لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۰

مسابقات مقدماتی المپیک لندن؛ پيروزی شکننده تيم امید ايران مقابل قرقيزستان


.
.
تيم ملی فوتبال المپيک ايران در نخستين گام برای راهيابی به المپيک ۲۰۱۲ لندن و شکستن طلسم غيبت ۳۵ به يک پيروزی شکننده دست يافت و در ورزشگاه آزادی تهران تيم ضعيف قرقيزستان را يک بر صفر شکست داد.

ايران که نخستين حضورش در المپيک ۱۹۶۴ توکيو در سايه صميميت و يکپارچگی در برابر تيمهای مطرح ان روزهای فوتبال غرب آسيا بود (عراق، هند و پاکستان)، اين بار با يک بازی بی برنامه، درهم ريخته و عاری از صميميت و يکپارچگی تنها يک گل و در پی يک ضربه آزاد توسط بختيار رحمانی (در دقيقه ۳۸) به برتری دست يافت.

مسابقه برگشت روز هجدهم اسفند در بيشکک انجام می شود و ايران برای عبور از مسابقه های مرحله نخست بايد از اين برتری نامطمئن در برابر يک تيم درجه سه اسيا دفاع کند.

سفر تيم ملی به پايتخت قرقيزستان در حالی در روزهای آينده بايد شکل گيرد که داود پرهيزکاری، سرپرست تيم فوتبال اميد از مشکلات خروجی چهار بازيکن به خبرگزاری مهر اطلاع داده است. به گفته او صالح خليل آزاد و رضا طلبه به تازگی فارغ التحصيل شده اند و در حال حاضر مشمول هستند. مهدی دغاغله و حسين ابراهيمی نيز مشکل نظام وظيفه دارند. از ياران تيم اصلی نيز کريم انصاريفرد و احسان حاج صفی به عنوان ياران اصلی و کليدی تيم ملی اميد به دليل غيبت در اردو از گزينش برای اين مسابقه محروم مانده بودند.

از ديروز تا امروز در يک نگاه

ايران پس از المپيک توکيو، در دوره بعد به دليل کمبود مالی در رقابتهای انتخابی المپيک ۱۹۶۸ مکزيکوسيتی شرکت نکرد اما در راه المپيکهای بعدی (۱۹۷۲ و ۱۹۷۶) به ترتيب در مونيخ و مونترآل همه حريفان پرقدرت آسيايی را شکست داد و حتی در آخرين حضور خود تا مرحله يکچهارم پايانی پيش رفت و در برابر تيمهای پرقدرت شوروی سابق و لهستان خوش درخشيد.

ايران در انتخابی ۱۹۸۰ نيز در سنگاپور به موفقيت صعود دست يافت، اما با تصميم به تحريم المپيک مسکو از سوی رژيم تازه بر ايران حاکم شده جمهوری اسلامی از حضور در المپيک سرباز زد... و اين غيبت تا به امروز به ۳۵ سال رسيده است.

۵۰ تماشاگر در آزادی

برخلاف روزهای دوری که رقابتهای انتخابی المپيک در ورزشگاههای امجديه (شيرودی امروز) و ازادی در برابر مدعيان لبريز از تماشاگر بود، خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی تعداد تماشاگران بازی با قرقيزستان در ورزشگاه ۹۰۰۰۰ نفری را پنجاه نفر عنوان کرد!

با اين حال کنترل امنيتی همچنان بالا بود و به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران « تمام خبرنگاران هنگام ورود به ورزشگاه توسط ماموران حراست بازديد بدنی شدند که با اعتراض خبرنگاران اين مساله متوقف شد. فريدون معينی رييس کميته تيم‌های ملی نيز هنگام ورود به جايگاه ويژه توسط ماموران بازديد بدنی شد».

