنچه که به «بهار عربی» شناخته می شد،‌حمايت کرده بود. ايران از اين اعتراضات به عنوان «بيداری اسلامی» ياد می کرد.
XS
SM
MD
LG