لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۹

تذکر فيفا به ایران به دلیل اعدام در ورزشگاه سبزوار


علی کفاشیان،‌رییس فدارسیون فوتبال ایران ،‌ می گوید،‌فدراسيون جهانی فوتبال درباره برپايی مراسم اعدام در ورزشگاه فوتبال، به ايران تذکر داده و خواستار جلوگيری از تکرار اين اتفاق شده است.

بيست و هفتم دی پارسال، يک محکوم به دليل «تجاوز به عنف» روی چمن استاديوم فوتبال شهرستان سبزوار به دار آويخته شد و تصاوير اجرای حکم، بازتاب گستردهای در رسانه ها يافت.

عکس ها نشان مي داد درهای استاديوم فوتبال به روی زنان نيز باز بوده. زنانی که گرچه در همان ورزشگاه، حتی حق تماشای بازی فوتبال پسران، برادران يا همسران خود را ندارند، اما تماشای حلق آويز شدن يک محکوم، هم برای آنها و هم برای کودکان، بلامانع تشخيص داده شده بود.

فيفا نارضايی و هشدار خود را با ارسال نامه ای به فدراسيون فوتبال ايران ابلاغ کرده. اما خبر واکنش فيفا به مدت دو ماه از نگاه رسانه ها پنهان ماند. تا اينکه علی کفاشيان قضيه دريافت اخطار از فيفا را تاييد کرد.

رييس فدراسيون فوتبال ايران به ايسنا گفته فدراسيون جهانی فوتبال از ايران توضيح نخواسته اما تذکر داده که ديگر نبايد مراسم اعدام در ورزشگاهها انجام شود.

کفاشيان مي گويد نامه را برای بررسی به مراجع ذيصلاح داديم تا پس از اين شاهد چنين برنامه هايی نباشيم. به نظر ميرسد اخطار فيفا موثر واقع شده و به رغم پر شدن ورزشگاه در حين مراسم اعدام، محکوم ديگری در زمين فوتبال به دار آويخته نشده.

پيش از نامه فيفا به ايران، ماجرای اعدام در زمين فوتبال با انتقاد چشمگير علاقمندان ورزش و کاربران رسانه های مجازی و شبکه های اجتماعی مواجه شده بود که معتقد بودند ورزشگاه جای برپايی مسابقه و تماشای عملکرد ورزشکاران است، نه برپايی چوبه دار و تماشای جان دادن افراد.

رييس فدراسيون فوتبال ايران غير از بازگويی ماجرای نامه فيفا، در مصاحبهاش خبر بازی تدارکاتی تيم ملی ايران با تيمهای اسپانيا يا پرتغال را هم «فقط در حد حرف» دانسته و گفته اين درخواستی است که کارلوس کيروش مطرح کرده.

سرمربی تيم ملی ايران پيشنهاد بازی با تيمهای بزرگ فوتبال دنيا را به فدراسيون داده است تا در صورتی که ايران در گروه خود سوم شد و به مرحله حذفی راه پيدا کرد، اين بازی دوستانه را برگزار کند.

پس از رويارويی تيم های سوم هر دو گروه در منطقه آسيا، تيم برتر رقيب نماينده آمريکای جنوبی خواهد شد تا در صورت کسب موفقيت، جواز حضور در جام جهانی ۲۰۱۴ را دريافت کند.

در صورت برگزاری بازی دوستانه با اسپانيا يا پرتغال، تيم ملی ايران پس از مدتها مقابل يک تيم صاحب نام و تراز اول در فوتبال جهان قرار خواهد گرفت.

علی کفاشيان همچنين درباره درخواست ايران برای تغيير زمان بازيهای مقدماتی جوانان آسيا که با جام جهانی نوجوانان همزمان شده بود گفت: زمان بازيهای مقدماتی به بعد از جام جهانی نوجوانان تغيير نکرد و بايد قبل از اين رقابتها انجام شود.
XS
SM
MD
LG