در اين مسابقه هومن افاضلی، دستيار و آناليزور پيشين تيم ملی بر صندلی سرمربيگری نشسته بود. بعد از بازيها و نتايج بد تيم ملی اميد در بازيهای آسيايی گوآنگژو (۲۰۱۰ در چين) با کناره گيری غلامحسين پيروانی افاضلی به عنوان يک مربی تحصيل کرده ابتدا به عنوان «جمع کننده» تيم و سپس به عنوان سرمربی موقت از سوی فدراسيون فوتبال نام برده شد.

پخش تلويزيونی پس از ۱۵ دقيقه

اين مسابقه اگر از ديدگاه تعداد گل مطابق انتظار نبود، حاشيه های عجيب به همراه داشت. بالاگرفتن جنگ مسوولان فدراسيون فوتبال و مديران باشگاهها بر سر حق پخش تلويزيونی باعث شد تا سيمای جمهوری اسلامی پاسخ انتقادها به گونه ای ديگر بدهد و به جای پخش مسابقه ايران با قرقيزستان به طور زنده اقدام به پخش دوباره مجموعه تلويزيونی «ارمغان تاريکی» کند. اما سرانجام با ۱۵ دقيقه تاخير اين مسابقه از شبکه سه سيما پخش شد.

برنده مسابقه ايران با قرقيزستان در خرداد سال آينده به پيکارهای انتخابی ادامه خواهد داد تا سرانجام سه تيم به عنوان نماينده فوتبال آسيا روانه لندن شوند. بر پايه پيشينه تيمهای آسيايی تيم ايران به عنوان يک کشور ضعيف در فوتبال مجبور به انجام مسابقه پيش از رسيدن به مرحله گروهی انتخابی شده است.

شکست فوتسال در يک قدمی پيروزی بر برزيل

در نخستين مسابقه دوستانه دو تيم ملی فوتسال ايران با برزيل، قهرمان جهان در اصفهان، در حالی که ايران نيمه نخست را دو بر يک از مهمان پيش بود چهار بر سه شکست خورد تا شکست ناپذيری حريف پرقدرت در برابر ايران پابرجا بماند.

در تالار پيروزی اصفهان ابتدا اصغر حسن‌زاده برای ايران گلزنی کرد و پس از گل تساوی بخش تيم مهمان، کاپيتان وحيد شمسايی، از ميانه زمين پا به توپ به سوی دروازه برزيل حرکت کرد و در حالت تک به تک با دروازه بان حرف گل دوم را به ثمر رساند.

در نيمه دوم دو تيم يک بازی هيجان انگيز داشتند که برزيل در فاصله سه دقيقه سه گل به ايران زد و در حالی که بازی با نتيجه چهار بر دو رو به پايان بود محمد طاهری با زدن يک گل ديگر فاصله را به کمترين اندازه رساند.

برزيل پنجشنبه با تيم منتخب فوتسال اصفهان بازی می کند و روز شنبه بارديگر با تيم ملی فوتسال ايران.

حسين شمس، سرمربی تيم ملی فوتسال ايران در پايان مدعی شد که برزيليها در اين مسابقه دوستاه به هنگامی که از ايران دو بر يک عقب افتادند به بازی ناجوانمردانه دست زدند.

او گفت:« در چند دقيقه که تمرکز بچه‌ها بعد از خوردن گل دوم به هم خورد، آنها سه گل زدند. داور با آنان مدارا و از اخراج بازيکن شماره پنج آنان کوتاهی کرد. به هر حال مبارزه اصلی تيم ملی ايران با برزيل در جام جهانی ۲۰۱۲ است.»

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران حسين شمس با اشاره به اين مطلب که ظاهرا فدراسيون فوتبال برای انتخاب سرمربی تيم ملی فوتسال به دنبال يک اسم خارجی است، گفت:« من اگر می‌توانستم اسمم را خارجی می کردم و گذرنامه آمريکايی می‌گرفتم!»

برپايه همين گزارش مارکوس سوراتو سرمربی تيم ملی فوتسال برزيل به دليل نامعلومی در کنفرانس خبری حاضر نشد.
XS
SM
MD
LG