لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۴

رد صلاحيت «حدود ۲۰ درصد» از داوطلبان انتخابات مجلس نهم


عباسعلی کدخدايی، سخنگوی شورای نگهبان روز سه شنبه گفته است: صلاحيت حدود يک پنجم، ۲۰ درصد ثبت نام شدگان انتخابات نهمين دوره مجلس شورای اسلامی تاييد نشده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، عباسعلی کدخدايی با اشاره به اين که روند تاييد صلاحيت ها در شورای نگهبان همچنان ادامه دارد؛ گفته است: «شورای نگهبان از فردا (چهارشنبه) کار رسيدگی به شکايت های دريافتی را آغاز می کند و احتمال تاييد صلاحيت آن دسته از داوطلبانی که صلاحيت آنان تاکنون احراز نشده است؛ وجود دارد. »

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرده است:«بسياری از داوطلبانی که صلاحيتشان مورد تاييد واقع نشده در سه روز گذشته با مراجعه به آدرس اعلام شده از سوی شورای نگهبان شکايت خود را تسليم کرده و حتی امروز که در کشور تعطيل رسمی بود؛ شکايت ها دريافت شده است.»

وزارت کشور ايران در دهم دی ماه امسال اعلام کرده بود که ۵ هزار و ۳۹۵ نفر برای نامزدی در انتخابات نهمين دوره مجلس ثبت نام کرده اند.

ابتدا هيات های اجرايی حوزه های انتخابيه سراسر کشور صلاحيت نامزدهای انتخابات مجلس را مورد بررسی قرار داد و ۲۰ دی ماه نتيجه اين بررسی را در اختيار نامزدها و هيات نظارت بر انتخابات استان ها قرار داد.

طبق قانون انتخابات رد صلاحيت شدگان می توانستند عليه تصميم هيات های اجرايی به هيات نظارت استانی شورای نگهبان شکايت کنند.

هيات های نظارت استانی شورای نگهبان علاوه بر اين که در مورد نامزدهای رد صلاحيت شده در هيات های اجرايی، اعلام نظر می کند، در مورد صلاحيت ساير داوطلبان نيز نظر خود را به هیأت ‌مرکزی نظارت اعلام خواهد کرد.

انتخابات مجلس نهم در دوازدهم اسفندماه سال جاری، نخستین انتخابات پس از انتخابات مناقشه برانگیز رياست جمهوری سال ۱۳۸۸ است که به بروز نا آرامی های در تهران و برخی از شهرهای ایران منجرشد.

گروه های اصلی اصلاح طلب در ایران اعلام کرده اند که در انتخابات مجلس نهم شرکت نخواهند کرد.

اعتراض به رد صلاحيت ها

در حالی که صلاحيت تعدادی از داوطلبان انتخابات مجلس که از سوی هيات های اجرايی رد صلاحيت شده بودند، از سوی هيات نظارت تائيد شده است، اما شماری از طرفداران محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری، و همچنين اصولگرايان توسط هيات های نظارت استانی رد صلاحيت شده اند.

عباس اميری فر، رئيس شورای فرهنگی و امام جماعت مسجد نهاد رياست جمهوری، از نزديکان محمود احمدی نژاد و اسفنديار رحيم مشايی به رد صلاحيت خود توسط هيات نظارت استانی شورای نگهبان اعتراض کرده است.

عباس اميری فر به خبرگزاری ايرنا گفته است:« هيات نظارت استانی مرا به استناد بند يک ماده ۲۸ قانون انتخابات که مربوط به اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ايران است، رد صلاحيت کرده است.»

عباس اميری فر، تاکيده کرده است که ۲۲ سال شاگرد آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، بوده و به مدت ۱۹ ماه در جبهه های جنگ ايران و عراق حضور داشته است.

مرتضی طلايی، عضو شورای شهر تهران و رييس سابق پليس تهران، نيز گفته است به رد صلاحيتش توسط هيات نظارت استانی اعتراض خواهد کرد.

مرتضی طلايی از شهر اصفهان برای حضور در انتخابات مجلس نهم ثبت نام کرده است.

مرتضی طلايی به خبرگزاری مهر گفته است:« هنوز دليل عدم تاييد صلاحيتم مشخص نيست اما نسبت به آن اعتراض می کنم.»

نادر قاضی پور، نماينده اروميه در مجلس که پيشتر توسط هيات های اجرايی رد صلاحيت شده بود، از رد صلاحيتش در تجديد نظر توسط سوی هيئت‌های نظارت استان خبر داده است.

«برنامه دشمن برای ضربه زدن به انتخابات»

در همین حال، حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران، روز سه شنبه گفته است:« دشمن برای ضربه زدن به انتخابات برنامه های فراوانی دارد و حدود پانزده برنامه را برای ضربه زدن به انتخابات طراحی کرده است.»

حیدر مصلحی می گوید: یکی از این برنامه ها «دامن زدن به اختلافات داخلی و به ويژه ايجاد اختلاف بين جريان های ارزش‌مدار و دل داده های انقلاب است.»

این در حالی است که اختلاف نظر بين دو گروه رقيب اصولگرايان يعنی جبهه پايداری و جبهه متحد اصولگرايان همچنان ادامه دارد و به نظر می رسد در غیاب اصلاح طلبان، رقابت اصلی بین دو گروه حامی حکومت یعنی جبهه پایداری و جبهه متحد اصولگرایان خواهد بود.

پیشتر یکی از چهره های اصلی جبهه پايداری گفته است که ديگر فرصت برای ارائه يک فهرست مشترک به پايان رسيده است.

قاسم روانبخش عضو جبهه پايداری و از شاگردان محمدتقی مصباح يزدی، گفته است:« پيوستن به جبهه متحد اصولگرايی از بحث‌هايی است که ديگر تمام شده است.»
XS
SM
MD
LG