لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۵

سوئد: مانعی برای کاهش برخی تحريم‌های ايران در ماه ژانويه وجود ندارد


کارل بيلت وزير خارجه سوئد می گويد که دليلی برای سبکتر نکردن بار تحريم های اتحادیه اروپا عليه ايران طی ماه ژانويه وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، وزير خارجه سوئد شنبه ۲۳ آذر گفته است که اين اقدام بخشی از توافق هسته ای ۲۴ نوامبر( سوم آذر) ايران و شش قدرت جهانی در ژنو بود.

ايران و پنج عضو دايمی شورای امنيت سازمان ملل، يعنی امريکا، روسيه، فرانسه، چين و بريتانيا به علاوه آلمان در اين مذاکرات توافق کردند که در ازای موافقت ايران با محدود کردن شش ماهه برخی جنبه های فعاليت هسته ای خود برخی تحريمهای موجود عليه ايران را لغو يا سبکتر کنند.

رويترز می نويسد که تيم کارشناسان هسته ای ايران روز جمعه جلسه مذاکرات فنی با شش قدرت جهانی در وين را نيمه کاره رها کرده و اين کشور را ترک کردند.

اين اقدام در واکنش به قرار دادن چندين شرکت و اشخاص ايرانی و بين المللی در ليست سياه آمريکا در ۲۱ آذر ماه توسط وزارت خزانه داری آمريکا به اتهام نقض تحريمهای ايران انجام شد.
عباس عراقچی معاون وزير خارجه ايران نيز از اين اقدام آمريکا انتقاد کرد.

در همين زمينه جواد جهانگيرزاده، عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی روز شنبه در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت گفت که «متأسفانه پايه های توافق ژنو توسط خود آمريکايي ها در حال سست شدن و از بين رفتن است».

اما آمريکا می گويد که قراردادن افراد و شرکت های ناقض تحريم های ايران به منزل اعمال تحريم های جديد نيست و در تضاد با تعهد اين کشور به اعمال نکردن تحريمهای جديد عليه ايران تا شش ماه آينده نيست.

با اين حال روسيه نيز با انتقاد از اقدام اخير آمريکا اعلام کرد که قرار دادن افراد و شرکتهای جديد در ليست سياه آمريکا در تضاد با روح توافق هسته ای اخير است.

وزير خارجه سوئد در اين زمينه گفته که تصميم آمريکا مفيد نبود، ولی ترک مذاکرات توسط هیات ایرانی را جدی ندانست.

وی گفت که فکر نمی کند مشکلات (روز جمعه) وين را بتوان واقعا مشکل ناميد. بگفته وی، در اين حادثه اغراق شده است.

کارل بيلت گفت که اميدوار است لغو برخی تحريمها در ماه ژانويه آغاز شود، چرا که دليلی برای انجام نشدن آن وجود ندارد.

رويترز می نويسد که وزرای خارجه اتحاديه اروپا هفته آينده ديداری برای مذاکره کاهش تحريم های ايران انجام خواهند داد.

اتحاديه اروپا و آمريکا در حالی که برای سبکتر کردن بار تحريمها عليه ايران بر اساس توافق ژنو آماده می شوند، سوريه روز شنبه برای واردات برخی اقلام غذايی با پول ايران اعلام مناقصه کرده است.

خبرگزاری رويترز می نويسد که اين مناقصه شامل خريد ۱۵۰ هزار تن شکر، ۵۰ هزار تن برنج، ۲۵ هزار تن آرد و اقلام ديگر با استفاده از خط اعتبار مالی بانک صادرات ايران است.

اين گزارش می گويد که به نظر می رسد اين اقدام آزمايشی برای نحوه کارکرد سبکتر شدن بار تحريم های غرب عليه ايران باشد.
XS
SM
MD
LG